Pohjois-Savon ELY-keskus

Pohjois-Savon ELY-keskus edistää kestävää liikkumista

Jaa

Kestävällä liikkumisella tarkoitetaan ympäristön ja yhteiskunnan kannalta suotuisia kulkutapoja, jotka ovat taloudellisia, turvallisia sekä usein myös liikkujan terveyttä kohentavia. Pohjois-Savon ELY-keskus edistävää kestävää liikkumista muun muassa parantamalla jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita sekä hankkimalla joukkoliikennettä.

Tienliittymä kesällä puolipilvisellä kellillä.
Joensuun seudulle valmistui jalankulku- ja pyöräilyväylien viitoitus ja ajoratamaalaukset kesällä 2025.

Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa on yhteensä noin 780 kilometriä Pohjois-Savon ELY-keskuksen, tulevan Itä-Suomen elinvoimakeskuksen, vastuulla olevia jalankulku- ja pyöräilyväyliä. Tänä vuonna Pohjois-Savon ELY-alueella päällystettiin 15 kilometriä jalankulku- ja pyöräilyväyliä. Kokonaan uusia jalankulku- ja pyöräilyväyliä on pystytty viime vuosina rakentamaan lähinnä erillisrahoituksella sekä yhteistyössä kuntien kanssa.

Esimerkiksi vuonna 2024 rakennettiin maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksessa (MAL-sopimus) sovittuina hankkeina Kuopion seudulle yhteensä noin 4,5 kilometriä uusia jalankulku- ja pyöräilyväyliä taajamien läheisyyteen. Tänä vuonna ei rakennettu uusia väyliä, mutta monet tämän kesän korjauskohteista parantavat myös jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita. Esimerkiksi tänä kesänä päällystetty Puutossalmentie (mt 5370) Kuopiossa sekä kunnostettu Viljakansaarentie (mt 15169) Puumalassa ovat tällaisia kohteita, joissa liikkuu paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Uusia väyliä on viime vuosina edistetty eriasteisessa suunnittelussa. Suunnittelua on tehty muun muassa Kiuruvedelle välille Rantakylä–Hingunniemi (vt 27) sekä Moinsalmentielle (mt 15197) Savonlinnaan. Myös Ylä-Kolintien (mt 5040) varteen on valmistunut syksyn aikana  jalankulku- ja pyöräilyväylän tiesuunnitelma, jonka laatimisen on mahdollistanut EAKR-osarahoitus.

”Käytännössä kaikkien tiehankkeiden suunnittelun yhteydessä tarkastellaan ja huomioidaan myös jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä sekä joukkoliikenteeseen liittyviä infratarpeita. Hankkeiden etenemiseen ja toteutumiseen vaikuttaa kuitenkin rahoitus”, toteaa yksikönpäällikkö Mirko Juppi.

Jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita sekä liikenneturvallisuutta on edistetty myös muun muassa ajoratamerkinnöillä.

”Joensuun seudulla saimme valmiiksi jalankulku- ja pyöräilyväylien ajoratamaalaukset sekä viitoitukset yhdessä Kontiolahden, Liperin ja Joensuun kanssa. Seudullinen hanke on hieno osoitus siitä, että alueella on yhteistä tahtotilaa parantaa ja sujuvoittaa jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita”, toteaa yksikönpäällikkö Terhi Nissinen.

Lisäksi seudullisten liikenneturvallisuussuunnitelmien kautta on päästy systemaattisesti parantamaan liikenneturvallisuutta infratoimenpiteiden kautta, mutta myös lisäämällä ohjausta ja valistusta.  

Kuntayhteistyö avainasemassa joukkoliikenteen kehittämisessä

Kunnat ovat osallistuneet joukkoliikenteen rahoitukseen ja sen myötä on saatu tarjottua parempaa palvelutasoa, kuin mihin pelkällä ELY-keskuksen rahoituksella olisi pystytty.

”Joukkoliikenteen rahoitus on tarpeeseen nähden pieni ja näin ollen yhdessä kuntien kanssa pohdimme, miten ja mitä liikennettä yhdessä rahoittaen hankimme, jotta se palvelee asukkaita mahdollisimman hyvin. Yhteistyö kuntien kanssa toimii erittäin hyvin ja yhteistyön kautta olemme saaneet tarjottua parempaa joukkoliikennetarjontaa, kuin mihin olisimme pelkillä valtion rahoitustasolla pystyneet. Tänä vuonna valmistunut julkisen henkilöliikenteen palvelutasomäärittelytyö tehtiin tiiviissä yhteistyössä sidosryhmiemme kanssa ja se antaa hyvän pohjan joukkoliikenteen kehittämiselle huomioiden myös laadulliset tavoitteet, jotka liittyivät esimerkiksi pysäkki-infraan”, toteaa Terhi Nissinen.

Joukkoliikenteen lisäksi myös matkaketjukokonaisuus on tärkeä, jotta liikkuminen esimerkiksi joukkoliikenteen pysäkille ja sieltä pois on turvallista ja sujuvaa. Joka vuosi maanteiden hoitourakka-alueittain uusitaan huonokuntoisia katoksia sekä rakennetaan uusia katoksia. Viime vuonna uusittiin ja rakennettiin yhteensä noin 35 pysäkkikatosta.  Myös liityntäpysäköintiä pyörille on rakennettu, viimeisimpänä Kuopion Sorsasaloon.

Aluehallintouudistuksen myötä joukkoliikennetehtävät siirtyvät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. ELY-keskusten liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen tehtävät siirtyvät muilta osin elinvoimakeskuksiin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pohjois-Savon ELY-keskus

yksikön päällikkö Terhi Nissinen
p. 0295 026 748
terhi.nissinen@ely-keskus.fi

yksikön päällikkö Mirko Juppi
p. 0295 026 720
mirko.juppi@ely-keskus.fi

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Pohjois-Savon ELY-keskus päivitti työlupalinjaustaan1.12.2025 09:56:49 EET | Tiedote

Alueellisen työlupalinjauksen tarkoituksena on tukea työvoiman saatavuutta Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella huomioiden alueen työmarkkinoiden erityispiirteet. ELY-keskuksen laatima alueellinen työlupalinjaus linjaa ne ammattialat, joilla työvoiman saatavuus on vaikeutunut ja joihin on mahdollista rekrytoida työvoimaa EU:n ulkopuolelta ilman, että työpaikka on julkisesti haussa. Päivitetty linjaus on voimassa 31.5.2026 asti.

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 27.11.202527.11.2025 10:11:32 EET | Tiedote

Kallaveden vedenpinta asteikolla on N2000+ 81,88. Taso on 19 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon. Pinta on noussut kuukaudessa 20 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normalisoituneet, kun vedenkorkeus ylittää mitoitustason. Kallavesi on ollut tällä päivämäärällä tämänhetkistä pintaa alempana viimeksi vuonna 2010. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat edelleen pieniä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana marraskuun virtaama on ollut tämän vuotista pienempi vuonna 2018. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla tavalla laskemaan kuin luonnon koskien kautta purkavissa järvissä. Nilsiän reitin vedenpinnat ovat noin 5 cm ajankohdan keskimääräistä korkeammat ja Juojärvi on vaihteeksi 5 cm alle ajankohdan keskiarvon. Näissä järvissä on samantyyppinen tilanne kuin Iisalmen reitillä, että tämänhetkiset pinnat ovat huomattavasti lähempänä ajankohdan tavallista tasoa kuin

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye