Akava: Osaamisen ja koulutustason nostaminen vaatii vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta

Akava vaatii hallitukselta sitoutumista tavoitteeseen nostaa suomalaisten osaamis- ja koulutustasoa, jonka mukaan vuonna 2030 vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon. Se edellyttää vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta. Akava painottaa tuoreessa osaamisohjelmassaan koulutustason nostamista, riittävien resurssien varmistamista, jatkuvan oppimisen tärkeyttä sekä koulutusjärjestelmän kansainvälisyyttä.

– Osaaminen on tärkein valttimme kansainvälisessä kilpailussa. Tarvitsemme koulutettuja osaajia sekä tiedettä ja akateemista tutkimusta enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Tavoitteet TKI-toiminnan rahoituksen nostamisesta neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta ja nuorten korkeakoulutusasteen nostamisesta 50 prosenttiin ikäluokasta on otettava tosissaan, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

– Osaaminen, tiede ja uudet keksinnöt voivat ratkaista maailman suuret ongelmat. Tieteeseen ja korkeaan osaamiseen panostamalla nousemme koronakriisistä ja torjumme uhkia tulevaisuudessa. Tieteen rahoitus on väärä paikka säästää, Fjäder jatkaa.

Puheenjohtaja Fjäder korosti puheessaan Akavan liittokokouksessa 18.5. osaamisen, tieteen ja tutkimuksen merkitystä sekä vahvaa tieteen ja tutkimuksen rahoitusta.

Lähes kaikki eduskuntapuolueet ovat sitoutuneet edistämään tavoitetta, että vähintään puolet nuorista ikäluokista suorittaa korkeakoulututkinnon vuonna 2030. Akava pitää tavoitetta yhtenä lähivuosien koulutuspolitiikan keskeisimmistä kysymyksistä.

– Suomen on sitouduttava väestön osaamis- ja koulutustason nostamiseen. Uhkana on, että jäämme jälkeen keskeisistä kilpailijamaista. Päätökset panostuksista on tehtävä nyt, Fjäder painottaa.

Akava esittää tuoreessa osaamisohjelmassaan korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä erityisesti työvoimapula-aloille. Lisäysten pitää perustua luotettavaan ennakointitietoon työmarkkinoiden tarpeesta. Samalla kun aloituspaikkoja lisätään, pitää panostaa koulutuksen laatuun sekä opetus- ja tutkimushenkilöstön jaksamiseen.

– Aloituspaikkojen lisäämiselle on turvattava riittävä rahoitus. Opiskelijoiden valmistumista on tuettava lisäämällä ohjausta ja tukea opinnoissa. Uusi teknologia ja koronavuoden kokemukset verkko-opetuksesta on otettava tehokkaasti käyttöön osaamistason nostamiseksi, sanoo johtava asiantuntija Elina Sojonen.

– Nyt on aika parantaa koulutuksen saavutettavuutta panostamalla uuteen teknologiaan, pedagogiikkaan ja kansainväliseen opetusyhteistyöhön. Koulutuksen digitalisaatio tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia opetustarjonnan monipuolisuuden, kansainvälisyyden ja saavutettavuuden lisäämiseksi, Sojonen toteaa.

Tutustu aineistoihimme

Akavan osaamisohjelma – Osaamisesta kasvua, ratkaisuja ja hyvinvointia

Puheenjohtaja Sture Fjäderin liittokokouspuhe 18.5.2021

Akava: Kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä ei tuottanut yllätyksiä17.9.2021 09:11:38 EEST | Tiedote

Tuore kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä vastasi Akavan mielestä odotuksia. Suomen työeläkejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi eikä siinä ole kiireellisiä uudistuksia vaativia ongelmia. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyden parantamiseksi selvitetään parhaillaan keinoja. Raportti nostaa esiin huolenaiheena Suomen julkisen talouden melko suuren kestävyysongelman.

Akava kannattaa jatkovalmistelua työehtosopimusten rajariita -kysymyksessä16.9.2021 10:25:18 EEST | Tiedote

Työministeri Tuula Haatainen asetti helmikuussa Minna Etu-Seppälän ja Simo Zittingin selvityshenkilöiksi työehtosopimuksiin liittyvistä rajariitojen ratkaisumekanismeista ja sovittelujärjestelmän toimivuudesta. Selvitys julkaistiin tänään. Akava kiittää selvityshenkilöitä työstä ja kannattaa kolmikantaisen valmistelun aloittamista. Samassa yhteydessä tulisi aloittaa laajempi sovittelujärjestelmän ja työriitalain uudistaminen, Akava huomauttaa.

Akava esittää etätyötä koskevia muutoksia lainsäädäntöön: työntekijälle oikeus osittaiseen etätyöhön2.9.2021 09:00:03 EEST | Tiedote

Etätyön yleistyminen korona-aikana on muuttanut työn tekemisen tapoja nopeasti ja etätyö on jatkossakin tärkeää työelämässämme, samoin sen yhdistäminen lähityöhön. Akava tekee ehdotuksia etätyötä koskevan lainsäädännön muutoksiksi ja painottaa niissä yhdessä sopimista, selkeitä toimintaohjeita, työergonomiaa ja työturvallisuutta sekä vakuutusten tärkeyttä.