Åbomässan - en mässa för alla 24-27.8 En allmän mässa med feststämning för alla åldrar

Modeuppvisning à la Försvarsmakten, byafest och debatt om vårdreformen - Åbomässan är en mässa med program för alla oavsett ålder. Bland årets samtalsämnen på programscenerna finns en positiv strukturförändring i Åboregionen och vårdreformen. På aktivitetsområdet finns uppvisningar där man släcker en kemikaliebrand, möjlighet att gå med alpackor, elbilsvisning och en modeshow för hundar. Åbomässan hålls på Åbo Mässcentrum den 24-27 augusti.

För att fira Finland 100 år presenterar mässan finländska innovationer och ordnar en byafest som en del av Tillsammans-veckoslutet.

- Egentligen är hela evenemanget lite som en fyra dagar lång byafest, säger mässans projektledare Krista Ahonen.

- Det finns inte så många evenemang med program och aktiviteter för alla åldrar numera.

Det stora mässområdet garanterar att det inte blir för trångt och stökigt. Den som vill sätta sig ett tag kan gå till Försvarsmaktens tält där det serveras munkar och ärtsoppa.

Ett stort samarbete

Mässan har närmare 200 utställare. Årets värdorganisationer är Försvarsmakten och Turun Sanomat. Andra viktiga samarbetspartner är Åbo Stad, Åbo handelskammare och Egentliga Finlands förbund.

På invigningsdagen utdelas priset för årets produkt i Egentliga Finland. Mässan öppnas av Åbo stadsfullmäktiges ordförande Elina Rantanen.

På invigningsdagen är ordet fritt då Finland 100-scenen står öppen att prata om vad som helst kl. 13-18.

Mässan har även ett digert program för pensionärer, bland annat kommer verksamhetsledare Timo Kokko från Pensionstagarnas Centralförbund att finnas på plats för att berätta om hur man bevakar pensionärernas intressen.

På Försvarsmaktens scen arrangeras en uniformsuppvisning och Marinens musikkår uppträder. En stuntshow med motorcyklar ingår i programmet varje dag.

Invigningsdagen avslutas med en gemensam konsert av den prisbelönta ungdomskören KaMu och Åbo krigsveteraners kör.

Skolelever besöker teknikdagen

På fredagen besöks mässan av hundratals skolelever för en teknikdag med program arrangerat av Teknikakademien TAF, Åbo universitet, Åbo Akademi och Åbo yrkeshögskola. I dagens paneldebatt försöker man bland annat svara på frågan ”När blir hälsomätningar ohälsosamma?” På området finns dessutom ett stort antal teknikdemonstrationer.

En av talarna på fredagen är psykologen Pirkko Lahti som kommer att tala om livsglädje bland pensionärer.

Programledaren Pirjo Nuotio är moderator i en debatt om en positiv strukturförändring i Åboregionen. Arrangören är Åbo handelskammare och deltagarna ett flertal företag från regionen.

Picknick på lördagen

Lördagen 26.8 firar Åbomässan det nationella #Tillsammans-veckoslutet som ingår i Finland 100-programmet. Utanför hallarna finns en picknickplats och gatudans för alla som vill. Åbosamfundet finns på plats med sin roliga dialektshow och HP och Jarppi från The Dudesons uppträder.

På lördagen hålls även mässans stora paneldebatt om vård- och landskapsreformen. I debatten deltar landskapsreformens förändringsdirektörer Antti Parpooch Laura Leppänen, direktören för Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt Leena Setäläoch servicedirektör Jaana Hernelahti från NTM-centralen i Egentliga Finland. Debatten leds av Pirjo Nuotio. Eftersom mässan är för alla har även publiken möjlighet att delta i debatten.

Lördagen är även hunduppfödarnas temadag på mässan.

Barnvänligt på söndagen

På söndagen väntas ett stort antal barnfamiljer till mässan då Hevisaurus kliver upp på scen. I TS Olohuone hålls många intressanta intervjuer under dagen, bland annat med Linnateatteris teaterchef Kalle Lamberg och Satu Rasila som är dramaturg på Åbo stadsteater.

www.turunmessut.fi

Mässan är öppen kl. 10-18 varje dag

Krista Ahonen
projektdirektör
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Vaihde (02) 337 111https://www.turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus Oy on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Följ Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Senaste pressmeddelandena från Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Kädentaitomessut Turun Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna13.3.2024 10:25:39 EET | Tiedote

Varsinaissuomalaisten käsityön ystävien paljon odottama tapahtuma palaa välivuoden jälkeen Turun Messukeskukseen. Mediapro Messut on järjestänyt kädentaitomessuja Turussa 16 kertaa vuodesta 2004 alkaen ja kaiken kaikkiaan 110 kertaa eri puolilla Suomea. Käsityön arvostus on edelleen korkealla ja käsin tekeminen harrastuksena kasvaa vuosi vuodelta. Turun Kädentaitomessuilla 16.-17.3. on laaja kattaus upeita näytteilleasettajia. Mukana on käsityöläisiä valmiine tuotteineen. Esillä on mm. vaatteita, asusteita, käyttö- ja sisustusesineitä, grafiikkatuotteita, koruja ym. Valmistuotteet ovat kotimaisen käsityön taidonnäytteitä. Messujen väriloistoa edustaa myös esimerkiksi kankaat, langat, askartelutarvikkeet ja muut materiaalit itse tekeville. Harrastajat saavat paljon ideoita omiin luomuksiinsa. Torilla tavataan – nimittäin Taitotorilla. Tapahtuman keskellä olevalla Taitotorilla tapahtuu koko messujen ajan, ja työnäytöksissä pääsee tutustumaan vaikkapa kuvanveistoon, piilosilmukkavirkkauks

Navigate 2024 kokoaa merenkulkualan ja logistiikan ammattilaiset Turun Messukeskukseen29.2.2024 08:10:00 EET | Tiedote

Turun Messukeskuksessa järjestetään Suomen suurin merenkulkualan tapahtuma, Navigate, 15.–16.5.2024. Messut on suunnattu kaikille alan toimijoille laivanrakennuksesta logistiikka-alan yrityksiin. Sisällöltään uudistunut ja monipuolistunut tapahtuma tarjoaa laadukkaan kattauksen kansainvälistä ja kotimaista huippuosaamista. Tänä vuonna keskitytään erityisesti kannattavaan liiketoimintaan ja kestävän kehityksen investointeihin.