Airbus raportoi vuoden 2022 liikennelentokoneiden tilaukset ja toimitukset

661 toimitusta, kahdeksan prosentin kasvu vuodesta 2021. 1 078 uutta tilausta (820 nettotilausta), 7 239 konetta tilauskannassa.

Airbus toimitti vuonna 2022 661* liikennelentokonetta 84 asiakkaalle ja sai 1 078 uutta tilausta. Joulukuun 2022 lopussa Airbusin tilauskannassa oli 7 239 lentokonetta.

“Vuonna 2022 toimitimme 84 asiakkaalle 661 konetta, mikä merkitsee 8 prosentin kasvua vuoteen 2021 verrattuna. Määrä oli selvästikin vähemmän kuin olimme tavoitelleet, mutta toimintaympäristön monimutkaisuuden huomioiden haluan kiittää tiimejämme ja kumppaneitamme heidän kovasta työstään ja saavutetusta tuloksesta”, sanoo Airbusin pääjohtaja Guillaume Faury.

”Kaikissa koneperheissä rahtikoneet mukaan lukien saamamme merkittävät tilaukset heijastavat tuotelinjojemme vahvuutta ja kilpailukykyä. Jatkamme tuotannon lisäämistä tilauskantamme toimittamiseksi.”

Vuoden 2022 toimitukset:

A220-perhe

53

50

A320-perhe

516

483

A330-perhe

32

18

A350-perhe

60*

55

A380

5

661*

611

* Kahden lentokoneen (2 A350-900 AEROFLOT) vähennyksen jälkeen. Ne oli aiemmin kirjattu myydyksi joulukuussa 2021, mutta niiden siirto ei ollut mahdollista Venäjään kohdistuvien kansainvälisten pakotteiden vuoksi.

Airbus sai 1 078 uutta tilausta (820 nettotilausta) eri ohjelmissa ja eri markkinasegmenteillä. Useat näistä tulivat maailman johtavilta lentoyhtiöiltä. Lentokoneyksiköissä nettomyynnin ja tilauskannan välinen suhde on selvästi yli yhden.

Ohjelmittain A220-koneista tehtiin 127 sitovaa uutta tilausta ja A320neo-perheestä 888 uutta tilausta. Laajarunkoneissa Airbus sai 63 uutta tilausta, joihin sisältyi 19 A330-konetta ja 44 A350-konetta. A350-koneista 24 oli äskettäin julkistettuja A350F-rahtikoneita.

Vuoden 2022 tulos julkistetaan 16.2.2023.

Lisätietoja toimituksista ja tilauksista löytyy täältä.

Airbus on vastuullisen ilmailun edelläkävijä turvallisen ja yhtenäisen maailman luomiseksi. Yhtiö tekee jatkuvasti innovaatioita tarjotakseen tehokkaita ja teknologisesti edistyneitä ilmailu- ja puolustusratkaisuja ja -palveluja. Airbus tarjoaa moderneja ja polttoainetehokkaita matkustajakoneita ja niihin liittyviä palveluja. Airbus on myös johtava puolustus- ja turvallisuusalan yhtiö Euroopassa ja yksi maailman johtavista avaruusyrityksistä. Helikoptereissa Airbus tarjoaa tehokkaimmat siviili- ja sotilasratkaisut ja -palvelut maailmanlaajuisesti. www.airbus.com