Äänikirja voi helpottaa oloa ja lieventää yksinäisyyden tunteita myös koronakaranteenin keskellä – HelsinkiMissio jakaa Storytelin lahjoittamia äänikirjalahjakortteja

Sosiaalialan järjestö HelsinkiMissio tarjoaa yksinäisille senioreille ja muille avun tarpeessa oleville kirjakaveritoimintaa, jota äänikirjapalvelu Storytel tukee tuhannen äänikirjalahjakortin lahjoituksella. Äänikirjalahjakortteja jaetaan esimerkiksi yksinäisille senioreille, jotka voivat keskustella kuuntelemistaan teoksista vapaaehtoisen kirjakaverin kanssa.

– Keskusteluyhteyttä yksinäisten senioreiden kanssa on tärkeää ylläpitää myös nyt, kun emme pääse käymään heidän luonaan. Lisäksi monet alkavat jo kärsiä heikentyneestä näöstä, joten kirjan lukeminen ei välttämättä ole helpoin vaihtoehto, siksi tarjoamme heille äänikirjoja, toteaa HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan päällikkö Hanna Kari.

Lukemisen ja äänikirjojen kuuntelun hyödyistä on viime aikoina puhuttu paljon. Brittiläisen ajatushautomo Demosin pari vuotta sitten tekemän raportin mukaan kirjojen lukeminen tai kuunteleminen voivat merkittävästi vähentää yksinäisyyden ja eristäytyneisyyden tunnetta. Lisäksi lukukokemukset toimivat erinomaisena pohjana sosiaaliselle kanssakäymiselle. Karin mukaan Storytelin lahjoittamia äänikirjalahjakortteja pyritäänkin tarjoamaan kaikenikäisille.

– Lahjakortteja tullaan tarjoamaan myös lapsiperheille esimerkiksi lasten satuhetkiä tai koko perheen yhteisiä lukuhetkiä varten. Lisäksi olemme pohtineet mahdollisuutta järjestää virtuaalisia kirjaryhmiä, jossa ihmiset voisivat yhdessä kuunnella samaa kirjaa, Kari sanoo.

Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldén toivoo, että lahjoitus toisi iloa, lohtua ja helpotusta ihmisille, joilla sosiaaliset kanssakäymiset ovat jääneet koronaepidemian aiheuttamien karanteenitoiminpiteiden takia vähäisiksi ja jotka saattavat tuntea olonsa nyt entistäkin yksinäisemmiksi.

– Kiinnostus äänikirjoja kohtaan on ollut koronaepidemian aikaan poikkeuksellisen suurta, ja tarinoiden parissa viihdytään ja vietetään nyt paljon aikaa.Toisaalta, monelle meistä nyt kokemamme yksinäisyyden tunteet eivät ole vain seurausta poikkeustilanteesta, vaan tavallista arkipäivää. Erityisesti heitä haluaisimme tällä lahjoituksella ilahduttaa, Walldén sanoo.

Lisätiedot:

Hanna Walldén