Högskolesamarbete i Afrika stärker Finlands ställning i det rådande geopolitiska läget
Finländska högskolors internationella partnerskap främjar i hög grad arbetslivsrelevansen hos den kompetens som partnerhögskolornas examina ger. Detta framgår av Utbildningsstyrelsens utredning, där man granskat det finländska högskolesamarbetet i Afrika.
Utredningen baserar sig på resultaten av de program för utvecklingssamarbete inom högskoleutbildning som Utbildningsstyrelsen administrerar: resultaten av programmet HEI ICI (Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument) under programperioden 2020–2024 och inledningsskedet av programmet HEP (Higher Education Partnership Programme) åren 2024–2025. Projekten utvecklar högskolornas metodologiska, pedagogiska och administrativa färdigheter. Utrikesministeriet har finansierat båda programmen ur Finlands medel för utvecklingssamarbete, och Utbildningsstyrelsen har ansvarat för administrationen av dem.
Utredningen visar att finländsk–afrikanska partnerskap i hög grad främjar högskoleutbildningens relevans för arbetslivet. Partnerskapen ger mervärde framför allt inom digitalisering, innovation, modern pedagogik, företagsamhet och utveckling av arbetslivsfärdigheter. Av de projektaktörer som deltog i utredningen förbättrade 91 procent sina färdigheter inom kommunikation och teamarbete, medan 83 procent utvecklade sin digitala kompetens och 75 procent sina tekniska och yrkesmässiga färdigheter. 53 procent av respondenterna uppgav att de hade utvecklat sina färdigheter inom företagande.
Inom projektet GeoICT4e, som genomfördes i Tanzania, tog man till exempel fram en utmaningsbaserad inlärningsmodell, där de studerande löste arbetslivsrelaterade problem i samarbete med företag, myndigheter och frivilligorganisationer. Projektet stärkte den digitala kompetensen, anställningsbarheten och färdigheterna inom företagande, och resultaten av projektet har integrerats i undervisningen vid fem universitet i Tanzania.
Internationaliseringen av högskoleutbildningen främjar Team Finland-samarbetet
Internationellt akademiskt samarbete spelar en central roll i Finlands vetenskaps- och utbildningsdiplomati. Det stärker den ömsesidiga förståelsen, det internationella samarbetet och förtroendet i den allt mer komplexa geopolitiska miljön. Högskole- och innovationssamarbetets betydelse understryks också i Team Finland-nätverkets strategi för åren 2025–2027.
Den finländska utbildningsmodellen kännetecknas av förtroende, autonomi och jämlikhet. En färsk utredning om projekten HEI ICI och HEP visar även att den finländska utbildningsmodellen fungerar som en inspirationskälla för partnerhögskolorna. De finländska samarbetsparternas styrkor är en etisk och respektfull attityd, pålitlighet, samskapande och inkluderande modeller.
Utredningen visar även att bilaterala partnerskap är viktiga för att finländska aktörer ska få de rekommendationer som är avgörande för fortsatt finansiering. Av de högskolepartnerskap som finansieras av Utrikesministeriet samarbetar 36 procent med den lokala privata sektorn, även om det inte ingår i kraven för programmen. Samarbetet säkerställer att kompetensen är relevant för arbetslivet, till exempel genom analyser av kompetensbehoven, arbetspraktik eller problembaserat lärande.
Ett exempel på detta är projektet PBL-BioAfrica, där fem afrikanska universitet i Kenya och Zambia reformerade sin lantbruksutbildning genom att införa problembaserat lärande och företagarutbildning. De studerande löste lokala utmaningar i samarbete med organisationer och små och medelstora företag samt grundade egna startup-företag inom till exempel honungsproduktion och vattenodling.
Utredningen genomfördes för Utbildningsstyrelsens räkning av konsultbyrån 4Front i april–augusti 2025.
