80 prosentin kasvu työpaikkailmoituksissa – näin löydät tietoa työelämästä

Elokuussa avoimia työpaikkailmoituksia oli huomattavasti enemmän kuin vuosi tai kaksi vuotta sitten. Duunitorin data ja asiantuntijat tarjoavat hyödyllisiä lähteitä ja näkemystä työmarkkinoista. Listasimme, millaisia palveluita Duunitorilta löytyy medialle, kaikille työelämästä kiinnostuneille ja työnhakijoille.
Osaajapula näkyy työpaikkailmoitusten huimassa määrässä.

1. Dataa työpaikoista ja työelämästä

Tietoa työmarkkinoista

Duunitorin kaikille avoin työmarkkinaseuranta tarjoaa tuoreen tilannekuvan työpaikkojen kysynnästä ja tarjonnasta eri aloilla. Tiedot ovat vapaasti median käytettävissä.

Työmarkkinaseuranta kertoo esimerkiksi, että elokuussa 2021 Duunitorilla julkaistiin 56 100 työpaikkailmoitusta, mikä on 80 prosenttia enemmän kuin elokuussa 2020 ja 53 prosenttia enemmän kuin elokuussa 2019.

Työpaikkoja on huomattavasti enemmän kuin sivustolla on ilmoituksia, sillä moni työnantaja hakee yksittäisellä ilmoituksella kymmeniä tai jopa satoja työntekijöitä.

Tarvitsetko muuta tietoa? Suomen suosituimpana työnhakupalveluna meiltä löytyy runsaasti ajankohtaista dataa työmarkkinoista. Ole yhteydessä, niin autamme!

Palkkavertailu

Duunitorin palkkavertailu kertoo yli 600 työtehtävän keskimääräiset palkat.

Sukupuolineutraalit tittelit

Duunitori on kehittänyt yhdessä Kotimaisten kielten keskuksen kanssa yli sadan sukupuolineutraalin ammattinimikkeen listan, joka on kaikkien hyödynnettävissä.

Tutkimukset

Teetämme säännöllisesti erilaisia työelämään liittyviä tutkimuksia ja kyselyitä. Tutustu esimerkiksi näihin selvityksiin:

Vaalikone

Duunitori toteutti viime eduskuntavaaleihin työelämään keskittyvän vaalikoneen, jonka teki yli 200 000 suomalaista ja 1 200 kansanedustajaehdokasta.

Vaalikoneen tilastot ovat myös median käytettävissä ja tarjoavat kiinnostavaa tietoa eri puolueiden ja poliitikkojen näkemyksistä kuluvaa vaalikautta ajatellen. Vastaukset käsittelevät esimerkiksi palkka-avoimuutta, ansiosidonnaisen päivärahan kestoa ja sukupuolten tasa-arvoa työelämässä.

2. Näkemystä työelämästä

Työelämän asiantuntijat

Duunitorin asiantuntijat antavat mielellään haastatteluja esimerkiksi näistä aiheista:

• Rekrytointi
  • Työnhaku
  • Kesätyöt
  • Työpaikkailmoitukset
  • Työmarkkinat, osaajapula
  • Työntekijäkokemus
  • Työnantajakuvan kehittäminen
  • (Rekrytointi)markkinointi
  • Uralla eteneminen
  • Johtaminen
  • Palkka
  • Alanvaihto
  • Matala hierarkia / itse- tai yhteisöohjautuvuus
  • Asiantuntijabrändin rakentaminen, LinkedIn

Kerro, mistä kaipaisit tietoa tai näkemystä, niin etsimme sinulle sopivan asiantuntijan!

#Koeaika – tutkimusmatka suomalaiseen työelämään

Duunitorin #Koeaika-sarjassa organisaatiopsykologi Jaakko Sahimaa tutkii työelämää – metodinaan työn tekeminen itse. Sahimaa vaihtaa vuoden ajan joka kuussa eri työpaikkaan, kuten päiväkotiin, konsultiksi tai rakennusalalle. Ainutlaatuinen kokeilu pyrkii lisäämään eri ammattien arvostusta sekä selvittämään, miltä muuttuva työelämä näyttää eri aloilla.

3. Palvelut työnhakijalle

Duunitorin työnhakupalvelu

Osoitteesta Duunitori.fi löydät eniten avoimia työpaikkailmoituksia Suomessa, tälläkin hetkellä yli 37 000 ilmoitusta. Sivustolla vierailee viikoittain yli puoli miljoonaa kävijää.

Katso myös sivustomme, joille on koottu työpaikkoja tietyille kohderyhmille:

Duunivahti sähköpostiin

Työpaikkavahti Duunivahti tuo hakijalle sopivat työpaikkailmoitukset sähköpostiin.

Duunitesti

Duunitorin ammatinvalintatesti Duunitesti auttaa miettimään, millainen työ sopisi itselle.

Tyyppitesti

Duunitorin persoonallisuustesti Tyyppitesti kehittää itsetuntemusta, mikä auttaa työelämässä ja työnhaussa.

Sosiaalisen median työpaikkaryhmät

Duunitorin yli 500 sosiaalisen median sivulla voi seurata työpaikkailmoituksia esimerkiksi tietyllä alalla tai paikkakunnalla. Sivuilla on yli 600 000 seuraajaa.

Työnhakuvinkit

Duunitorin työelämämedia julkaisee jatkuvasti tarinoita ja vinkkejä työelämästä ja työnhausta. Katso myös työnhakuoppaamme, työsuhdeoppaamme ja oppaamme yrittäjille.

Osaajapula näkyy työpaikkailmoitusten huimassa määrässä.
Lähde: Duunitorin työmarkkinaseuranta