Akava: Hallituksen esittelemä perhevapaauudistus ei lisää työllisyyttä

Akava on pettynyt, että hallituksen perhevapaauudistusta koskevat linjaukset eivät vahvista työllisyyttä. Vanhempien välisen tasa-arvon tulisi vahvistua enemmän.

– Olisin halunnut nähdä sellaisen uudistuksen, jolla olisi ollut selkeä vaikutus työllisyyteen, koska Suomessa on laajasti sitouduttu 75 prosentin työllisyysastetavoitteeseen. Uudistus ei myöskään merkittävästi lisää tasa-arvoa, joten kustannuksia lisäävää mallia ei kannattaisi toteuttaa, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Maan hallitus esitteli perhevapaauudistuksen suuntaviivat 1+7+7-mallinsa kautta. Jatkossa kummallekin vanhemmalle on 7 kuukauden kiintiö, josta voi luovuttaa toiselle kolme kuukautta. Hoitovastuuta on mahdollista jakaa tasaisemmin, koska vapaita voisi pitää useammassa jaksossa.

Akavan mukaan uudistus tulee lisäämään kustannuksia sekä palkansaajille että työnantajille ilman merkittäviä hyötyjä työllisyydelle ja tasa-arvolle.

– Raskaus- ja perhevapaasyrjintä pitää poistaa työmarkkinoilta. Tällä on iso merkitys työllisyyteen ja tasa-arvoon, sanoo Akavan työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko.

– Resursseja kotihoidontuesta pitää siirtää laadukkaaseen varhaiskasvatukseen. Tasa-arvoa vahvistavalla perhevapaajärjestelmällä ja laadukkaalla varhaiskasvatuksella on mahdollista saada aikaan toivottuja parannuksia sekä työllisyyteen että tasa-arvoon. Hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen pitää vielä etsiä ratkaisuja hankaliin kysymyksiin, Savinko jatkaa.

Akava: Jälleenrakennusvaiheen toimenpiteiden pitää kantaa pitkälle tulevaisuuteen28.5.2020 10:00:04 EESTTiedote

Akava korostaa jälleenrakennusvaiheen lyhyen ja pidemmän aikavälin toimenpide-ehdotuksissaan työllisyyden ja talouden vahvistamista sekä terveyspalveluja ja syrjäytymisen ehkäisyä. Jotta työllisyys ja talous saadaan elpymään, tarvitaan merkittäviä panostuksia osaamisen vahvistamiseen sekä TKI-investointeihin. Terveyspalveluissa on pyrittävä palaamaan normaalitilanteeseen, jotta hoitovelka ei kasva kestämättömälle tasolle. Kriisin jälkihoidossa on tarjottavat riittävät sosiaalipalvelut apua tarvitseville.

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.