Aineettomat lahjat tulevat olemaan tämän äitienpäivän trendi

Äänikirjapalvelu Storytel on jo nyt myynyt viime vuoteen verrattuna kolminkertaisen määrän lahjakortteja: ”Uskoisin, että äitienpäivälahjakortteja tullaan tänä vuonna myymään selvästi ennätysmäärä".

Kuva: Storytel

Koronakriisi muuttaa monien äitienpäiväperinteitä – myös lahjojen osalta. Kun ihmiset eivät välttämättä pääse käymään toistensa luona, nostavat aineettomat lahjat suosiotaan. Sen vuoksi äänikirjapalvelu Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldén odottaakin äitienpäiväksi ennätysmäistä myyntiä äänikirjalahjakorttien osalta.

– Uskoisin, että äitienpäivälahjakortteja tullaan tänä vuonna myymään selvästi ennätysmäärä poikkeustilanteen ja äänikirjojen kasvaneen suosion myötä, Walldén sanoo.

Äänikirjalahjakorttien myynnissä on ollut havaittavissa kasvupiikki jo hyvissä ajoin ennen äitienpäivää. Walldénin mukaan lahjakortteja on myyty maalis-huhtikuussa liki kolminkertainen määrä viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

– Tavallisesti suurimmat lahjakorttien myyntipiikit osuvat Suomessa äitienpäivän lisäksi jouluun ja isänpäivään. Trendi noudattelee siis perinteisiä kirjojen lahjamyyntisesonkeja, Walldén sanoo.

Walldén arvelee ennen äitienpäivää alkaneen lahjakorttimyynnin kasvun johtuvan osittain siitäkin, että poikkeusoloissa monet haluavat ilahduttaa ystäviään ja läheisiään pienin lahjoin, kun eivät välttämättä pääse muuten henkilökohtaisesti käymään.

Yksittäisten kirjojen osalta Walldén povaa äitienpäivähitiksi Anne Cathrine Bomannin juuri ilmestynyttä pienoisromaania Agathe (Gummerus). Alun perin pienen tanskalaiskustantamon julkaisema tarina on muodostunut yllätyshitiksi ympäri maailmaa.

- Kirjan kuunneltua sen suosiota on helppo ymmärtää. Hurmaava pieni tarina kertoo 71-vuotiaasta psykiatrista ja potilaasta, joka mullistaa hänen maailmansa. Teos kuvaa hienovireisesti suuria teemoja, kuten yksinäisyyttä, rakkautta, ikääntymistä ja elämäniloa, Walldén hehkuttaa.

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
hanna.wallden@storytel.com

Kuva: Storytel

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.