Nyckelord
Kontakter
Annika Sundbäck-Lindroosansvarig expert, internationellt högskolesamarbeteUtbildningsstyrelsen
Tel:+358 29 5338 542annika.sundback-lindroos@oph.fiHanna Alasuutariutvecklingspolitisk rådgivare / utbildningUtrikesministeriet
Tel:+358 29 5350 618hanna.alasuutari@gov.fiLänkar
- Utredgning på Utbildningsstyrelsens webbplats (på engelska)
- Programmen HEI ICI och HEP på Utbildningsstyrelsens webbplats
- Resultat av HEI ICI -projekten 2020-2024 på Utbildningsstyrelsens webbplats
- Delta i webbinariet där resultaten av utredningen presenteras, mer information på Utbildningsstyrelsens webbplats (på engelska)
- Team Finlands nya strategi stärker internationaliseringen av företag (Utrikesministeriets meddelande, 5.9.2025)
Utbildningsstyrelsen är ett ämbetsverk som verkar inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde och ansvarar för att utveckla utbildningen, småbarnspedagogiken och det kontinuerliga lärandet samt för att främja internationalisering. Utbildningsstyrelsens medietjänst betjänar från måndag till torsdag kl. 9–16 och fredag kl. 9–15.
tfn 0295 331 703 media@oph.fi
Följ Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Opetushallituksen iltapäivätoimintaa koskeva esi- ja perusopetuksen ohjeistus ei ole muuttunut31.10.2025 15:07:58 EET | Tiedote
Mediassa on ollut viime päivinä esillä seurakuntien järjestämä koulujen iltapäivätoiminta ja Opetushallituksen siihen liittyvä ohjeistus. Uskonnollista toimintaa ja tilaisuuksia koskeva ohjeistuksemme on julkaistu vuonna 2022 eikä sitä ole päivitetty viime aikoina.
Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev Aktuellt om utbildning: För att stärka tron på utbildning krävs samarbete mellan hemmet och skolan samt fungerande samhällsstrukturer29.10.2025 14:53:18 EET | Pressmeddelande
Tron på utbildningens betydelse och dess nytta i arbetslivet är avgörande för barns och ungas framtidstro. I den lägesbild som Utbildningsstyrelsen sammanställt betonas vikten av ett smidigt samarbete mellan hemmet och skolan samt strukturer i samhället som svarar på behoven hos barn och unga.
Opetushallituksen Koulutuspulssi: Koulutususkon vahvistamisessa tarvitaan kodin ja koulun yhteistyötä sekä toimivia yhteiskunnan rakenteita29.10.2025 14:47:52 EET | Tiedote
Uskolla koulutuksen merkitykseen ja sen työelämähyötyihin on merkittävä rooli siinä, että lapset ja nuoret luottavat tulevaan. Opetushallituksen koostamassa tilannekuvassa korostuu kodin ja koulun sujuvan yhteistyön sekä lasten ja nuorten tarpeisiin vastaavien yhteiskunnallisten rakenteiden merkitys vahvalle koulutususkolle.
Sysselsättningen för utländska studerande som avlägger examen i Finland har förbättrats28.10.2025 11:05:00 EET | Pressmeddelande
Sysselsättningen för utländska studerande som utexaminerats från högskolorna i Finland har ökat stadigt under de senaste åren. År 2023 hade redan över hälften av de utländska medborgare som avlagt examen i Finland hittat sysselsättning i Finland tre år efter examen. Utländska medborgare arbetar dock mer sällan än finländare med sakkunniguppgifter.
Ulkomaalaiset opiskelijat työllistyvät Suomeen entistä paremmin28.10.2025 11:05:00 EET | Tiedote
Suomalaisista korkeakouluista valmistuneiden ulkomaalaisten työllistyminen Suomeen on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Vuonna 2023 jo yli puolet Suomessa tutkinnon suorittaneista ulkomaan kansalaisista oli töissä Suomessa kolme vuotta valmistumisen jälkeen. Ulkomaalaiset sijoittuvat kuitenkin suomalaisia harvemmin asiantuntijatehtäviin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum