Raksystems Insinööritoimisto Oy

95% asuntokauppariidoista voitaisiin välttää, sanoo rakennusterveysasiantuntija

Yleisin asuntokauppariidan aihe on laatuvirhe. Valtaosa niistä olisi havaittavissa ennen asuntokauppaa, jos sekä ostaja että myyjä olisivat valmistautuneet kauppaan huolellisesti. Näin sanoo Raksystemsin rakennusterveysasiantuntija Jussi Mertanen.

Raksystemsin kuntotarkastaja tekemässä rakenneavausta 1950-luvun puutalon tuulettumattomaan puurunkoiseen ulkoseinään, joka on riskirakenne.
Raksystemsin kuntotarkastaja tekemässä rakenneavausta tuulettumattomaan puurunkoiseen ulkoseinään, joka on riskirakenne. Raksystems

Asuntokauppariitojen määrä seuraa yleisellä tasolla myytyjen asuntojen määrää: mitä enemmän kauppaa, sitä enemmän riitoja. Yleisin riidan syy on laatuvirhe, kuten kosteus- ja homevaurio, joka on selvinnyt vasta kaupan jälkeen. Tutkiminen alkaa usein uusien asukkaiden oireilusta tai vaatteisiin tarttuvasta hajusta.

"Asuntokaupoissa, joissa olen ollut asiantuntijana tutkimassa kohdetta riitavaiheessa, yleisin ongelma on ollut se, että kuntotarkastus on tehty alun perin puutteellisesti", toteaa rakennusterveysasiantuntija Jussi Mertanen Raksystemsiltä.

Kuntotarkastus on voitu ajatella asuntokaupan yhteydessä lähinnä lainansaannin ehdoksi, joten sen sisältöön tai tekijän pätevyyteen ei ole kiinnitetty tai osattu kiinnittää huomioita.

"Jos kuntotarkastukset olisi tehty alalla yleisesti hyväksytyn Suoritusohjeen mukaisesti, niin väittäisin, että asuntokauppariitoja olisi hyvin vähän. Jopa 95 prosenttia pystyisi estämään sillä", Mertanen sanoo.

Mertasen vinkki onkin varmistaa kuntotarkastusta tilattaessa, että se tehdään Suoritusohjeen mukaisesti ja että kuntotarkastaja sitoutuu kirjallisesti noudattamaan Suoritusohjetta etukäteen tehtävässä tilaussopimuksessa.

"On piilovirheitä, joita ei voi löytää kuntotarkastuksessakaan, ja muita yksittäisiä syitä riidoille, mutta hyvällä valmistautumisella on valtava merkitys."

Myyjä ei ole rahasampo, joka maksaa kaiken

Mertasen työalueeseen kuuluu muun muassa Joensuun seutu, jolla on paljon 1960-80-luvun omakotitaloja. Niiden kauppa saattaa taas vilkastua.

"Kun korot ja elinkustannukset ovat nousseet ja lainansaantimahdollisuudet heikentyneet, vanhat ja edulliset kohteet alkavat taas käydä kaupaksi. Näin arvioivat monet kiinteistönvälittäjät."

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että mitä vanhempi talo on, sitä todennäköisemmin siitä löytyy Suoritusohjeen mukaisen kuntotarkastuksen yhteydessä vähintään yksi vaurio*.

Suoritusohjetta noudattavat tarkastajat tekevät riskirakenteisiin tai riskihavaintokohtiin rakenneavauksen kuntotarkastuksen yhteydessä, mutta kaikki kuntotarkastajat eivät välttämättä avauksia tee.

"Tyypillisesti 1950-60-luvuilla rakennetuista kohteista löytyy etenkin puurakenteisista alapohjista vaurioita ja 1970-80-luvuilla rakennetuista valesokkeleiden vaurioita."

Jussi Mertanen kannustaa myyjää lukemaan kuntotarkastusraportin huolella läpi, ettei sinne jää virheitä, sekä myyjää tai myyjää ja ostajaa yhdessä teettämään jatkotutkimukset ennen kauppaa, jos niitä on raportissa suositeltu.

