Akava: Puheenjohtaja Sture Fjäderillä Akavan hallituksen luottamus

Akavan hallituksen kokouksessa oli esillä puheenjohtaja Sture Fjäderin kommenttien aiheuttama keskustelu kouluttamattomien maahanmuuttajien työllistymisestä ja palkkauksesta. Aiemmin kaksi Akavan liittoa 36:sta kertoi, ettei puheenjohtaja nauti heidän luottamustaan.

– Kävimme avoimen keskustelun tilanteesta hallituksessa. Hallitus äänesti siitä, viedäänkö puheenjohtajan luottamus liittokokouksen käsittelyyn. Hallituksen selvä viesti oli, että Sture Fjäder nauttii Akavan hallituksen luottamusta, sanoo varapuheenjohtaja Jyrki Wallin.

Akavan hallitus päätti aloittaa työn, jossa haetaan keinoja työllisyysasteen kohentamiseksi eri ryhmillä.

– Laaja keskustelu on osoittanut sen, että Suomessa on löydettävä uusia ratkaisuja työllistymisen parantamiseen. Esimerkiksi perusasteen varassa olevien työllisyysaste on paljon matalampi kuin muilla, sanoo varapuheenjohtaja Timo Saranpää.

– Olen tyytyväinen, että käymme perusteellista keskustelua Akava-yhteisössä työelämän tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Tätä jäsenemmekin ovat edellyttäneet, jatkaa varapuheenjohtaja Salla Luomanmäki.

Akavan hallitus hyväksyi kokouksessaan esityksen toiminta- ja taloussuunnitelmaksi, josta päätetään 19.11. pidettävässä liittokokouksessa.

– Akava tekee työtä suunnitelmien mukaan ja nyt keskitymme irtisanomislakia koskevan lain kolmikantaiseen valmisteluun. Akava ja sen liitot vaikuttavat tulevaan hallitusohjelmaan. Tavoitteissa painottuvat erityisesti koulutus, osaaminen, innovaatiotoiminta ja tutkimuksen resurssointi. Lisäksi iso yhteinen tavoitteemme on, että Suomen työllisyysastetta nostetaan, sanoo ensimmäinen varapuheenjohtaja Olli Luukkainen.

– Arvostan avointa, kriittistä ja rakentavaa keskustelua, jota tänään kävimme Akavan hallituksen kokouksessa. Meidän pitää ottaa jäsenkenttämme moninaisuus entistä paremmin huomioon toiminnassamme. Työ suomalaisen työelämän ja kaikkien akavalaisten puolesta jatkuu, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

Varapuheenjohtaja Jyrki Wallin, puh. 040 901 1640

Varapuheenjohtaja Salla Luomanmäki, puh. 040 700 7800

Varapuheenjohtaja Timo Saranpää, puh. 050 523 6005

1. varapuheenjohtaja Olli Luukkainen, puh. 020 748 9601

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.

Akava: Nykyisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämisen vaihtoehdot olisivat kalliita30.11.2018 10:57Tiedote

Akava puolustaa nykyistä ansiosidonnaisen työttömyysturvan järjestämistapaa. Se kannustaa jokaista palkansaajaa hankkimaan itselleen ansioihin perustuvan turvan työttömyyden varalle. Selvitysmies Mauri Kotamäki pohti raportissaan ”Kohti vakuuttavampaa ansioturvaa” kolmea vaihtoehtoa yleisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan toteuttamiseksi. Hän luovutti sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannosta laatimansa raportin ministeri Pirkko Mattilalle tänään.