Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Ero tulee voimaan vuoden 2022 alussa. Jatkossa Akava tekee Palkansaajien tutkimuslaitoksen kanssa kuitenkin yhteistyötä joko toimeksiantoina tai yhteistyöhankkeina.

– Edunvalvontamme perustuu tutkittuun tietoon ja Akava Works on varsin lyhyessä ajassa vakiinnuttanut asemansa Akava-yhteisössä. Olemme tuottaneet säännöllisiä julkaisuja, kuten kuukausittaisia lomautus- ja työttömyyskatsauksia ja talousennusteita sekä selvityksiä monista ajankohtaisista aiheista, viimeisimpänä esimerkkinä maalittamisen kriminalisointiin liittynyt hanke sekä TKI-toimintaa koskeva artikkelisarja. Jatkamme yhteistyötä Palkansaajien tutkimuslaitoksen kanssa, mutta eri tavalla, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Akava Works käsittelee erityisesti korkeakoulutettujen ja akavalaisten kannalta tärkeitä työelämäaiheita ja yhteiskunnallisia kysymyksiä. Teemme jatkossa enemmän sisältöjä toimeksiantoina, joissa ulkopuoliset asiantuntijat laativat tutkimuksia ja selvityksiä. Olemme aloittaneet yhteistyön useiden kumppanien kanssa työhyvinvoinnin teemasta. Tämä on iso yhteinen hanke, joka näkyy laajasti syksyn ajan, sanoo Akavan viestintäjohtaja Jyrki Kemppainen.

Akavan tiedontuotannon resursseja vahvistettiin vastikään perustamalla työmarkkinaekonomistin tehtävä, jossa toimii Eugen Koev. Hän tuottaa palkanmuodostus-, ansiokehitys- ja ostovoimatietoa Akavan neuvottelujärjestöille Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n käyttöön sekä tekee laskelmia myös Akavan toimiston edunvalvonnan tarpeisiin.

Tutustu Akava Works -aineistoihin osoitteessa www.akavaworks.fi.

Akava Works -talousennuste: Suomen talous nousee nopeasti koronarajoitusten keventyessä9.6.2021 10:00:30 EEST | Tiedote

Akava Works -talousennusteen mukaan Suomen kokonaistuotanto kasvaa 2,6 prosenttia vuonna 2021 ja 3,0 prosenttia vuonna 2022. Yksityinen kulutus on tärkein kasvun vauhdittaja. Työttömyyden vähentyminen on ollut viime kuukausina verkkaista. Rajoitusten purkaminen auttaa palvelualoja palaamaan aiempaan liiketoiminnan määrään, mikä vähentää lomautettujen ja työttömien määrää. Maailmantalouden elpyminen vetää viennin ja yksityiset investoinnit Suomessa nousuun.

Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta18.5.2021 13:39:58 EEST | Tiedote

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

SAK, Akava ja STTK: Suomen on syytä tukea EU:n elvytyspakettia6.5.2021 11:00:06 EEST | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK korostavat, että EU:n elvytyspaketin kaataminen Suomessa voisi johtaa vakaviin seurauksiin. Paketin hylkäämisestä seuraisi todennäköisesti markkinamyllerrys, joka johtaisi työpaikkojen katoamiseen ja lamauttaisi tärkeintä vientialuettamme eli unionin sisämarkkinoita. Jo itse paketin syntyminen rauhoitti markkinoita ja on luonut toivoa koronan runtelemaan maanosaan, järjestöt huomauttavat.