Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Eläkejärjestelmien yhdistämistä on valmisteltu usean vuoden ajan. Eläkejärjestelmien yhdistäminen olisi siirtänyt kunta-alan henkilöstön työeläkevakuuttamisen yksityiseen eläkejärjestelmään ja kilpailun piiriin olisi tullut uusi työeläkevakuutusyhtiö. Julkinen eläkelaitos olisi jatkanut muun julkisen sektorin eläketurvan ja tiettyjen erityistilanteiden hoitamista.

– Akava piti eläkejärjestelmien yhdistämistä tärkeänä ja kannatti hankkeen etenemistä. On valitettavaa, ettei löytynyt yhteistä näkemystä kustannusneutraalista tavasta järjestelmien yhdistämiselle. Akava oli valmis jatkamaan valmistelua työryhmässä esillä olleen esityksen pohjalta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Eläkejärjestelmien yhdistäminen olisi mahdollistanut laajemman rahoituspohjan ansiosta paremman mahdollisuuden sopeutua tulevaisuuden haasteisiin molemmissa järjestelmissä ja poistanut maksutulomuutokseen kohdistuvia riskejä, joita aiheutuu työntekijöiden siirtymisestä sektoreiden välillä. Se olisi myös helpottanut kunnallisten palveluiden rakennejärjestelyjä ja vähentänyt liikkuvuuden esteitä. Työn hinta olisi yhdistämisen kautta yhtenäistynyt pitkällä aikavälillä.

– Akava kiittää sosiaali- ja terveysministeriötä hyvästä ja perusteellisesta valmistelutyöstä. Lisäksi on hyvä muistuttaa, että molempien eläkejärjestelmien rahoitus on yhä turvattu, Fjäder sanoo.

Akava aloittaa Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeen – työhyvinvointi nostettava osaksi talous- ja työllisyystoimia11.10.2021 09:00:28 EEST | Tiedote

Akava liittoineen aloittaa Työhyvinvoinnilla työllisyyttä -hankkeen, jolla tuodaan esille työkyvyttömyyden kustannuksia ja vaikutuksia yhteiskuntaan ja yksilöille sekä esitetään konkreettisia ratkaisuja työhyvinvoinnin ja työkyvyn edistämiseksi. Mukana ovat Aalto-yliopisto, Eläketurvakeskus, Kela, Keva, Mieli ry, Sitra, THL ja Työterveyslaitos. Hanke jatkuu vuoden 2022 helmikuuhun.

Akava: Kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä ei tuottanut yllätyksiä17.9.2021 09:11:38 EEST | Tiedote

Tuore kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä vastasi Akavan mielestä odotuksia. Suomen työeläkejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi eikä siinä ole kiireellisiä uudistuksia vaativia ongelmia. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyden parantamiseksi selvitetään parhaillaan keinoja. Raportti nostaa esiin huolenaiheena Suomen julkisen talouden melko suuren kestävyysongelman.

Akava kannattaa jatkovalmistelua työehtosopimusten rajariita -kysymyksessä16.9.2021 10:25:18 EEST | Tiedote

Työministeri Tuula Haatainen asetti helmikuussa Minna Etu-Seppälän ja Simo Zittingin selvityshenkilöiksi työehtosopimuksiin liittyvistä rajariitojen ratkaisumekanismeista ja sovittelujärjestelmän toimivuudesta. Selvitys julkaistiin tänään. Akava kiittää selvityshenkilöitä työstä ja kannattaa kolmikantaisen valmistelun aloittamista. Samassa yhteydessä tulisi aloittaa laajempi sovittelujärjestelmän ja työriitalain uudistaminen, Akava huomauttaa.