Akava ja Lukiolaiset: Uusi lakikirjaus ei yksin riitä – lukioiden korkeakouluyhteistyön laatuun kiinnitettävä huomiota

Akava ja Suomen Lukiolaisten Liitto ovat tyytyväisiä, että luonnos uudesta lukiolaista sisältää kirjauksen, joka velvoittaa lukiot järjestämään osan opetuksesta yhteistyössä yhden tai useamman korkeakoulun kanssa. Pelkkä lakikirjaus ei kuitenkaan vielä takaa, että lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyön laatu paranisi.

– Yhteistyön on oltava kaikille osapuolille aidosti kannattavaa. Tämä edellyttää, että korkeakouluilla on riittävät resurssit suunnata toimintaansa toiselle asteelle. Yhteistyössä järjestettävien opintojaksojen laadusta on huolehdittava, jotta ne tukevat oppimista ja auttavat lukiolaisia ainevalinnoissa, toteaa Akavan asiantuntija Miika Sahamies.

Valtakunnallinen opetussuunnitelma kannustaa lukioita korkeakouluyhteistyöhön jo nyt. Yhteistyö ei siis ole uutta, mutta se on keskittynyt korkeakoulupaikkakunnille tai nojaa yksittäisten opettajien henkilökohtaisiin verkostoihin.

– Kaikilla lukiolaisilla on oltava mahdollisuus tutustua korkeakouluopiskeluun oppilaitoksesta riippumatta. Parhaassa tapauksessa korkeakouluyhteistyö parantaa lukiolaisten valmiuksia tehdä perusteltu alavalinta ja lisää opiskelumotivaatiota. Selvitysten mukaan vain vajaa viidennes lukiolaisista tietää jatkosuunnitelmistaan lukion jälkeen, perustelee Lukiolaisen Liiton puheenjohtaja Alvar Euro.

Tilastokeskuksen mukaan suurin osa korkeakouluopintonsa aloittavista opiskelijoista on lukion käyneitä ylioppilaita. Uusista ylioppilaista jatko-opintoihin hakee ylioppilasvuonna kolme neljästä. Jatko-opintojen ulkopuolelle jääneiden nuorten osuus on kasvanut usean vuoden ajan, vaikka yhteiskunnan tavoitteet koulutukseen pääsyn nopeuttamiseksi ja työurien pidentämiseksi ovat päinvastaisia.

Lisätietoja:

Akavan asiantuntija Miika Sahamies, puh. 050 530 5366, twitter: @MiikaSahamies
Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Alvar Euro, puh. 050 918 6674, @alvareuro

Rautatieläisenkatu 6

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten järjestö, johon kuuluu noin 50 000 jäsentä. Lukiolaiset on Suomen suurin vapaaehtoiseen jäsenyyteen perustuva opiskelijajärjestö. Liiton tärkein tehtävä on edistää, puolustaa ja valvoa lukiolaisten etuja sekä valtakunnallisesti että paikallisella tasolla.

lukio.fi

Korkeakoulutettujen työttömien määrän lasku nopeaa, alueelliset vaihtelut merkittäviä1.2.2018 13:51Tiedote

Akavan tuore työttömyyskatsaus osoittaa, että korkeakoulutettujen työttömien määrä vähenee nopeasti kaikilla akavalaisilla koulutusaloilla. Korkeakoulutettuja työttömiä oli joulukuun 2017 lopussa yhteensä 41 171, eli 18 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Akava painottaa työvoimapalvelujen resurssoinnin tärkeyttä: kasvupalvelu-uudistuksen yhteydessä on tärkeää varmistaa, että kaikkialla Suomessa on saatavilla riittävät ja laadukkaat työvoimapalvelut korkeakoulutetuille. Ennen kaikkea työttömyyttä on torjuttava nykyistä ponnekkaammin kehittämällä osaamista työssä ollessa.

Työllisyyden kasvu luo positiivisen kierteen taloudessa31.1.2018 11:00Tiedote

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (Tukuseto) tuore palkanmuodostuksen seurantaraportti kertoo, että palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvoi noin 1,8 prosenttia vuonna 2017, mikä oli ennakoitua huomattavasti parempi kasvu. Palkansaajien yhteenlasketussa ostovoimassa otetaan huomioon työllisten palkansaajien palkan ostovoiman muutoksen lisäksi työllisyyden kehitys. Ostovoimaa tukivat työllisyyden kasvu ja kilpailukykysopimukseen liittyneet veronkevennykset, ja sitä heikensivät inflaation nopeutuminen, työntekijän sosiaaliturvamaksujen nousu sekä julkisen sektorin lomarahojen leikkaus.