Akava: Akava liittoineen aloittaa työn ilmaston hyväksi

Akavan liittokokous keskusteli siitä, mitä ilmastonmuutokseen reagoiminen edellyttää yhteiskunnalta, järjestöiltä ja kansalaisilta. Puheenjohtaja Sture Fjäder esitti, että Akavan ja liittojen kesken aloitetaan yhteinen työ ilmastonmuutoksessa. Akavan liittokokous on koolla tänään Helsingissä.

– Meidän täytyy myöntää, että toimenpiteemme ilmastonmuutosasioissa ovat riittämättömiä. Käynnistämme laajan työn yhdessä liittojemme kanssa, jossa selvitetään ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja sopeutumiseen tarvittavia toimia suomalaisen työelämän ja yhteiskunnan näkökulmasta, toteaa puheenjohtaja Sture Fjäder.

Ilmastonmuutos vaikuttaa merkittävästi työelämään tulevaisuudessa. Työn tekemisen tavat muuttuvat ja työpaikoilla tehtävät valinnat vaikuttavat osaltaan ilmastonmuutokseen.

– Liittojemme jäsenet toimivat asiantuntija- ja johtotehtävissä. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa työssään laajasti ilmastonmuutokseen. Kuuntelemme heitä tarkasti ja hyödynnämme heidän osaamistaan, Fjäder jatkaa.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen edellyttää taloudellisten kannusteiden käyttöönottoa. Ilmastonmuutos luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä osaamista edellyttäviä työpaikkoja.

– Perusperiaate on se, että toimintamme pohjautuu tutkittuun tietoon ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Teemme yhdessä liitojen kanssa linjauksia siitä, millaisia konkreettisia tekoja teemme ilmastonmuutoskysymyksissä, Fjäder sanoo.

Akava haastaa suomalaisen yhteiskunnan tarkistamaan ilmastotavoitteitaan sekä ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja sopeutumisen toimenpiteitä. Akava laatii pitkän aikavälin ilmastopolitiikan tavoitteet sekä omat linjaukset ja toimenpiteet ensi vuoden aikana.

– Toivon, että järjestöt jäsentensä kanssa lähtevät yhdessä tekemään työtä ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi ja hillitsemiseksi, Fjäder sanoo.

Akavan edustaja osallistuu joulukuussa YK:n ilmastokokoukseen Katowicessa palkansaajajärjestöjen edustajana Suomen valtuuskunnassa. Kokouksessa käsitellään Pariisin sopimuksen toimeenpanoa.

Liite: Puheenjohtaja Fjäderin puhe liittokokouksessa (muutosvarauksin)

Akava korostaa sosiaaliturvan uudistamisessa ennaltaehkäisyä, kannustavuutta ja osallistavuutta7.5.2019 12:58:30 EESTTiedote

Akava pitää sosiaaliturvauudistusta yhtenä merkittävimmistä tulevalla hallituskaudella aloitettavista uudistuksista. Sosiaaliturvauudistus pitää toteuttaa vaiheittain ja useassa osassa, jotta muutosprosessi toteutuu hallitusti ja sen vaikutukset voidaan arvioida kattavasti. Sosiaaliturvauudistuksen pitää perustua tutkittuun tietoon ja laaja-alaiseen asiantuntijoiden kuulemiseen eri näkökulmien ottamiseksi huomioon.