Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Eläkejärjestelmien yhdistämistä on valmisteltu usean vuoden ajan. Eläkejärjestelmien yhdistäminen olisi siirtänyt kunta-alan henkilöstön työeläkevakuuttamisen yksityiseen eläkejärjestelmään ja kilpailun piiriin olisi tullut uusi työeläkevakuutusyhtiö. Julkinen eläkelaitos olisi jatkanut muun julkisen sektorin eläketurvan ja tiettyjen erityistilanteiden hoitamista.

– Akava piti eläkejärjestelmien yhdistämistä tärkeänä ja kannatti hankkeen etenemistä. On valitettavaa, ettei löytynyt yhteistä näkemystä kustannusneutraalista tavasta järjestelmien yhdistämiselle. Akava oli valmis jatkamaan valmistelua työryhmässä esillä olleen esityksen pohjalta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Eläkejärjestelmien yhdistäminen olisi mahdollistanut laajemman rahoituspohjan ansiosta paremman mahdollisuuden sopeutua tulevaisuuden haasteisiin molemmissa järjestelmissä ja poistanut maksutulomuutokseen kohdistuvia riskejä, joita aiheutuu työntekijöiden siirtymisestä sektoreiden välillä. Se olisi myös helpottanut kunnallisten palveluiden rakennejärjestelyjä ja vähentänyt liikkuvuuden esteitä. Työn hinta olisi yhdistämisen kautta yhtenäistynyt pitkällä aikavälillä.

– Akava kiittää sosiaali- ja terveysministeriötä hyvästä ja perusteellisesta valmistelutyöstä. Lisäksi on hyvä muistuttaa, että molempien eläkejärjestelmien rahoitus on yhä turvattu, Fjäder sanoo.

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea4.3.2024 10:03:07 EET | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että aikuiskoulutustuen pohjalle luodaan uusi tukimalli, joka turvaisi osaavan työvoiman saatavuutta eri aloilla työelämän osaamistarpeiden muuttuessa. Tukimalli rahoitettaisiin työnantajilta ja työntekijöiltä kerättävillä työttömyysvakuutusmaksuilla. Tuen hallinnointi ja myöntäminen on järkevintä toteuttaa Työllisyysrahaston kautta. Malli turvaisi toimeentuloa opintojen aikana silloin, kun opiskelusta aiheutuu ansiotulojen menetyksiä.

Akava: Osaajien maahanmuuton lasku voi uhata kasvun edellytyksiä28.2.2024 12:00:23 EET | Tiedote

Erityisasiantuntijoille myönnettiin vuonna 2023 lähes puolet vähemmän oleskelulupia kuin vuonna 2022, osoittaa tuore Akava Works -maahanmuuttokatsaus. Se merkitsee, että hallituksen tavoite kansainvälisten osaajien houkuttelemiseksi loittonee. Akava painottaa, että maahantuloprosessia pitää nopeuttaa edelleen, panostaa kotoutumiseen ja tehdä tehokasta syrjinnän ja rasismin vastaista työtä, jotta Suomi on kansainvälisille osaajille kiinnostava maa tulevaisuudessa.