Akava ja Lukiolaiset: Uusi lakikirjaus ei yksin riitä – lukioiden korkeakouluyhteistyön laatuun kiinnitettävä huomiota

Akava ja Suomen Lukiolaisten Liitto ovat tyytyväisiä, että luonnos uudesta lukiolaista sisältää kirjauksen, joka velvoittaa lukiot järjestämään osan opetuksesta yhteistyössä yhden tai useamman korkeakoulun kanssa. Pelkkä lakikirjaus ei kuitenkaan vielä takaa, että lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyön laatu paranisi.

– Yhteistyön on oltava kaikille osapuolille aidosti kannattavaa. Tämä edellyttää, että korkeakouluilla on riittävät resurssit suunnata toimintaansa toiselle asteelle. Yhteistyössä järjestettävien opintojaksojen laadusta on huolehdittava, jotta ne tukevat oppimista ja auttavat lukiolaisia ainevalinnoissa, toteaa Akavan asiantuntija Miika Sahamies.

Valtakunnallinen opetussuunnitelma kannustaa lukioita korkeakouluyhteistyöhön jo nyt. Yhteistyö ei siis ole uutta, mutta se on keskittynyt korkeakoulupaikkakunnille tai nojaa yksittäisten opettajien henkilökohtaisiin verkostoihin.

– Kaikilla lukiolaisilla on oltava mahdollisuus tutustua korkeakouluopiskeluun oppilaitoksesta riippumatta. Parhaassa tapauksessa korkeakouluyhteistyö parantaa lukiolaisten valmiuksia tehdä perusteltu alavalinta ja lisää opiskelumotivaatiota. Selvitysten mukaan vain vajaa viidennes lukiolaisista tietää jatkosuunnitelmistaan lukion jälkeen, perustelee Lukiolaisen Liiton puheenjohtaja Alvar Euro.

Tilastokeskuksen mukaan suurin osa korkeakouluopintonsa aloittavista opiskelijoista on lukion käyneitä ylioppilaita. Uusista ylioppilaista jatko-opintoihin hakee ylioppilasvuonna kolme neljästä. Jatko-opintojen ulkopuolelle jääneiden nuorten osuus on kasvanut usean vuoden ajan, vaikka yhteiskunnan tavoitteet koulutukseen pääsyn nopeuttamiseksi ja työurien pidentämiseksi ovat päinvastaisia.

Lisätietoja:

Akavan asiantuntija Miika Sahamies, puh. 050 530 5366, twitter: @MiikaSahamies
Suomen Lukiolaisten Liiton puheenjohtaja Alvar Euro, puh. 050 918 6674, @alvareuro

Suomen Lukiolaisten Liitto on lukiolaisten järjestö, johon kuuluu noin 50 000 jäsentä. Lukiolaiset on Suomen suurin vapaaehtoiseen jäsenyyteen perustuva opiskelijajärjestö. Liiton tärkein tehtävä on edistää, puolustaa ja valvoa lukiolaisten etuja sekä valtakunnallisesti että paikallisella tasolla.

lukio.fi

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.

Akava: Nykyisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämisen vaihtoehdot olisivat kalliita30.11.2018 10:57Tiedote

Akava puolustaa nykyistä ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämistapaa. Se kannustaa jokaista palkansaajaa hankkimaan itselleen ansioihin perustuvan turvan työttömyyden varalle. Selvitysmies Mauri Kotamäki pohti raportissaan ”Kohti vakuuttavampaa ansioturvaa” kolmea vaihtoehtoa yleisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan toteuttamiseksi. Hän luovutti sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta laatimansa raportin ministeri Pirkko Mattilalle tänään.