Akava: maahanmuuttajien työllistymisestä ja yhdenvertaisuudesta työmarkkinoilla

Maahanmuuttajien työllistyminen nousi esille Ylen eilen julkaiseman taloustieteen nobelisti Bengt Holmströmin haastattelun jälkeen. Holmström ehdotti, että kouluttamattomille maahanmuuttajille voitaisiin maksaa pienempää palkkaa, jotta he työllistyisivät helpommin. Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder kommentoi Ylen jutussa Holmströmin ajatusta.

– Pyydän anteeksi kommenttiani ja olen pahoillani, että vastauksestani syntyi mielikuva, että ehdotan kahden kerroksen työmarkkinoiden syntymistä. Tämänkaltaista mallia Suomeen emme todellakaan halua, vaan kaikkia työntekijöitä pitää kohdella tasavertaisesti. Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäminen työmarkkinoilla on Akavan keskeinen arvo. Haastattelussa pyrin tuomaan esille, että kotoutuminen tapahtuu nopeammin silloin kun maahanmuuttajat työllistyvät, perustelee Fjäder.

Suomen työllisyysastetta on nostettava, jotta voimme tulevaisuudessa ylläpitää hyvinvointiyhteiskunnan. Tämä tarkoittaa myös, että tarvitsemme lisää ulkomaalaista työvoimaa.

– Meidän on määrätietoisesti poistettava työllistymisen esteitä. Koulutus on tärkein keino, jolla voidaan edistää maahanmuuttajien pääsyä työelämään. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden osuutta kaikilla koulutusasteilla on lisättävä. Kielikoulutus on merkittävää kotoutumisessa ja työllistymisessä. monipuoliset kontaktit työelämään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa edistävät koulutuksen rinnalla työllistymistä, esimerkiksi työharjoittelut, Fjäder sanoo.

Useat Akavan liitot ovat osallistuneet keskusteluun maahanmuuttajien työllistymisestä ja yhdenvertaisuudesta.

– Arvostan, että Akavan liittojen edustajat ovat kertoneet napakasti kantansa tärkeään aiheeseen sekä minun epäselvästi muotoilemiini kommentteihin. Tämä osoittaa, että keskustelu maahanmuuttajien työllistymisestä on tarpeellista. Heidän esille nostamansa suomalaisen työelämän perusperiaatteet ja arvot ovat sellaisia, joihin meidän kaikkien on syytä sitoutua, Fjäder painottaa.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.