Aineettomat lahjat tulevat olemaan tämän äitienpäivän trendi

Äänikirjapalvelu Storytel on jo nyt myynyt viime vuoteen verrattuna kolminkertaisen määrän lahjakortteja: ”Uskoisin, että äitienpäivälahjakortteja tullaan tänä vuonna myymään selvästi ennätysmäärä".

Kuva: Storytel

Koronakriisi muuttaa monien äitienpäiväperinteitä – myös lahjojen osalta. Kun ihmiset eivät välttämättä pääse käymään toistensa luona, nostavat aineettomat lahjat suosiotaan. Sen vuoksi äänikirjapalvelu Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldén odottaakin äitienpäiväksi ennätysmäistä myyntiä äänikirjalahjakorttien osalta.

– Uskoisin, että äitienpäivälahjakortteja tullaan tänä vuonna myymään selvästi ennätysmäärä poikkeustilanteen ja äänikirjojen kasvaneen suosion myötä, Walldén sanoo.

Äänikirjalahjakorttien myynnissä on ollut havaittavissa kasvupiikki jo hyvissä ajoin ennen äitienpäivää. Walldénin mukaan lahjakortteja on myyty maalis-huhtikuussa liki kolminkertainen määrä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

– Tavallisesti suurimmat lahjakorttien myyntipiikit osuvat Suomessa äitienpäivän lisäksi jouluun ja isänpäivään. Trendi noudattelee siis perinteisiä kirjojen lahjamyyntisesonkeja, Walldén sanoo.

Walldén arvelee ennen äitienpäivää alkaneen lahjakorttimyynnin kasvun johtuvan osittain siitäkin, että poikkeusoloissa monet haluavat ilahduttaa ystäviään ja läheisiään pienin lahjoin, kun eivät välttämättä pääse muuten henkilökohtaisesti käymään.

Yksittäisten kirjojen osalta Walldén povaa äitienpäivähitiksi Anne Cathrine Bomannin juuri ilmestynyttä pienoisromaania Agathe (Gummerus). Alun perin pienen tanskalaiskustantamon julkaisema tarina on muodostunut yllätyshitiksi ympäri maailmaa.

- Kirjan kuunneltua sen suosiota on helppo ymmärtää. Hurmaava pieni tarina kertoo 71-vuotiaasta psykiatrista ja potilaasta, joka mullistaa hänen maailmansa. Teos kuvaa hienovireisesti suuria teemoja, kuten yksinäisyyttä, rakkautta, ikääntymistä ja elämäniloa, Walldén hehkuttaa.

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
hanna.wallden@storytel.com

Kuva: Storytel

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Äänikirja voi helpottaa oloa ja lieventää yksinäisyyden tunteita myös koronakaranteenin keskellä – HelsinkiMissio jakaa Storytelin lahjoittamia äänikirjalahjakortteja23.4.2020 08:30:00 EESTTiedote

Sosiaalialan järjestö HelsinkiMissio tarjoaa yksinäisille senioreille ja muille avun tarpeessa oleville kirjakaveritoimintaa, jota äänikirjapalvelu Storytel tukee tuhannen äänikirjalahjakortin lahjoituksella. Äänikirjalahjakortteja jaetaan esimerkiksi yksinäisille senioreille, jotka voivat keskustella kuuntelemistaan teoksista vapaaehtoisen kirjakaverin kanssa. – Keskusteluyhteyttä yksinäisten senioreiden kanssa on tärkeää ylläpitää myös nyt, kun emme pääse käymään heidän luonaan. Lisäksi monet alkavat jo kärsiä heikentyneestä näöstä, joten kirjan lukeminen ei välttämättä ole helpoin vaihtoehto, siksi tarjoamme heille äänikirjoja, toteaa HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan päällikkö Hanna Kari. Lukemisen ja äänikirjojen kuuntelun hyödyistä on viime aikoina puhuttu paljon. Brittiläisen ajatushautomo Demosin pari vuotta sitten tekemän raportin mukaan kirjojen lukeminen tai kuunteleminen voivat merkittävästi vähentää yksinäisyyden ja eristäytyneisyyden tunnetta. Lisäksi lukukokemukset to

Television puolella yhteistyötä tehneeltä kirjoittajakaksikolta äänikirjauutuus – Fennia kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta15.4.2020 08:00:00 EESTTiedote

Äänikirjapalvelu Storytel julkaisi 11.3. kymmenosaisen äänikirjan Fennia, joka kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta. Suomen True Detectiveksi kutsutun trillerin ovat kirjoittaneet aiemmin television puolella yhteistyötä tehneet käsikirjoittajat Lassi Vierikko ja Petja Lähde, jotka kirjoittavat nyt ensimmäistä kertaa suoraan äänikirjaformaattiin.