Akava keskittää ja vahvistaa tiedontuotantoaan

Akavan tiedontuotannon Akava Worksin resursseja vahvistetaan. Akava Works tekee jatkossa laajemmin selvityksiä sekä omana tuotantona että toimeksiantoina ulkopuolisille kumppaneille ja osallistuu myös yhteistyöhankkeisiin. Akava eroaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen (PT) kannatusyhdistyksen jäsenyydestä siirtääkseen resursseja omaan tiedontuotantoonsa, päätti Akavan hallitus kokouksessaan 8. kesäkuuta 2021.

Ero tulee voimaan vuoden 2022 alussa. Jatkossa Akava tekee Palkansaajien tutkimuslaitoksen kanssa kuitenkin yhteistyötä joko toimeksiantoina tai yhteistyöhankkeina.

– Edunvalvontamme perustuu tutkittuun tietoon ja Akava Works on varsin lyhyessä ajassa vakiinnuttanut asemansa Akava-yhteisössä. Olemme tuottaneet säännöllisiä julkaisuja, kuten kuukausittaisia lomautus- ja työttömyyskatsauksia ja talousennusteita sekä selvityksiä monista ajankohtaisista aiheista, viimeisimpänä esimerkkinä maalittamisen kriminalisointiin liittynyt hanke sekä TKI-toimintaa koskeva artikkelisarja. Jatkamme yhteistyötä Palkansaajien tutkimuslaitoksen kanssa, mutta eri tavalla, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Akava Works käsittelee erityisesti korkeakoulutettujen ja akavalaisten kannalta tärkeitä työelämäaiheita ja yhteiskunnallisia kysymyksiä. Teemme jatkossa enemmän sisältöjä toimeksiantoina, joissa ulkopuoliset asiantuntijat laativat tutkimuksia ja selvityksiä. Olemme aloittaneet yhteistyön useiden kumppanien kanssa työhyvinvoinnin teemasta. Tämä on iso yhteinen hanke, joka näkyy laajasti syksyn ajan, sanoo Akavan viestintäjohtaja Jyrki Kemppainen.

Akavan tiedontuotannon resursseja vahvistettiin vastikään perustamalla työmarkkinaekonomistin tehtävä, jossa toimii Eugen Koev. Hän tuottaa palkanmuodostus-, ansiokehitys- ja ostovoimatietoa Akavan neuvottelujärjestöille Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n käyttöön sekä tekee laskelmia myös Akavan toimiston edunvalvonnan tarpeisiin.

Tutustu Akava Works -aineistoihin osoitteessa www.akavaworks.fi.

Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa17.9.2021 15:27:14 EEST | Tiedote

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Akava: Kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä ei tuottanut yllätyksiä17.9.2021 09:11:38 EEST | Tiedote

Tuore kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä vastasi Akavan mielestä odotuksia. Suomen työeläkejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi eikä siinä ole kiireellisiä uudistuksia vaativia ongelmia. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyden parantamiseksi selvitetään parhaillaan keinoja. Raportti nostaa esiin huolenaiheena Suomen julkisen talouden melko suuren kestävyysongelman.

Akava kannattaa jatkovalmistelua työehtosopimusten rajariita -kysymyksessä16.9.2021 10:25:18 EEST | Tiedote

Työministeri Tuula Haatainen asetti helmikuussa Minna Etu-Seppälän ja Simo Zittingin selvityshenkilöiksi työehtosopimuksiin liittyvistä rajariitojen ratkaisumekanismeista ja sovittelujärjestelmän toimivuudesta. Selvitys julkaistiin tänään. Akava kiittää selvityshenkilöitä työstä ja kannattaa kolmikantaisen valmistelun aloittamista. Samassa yhteydessä tulisi aloittaa laajempi sovittelujärjestelmän ja työriitalain uudistaminen, Akava huomauttaa.

Akava esittää etätyötä koskevia muutoksia lainsäädäntöön: työntekijälle oikeus osittaiseen etätyöhön2.9.2021 09:00:03 EEST | Tiedote

Etätyön yleistyminen korona-aikana on muuttanut työn tekemisen tapoja nopeasti ja etätyö on jatkossakin tärkeää työelämässämme, samoin sen yhdistäminen lähityöhön. Akava tekee ehdotuksia etätyötä koskevan lainsäädännön muutoksiksi ja painottaa niissä yhdessä sopimista, selkeitä toimintaohjeita, työergonomiaa ja työturvallisuutta sekä vakuutusten tärkeyttä.