Ajatus etäTETistä syntyi HOK-Elannon HR-osastolla -   TAT ja työnantajaliitot jalostivat idean käytäntöön

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon 22.-26.11.2021. Etäyhteyksien avulla toteutettava kouluviikon pituinen TET-jakso antaa nuorille työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia. EtäTETiin on ilmoittautunut lähes 4 000 yläkoululaista ympäri Suomen.

- Aloimme viime syksynä pohtia, miten voisimme tutustuttaa nuoria työelämään koronaolosuhteissa, joissa fyysinen osallistuminen on mahdotonta. Melko pian havaitsimme, että HOK-Elannon resurssit eivät yksinään riitä etäTETin toteuttamiseen, jolloin otin yhteyttä TATiin, joka jalosti idean uudelle tasolle usean toimialan yhteiseksi kokonaisuudeksi, HOK-Elannon henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen kertoo.

- On hienoa, että kaupan alalta nousee etäTETin kaltaisia ideoita ja innostusta nuorille suunnatun työelämätiedon tuottamiseen. Olemme hyvin iloisia, että HOK-Elanto alan isona työllistäjänä ja vastuullisena toimijana on mukana Maailman suurimmassa etäTETissä yhtenä kaupan alan yrityskumppaninamme, Kaupan liiton toimitusjohtaja ja Vastuullinen kesäduuni -kampanjan vuoden 2021 suojelija Mari Kiviniemi toteaa.

EtäTET syntyi ratkaisuna koronaepidemian luomaan haasteeseen, mutta toimintamalli on erittäin käyttökelpoinen myös normaalioloissa.
- Ei etämalli tietenkään korvaa fyysistä harjoittelua, mutta näen sen mahdollisuudet harjoittelun täydentäjänä ja toisaalta eri alojen esittelijänä, joten jonkinlainen hybridimalli olisi jatkossa varmasti toimiva ratkaisu, Virtanen pohtii.

HOK-Elannon yli 6000 työntekijästä viidesosa on alle 25-vuotiaita ja vuosittain osuuskaupan yksiköihin palkataan noin 1500 kesätyöntekijää. Tet-harjoittelijoita HOK-Elannossa oli satoja vuonna 2019. Työelämään tutustuvat nuoret ovat HOK-Elannolle aidosti tärkeitä tulevaisuuden tekijöitä.
- Satsaamme vahvasti perehdytykseen. Uskon, että sitä kautta niin harjoittelijat, kesätyöntekijät kuin aloittelevat kaupan ammattilaiset saavat parhaan startin työelämään. Meillä on monenlaisia tehtäviä ja monipuolisia urapolkuja terävimmälle huipulle asti, Virtanen toteaa.

Mukana etäTETissä ovat Finanssiala, Kemianteollisuus, Teknologiateollisuus, Palvelualojen työnantajat Paltasekä Kaupan liitto. Kaupan liitto kutsui etäTET-päivän yrityskumppaneiksi jäsenyrityksiään eri kaupan toimialoita; päivittäistavara- ja erikoiskaupasta sekä teknisen tukkukaupan puolelta. Yrityskumppaneina kaupan päivässä ovat HOK-Elanto, Onninen Oy, Suomalainen Kirjakauppa Oy sekä Varusteleka Oy. Kaupan alan koulutusta ja alalle johtavia opintopolkuja avaa vantaalainen kauppaoppilaitos Mercuria.
Kaupan alan etäTET-päivä on perjantaina 26.11. HOK-Elannon osuus alkaa klo 10.45.

henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen, p. 010 76 60304

henkilöstön kehittämispäällikkö Kaarlo Virtanen - kuvaaja Lari Lappalainen