Akava: Akava liittoineen aloittaa työn ilmaston hyväksi

Akavan liittokokous keskusteli siitä, mitä ilmastonmuutokseen reagoiminen edellyttää yhteiskunnalta, järjestöiltä ja kansalaisilta. Puheenjohtaja Sture Fjäder esitti, että Akavan ja liittojen kesken aloitetaan yhteinen työ ilmastonmuutoksessa. Akavan liittokokous on koolla tänään Helsingissä.

– Meidän täytyy myöntää, että toimenpiteemme ilmastonmuutosasioissa ovat riittämättömiä. Käynnistämme laajan työn yhdessä liittojemme kanssa, jossa selvitetään ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja sopeutumiseen tarvittavia toimia suomalaisen työelämän ja yhteiskunnan näkökulmasta, toteaa puheenjohtaja Sture Fjäder.

Ilmastonmuutos vaikuttaa merkittävästi työelämään tulevaisuudessa. Työn tekemisen tavat muuttuvat ja työpaikoilla tehtävät valinnat vaikuttavat osaltaan ilmastonmuutokseen.

– Liittojemme jäsenet toimivat asiantuntija- ja johtotehtävissä. Heillä on mahdollisuus vaikuttaa työssään laajasti ilmastonmuutokseen. Kuuntelemme heitä tarkasti ja hyödynnämme heidän osaamistaan, Fjäder jatkaa.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen edellyttää taloudellisten kannusteiden käyttöönottoa. Ilmastonmuutos luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä osaamista edellyttäviä työpaikkoja.

– Perusperiaate on se, että toimintamme pohjautuu tutkittuun tietoon ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Teemme yhdessä liitojen kanssa linjauksia siitä, millaisia konkreettisia tekoja teemme ilmastonmuutoskysymyksissä, Fjäder sanoo.

Akava haastaa suomalaisen yhteiskunnan tarkistamaan ilmastotavoitteitaan sekä ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja sopeutumisen toimenpiteitä. Akava laatii pitkän aikavälin ilmastopolitiikan tavoitteet sekä omat linjaukset ja toimenpiteet ensi vuoden aikana.

– Toivon, että järjestöt jäsentensä kanssa lähtevät yhdessä tekemään työtä ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi ja hillitsemiseksi, Fjäder sanoo.

Akavan edustaja osallistuu joulukuussa YK:n ilmastokokoukseen Katowicessa palkansaajajärjestöjen edustajana Suomen valtuuskunnassa. Kokouksessa käsitellään Pariisin sopimuksen toimeenpanoa.

Liite: Puheenjohtaja Fjäderin puhe liittokokouksessa (muutosvarauksin)

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.

Akava: Nykyisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämisen vaihtoehdot olisivat kalliita30.11.2018 10:57Tiedote

Akava puolustaa nykyistä ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämistapaa. Se kannustaa jokaista palkansaajaa hankkimaan itselleen ansioihin perustuvan turvan työttömyyden varalle. Selvitysmies Mauri Kotamäki pohti raportissaan ”Kohti vakuuttavampaa ansioturvaa” kolmea vaihtoehtoa yleisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan toteuttamiseksi. Hän luovutti sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta laatimansa raportin ministeri Pirkko Mattilalle tänään.