Akava: Akava liittoineen aloittaa työn ilmaston hyväksi

Akavan liittokokous keskusteli siitä, mitä ilmastonmuutokseen reagoiminen edellyttää yhteiskunnalta, järjestöiltä ja kansalaisilta. Puheenjohtaja Sture Fjäder esitti, että Akavan ja liittojen kesken aloitetaan yhteinen työ ilmastonmuutoksessa. Akavan liittokokous on koolla tänään Helsingissä.

– Meidän täytyy myöntää, että toimenpiteemme ilmastonmuutosasioissa ovat riittämättömiä. Käynnistämme laajan työn yhdessä liittojemme kanssa, jossa selvitetään ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja sopeutumiseen tarvittavia toimia suomalaisen työelämän ja yhteiskunnan näkökulmasta, toteaa puheenjohtaja Sture Fjäder.

Ilmastonmuutos vaikuttaa merkittävästi työelämään tulevaisuudessa. Työn tekemisen tavat muuttuvat ja työpaikoilla tehtävät valinnat vaikuttavat osaltaan ilmastonmuutokseen.

– Liittojemme jäsenet toimivat asiantuntija- ja johtotehtävissä. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa työssään laajasti ilmastonmuutokseen. Kuuntelemme heitä tarkasti ja hyödynnämme heidän osaamistaan, Fjäder jatkaa.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen edellyttää taloudellisten kannusteiden käyttöönottoa. Ilmastonmuutos luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä osaamista edellyttäviä työpaikkoja.

– Perusperiaate on se, että toimintamme pohjautuu tutkittuun tietoon ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Teemme yhdessä liitojen kanssa linjauksia siitä, millaisia konkreettisia tekoja teemme ilmastonmuutoskysymyksissä, Fjäder sanoo.

Akava haastaa suomalaisen yhteiskunnan tarkistamaan ilmastotavoitteitaan sekä ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja sopeutumisen toimenpiteitä. Akava laatii pitkän aikavälin ilmastopolitiikan tavoitteet sekä omat linjaukset ja toimenpiteet ensi vuoden aikana.

– Toivon, että järjestöt jäsentensä kanssa lähtevät yhdessä tekemään työtä ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi ja hillitsemiseksi, Fjäder sanoo.

Akavan edustaja osallistuu joulukuussa YK:n ilmastokokoukseen Katowicessa palkansaajajärjestöjen edustajana Suomen valtuuskunnassa. Kokouksessa käsitellään Pariisin sopimuksen toimeenpanoa.

Liite: Puheenjohtaja Fjäderin puhe liittokokouksessa (muutosvarauksin)

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.

Työmarkkinakeskusjärjestöt Jyväskylässä: Osaaminen takaa Suomen menestyksen24.1.2019 17:00:00Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä seuraavan hallituksen on nostettava osaaminen ja koulutus kärkiteemoiksi. Osaava työvoima on Suomen menestyksen paras takuu. Aihetta käsitellään Jyväskylässä järjestettävässä Ääni työlle -kiertueen tilaisuudessa, jossa aiheena on osaava työvoima ja koulutus. Kiertue vierailee alkuvuoden aikana yhdellätoista paikkakunnalla.