"Näin maksettavaksi tulevat vain tutkimuskulut ja mahdolliset korjauskulut, eikä päälle vielä mittavia oikeudenkäyntikuluja ja muita kuluja kuten riitatapauksissa. "

Monella ostajalla on Mertasen mukaan virheellinen ajatus, että myyjän viiden vuoden vastuu kattaa kaiken ja myyjä maksaa kaiken. Se ei pidä paikkaansa. Ostajallakin on selonottovelvollisuus.

"Usein riitatapauksissa ostaja joutuu myös maksamaan kymmeniätuhansia. Ikävintä on se, että riitatapaukset vievät helposti vuosia. Pisimmät käräjä- ja hovioikeuden läpikäyneet tapaukset ovat itselläni kestäneet 4-5 vuotta."

*Raksystemsin vuosina 2016–2020 tekemän noin  15 000 kuntotarkastuksen tilaston perusteella kuntotarkastuksen aikana löytyy vähintään yksi vaurioitunut rakenne noin 20 prosentista eli joka viidennestä pientalosta. Vähintään kahdesta rakenteesta vaurioita löytyy noin 5 prosentista kohteita. Ennen vuotta 1939 rakennetuista taloista lähes joka toisesta talosta löytyy vaurio ja 2000-luvulla rakennetuista noin kolmesta prosentista.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Rakennusterveysasiantuntija, Raksystemsin Joensuun ja Lappeenrannan toimipisteiden aluepäällikkö Jussi Mertanen, puh. 050 368 9984 (Lomakauden vuoksi haastattelupyynnöstä kannattaa laittaa tekstiviesti)

Raksystemsin Inspections & Surveys B2C Tarkastustoiminnan osastopäällikkö Antti Heimlander, puh. 040 765 8568

Kuvat

Raksystemsin kuntotarkastaja tutkimassa 1950-luvun talon alapohjarakennetta ulkoapäin tuuletusluukun kautta.
Kuntotarkastaja tutkimassa 1950-luvun talon alapohjarakennetta tuuletusluukun kautta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Raksystems Insinööritoimisto Oy

Rakennusalalla yli kaksi konkurssia päivässä – miksi taloyhtiöt eivät varaudu urakoitsijan maksukyvyttömyyteen?14.12.2023 07:39:00 EET | Tiedote

Tilastokeskuksen tuoreimman tilaston mukaan lokakuuhun 2023 mennessä rakennustoiminnassa oli pantu vireille 654 konkurssia. Määrään lukeutuu myös hyvämaineisia rakennusliikkeitä, mikä on saanut taloyhtiöitä harkitsemaan remontin toteuttajaa entistä tarkemmin. Asiantuntija muistuttaa, että tarkasti laaditut kilpailutusasiakirjat ovat usein ainoa turva tilanteessa.

SRV hyödyntää modernia Geolo-maalämpöratkaisua Jorvin sairaalan uudistuotannossa ja vähentää merkittävästi rakennusaikaista päästökuormaa9.11.2023 07:30:00 EET | Tiedote

SRV rakentaa Espooseen Jorvin sairaalaan uutta osastorakennusta HUSin ympäristöohjelman mukaisesti vähähiilisyys huomioiden. Rakennusaikaisten päästöjen ja energiankulutuksen vähentämiseksi hankkeeseen valittiin Raksystems Climate Solutions Oy:n Geolo-ratkaisu. Geolo mahdollistaa hankkeelle suunnitellun maalämpöenergian hyödyntämisen turvallisesti jo rakennusvaiheessa, sekä laadukkaan ja rakentamista vahvasti tukevan olosuhdehallinnan ympäri vuoden.

Nimitys: Katja Tähtinen Raksystems Climate Solutionsin liiketoimintajohtajaksi vahvistamaan hiilineutraalia rakentamista Geolon avulla20.9.2023 07:47:00 EEST | Tiedote

Raksystems Climate Solutions Oy sai vahvistusta Geolo-ratkaisun kehittämiseen, kun tekniikan tohtori Katja Tähtinen aloitti 1.9.2023 yrityksen liiketoimintajohtajana. Geolo on täysin uudenlainen tapa minimoida rakennusaikaisia CO2-päästöjä ja energiankulutusta sekä optimoida rakennusaikaisia tuotanto-olosuhteita. Ratkaisun avulla rakentamisen aikaisen lämmityksen voi toteuttaa hiilineutraalisti, tai jopa täysin päästöttömästi uusiutuvan maalämmön avulla.