Akava: Puheenjohtaja Sture Fjäderillä Akavan hallituksen luottamus

Akavan hallituksen kokouksessa oli esillä puheenjohtaja Sture Fjäderin kommenttien aiheuttama keskustelu kouluttamattomien maahanmuuttajien työllistymisestä ja palkkauksesta. Aiemmin kaksi Akavan liittoa 36:sta kertoi, ettei puheenjohtaja nauti heidän luottamustaan.

– Kävimme avoimen keskustelun tilanteesta hallituksessa. Hallitus äänesti siitä, viedäänkö puheenjohtajan luottamus liittokokouksen käsittelyyn. Hallituksen selvä viesti oli, että Sture Fjäder nauttii Akavan hallituksen luottamusta, sanoo varapuheenjohtaja Jyrki Wallin.

Akavan hallitus päätti aloittaa työn, jossa haetaan keinoja työllisyysasteen kohentamiseksi eri ryhmillä.

– Laaja keskustelu on osoittanut sen, että Suomessa on löydettävä uusia ratkaisuja työllistymisen parantamiseen. Esimerkiksi perusasteen varassa olevien työllisyysaste on paljon matalampi kuin muilla, sanoo varapuheenjohtaja Timo Saranpää.

– Olen tyytyväinen, että käymme perusteellista keskustelua Akava-yhteisössä työelämän tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Tätä jäsenemmekin ovat edellyttäneet, jatkaa varapuheenjohtaja Salla Luomanmäki.

Akavan hallitus hyväksyi kokouksessaan esityksen toiminta- ja taloussuunnitelmaksi, josta päätetään 19.11. pidettävässä liittokokouksessa.

– Akava tekee työtä suunnitelmien mukaan ja nyt keskitymme irtisanomislakia koskevan lain kolmikantaiseen valmisteluun. Akava ja sen liitot vaikuttavat tulevaan hallitusohjelmaan. Tavoitteissa painottuvat erityisesti koulutus, osaaminen, innovaatiotoiminta ja tutkimuksen resurssointi. Lisäksi iso yhteinen tavoitteemme on, että Suomen työllisyysastetta nostetaan, sanoo ensimmäinen varapuheenjohtaja Olli Luukkainen.

– Arvostan avointa, kriittistä ja rakentavaa keskustelua, jota tänään kävimme Akavan hallituksen kokouksessa. Meidän pitää ottaa jäsenkenttämme moninaisuus entistä paremmin huomioon toiminnassamme. Työ suomalaisen työelämän ja kaikkien akavalaisten puolesta jatkuu, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

Varapuheenjohtaja Jyrki Wallin, puh. 040 901 1640

Varapuheenjohtaja Salla Luomanmäki, puh. 040 700 7800

Varapuheenjohtaja Timo Saranpää, puh. 050 523 6005

1. varapuheenjohtaja Olli Luukkainen, puh. 020 748 9601

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.

Työmarkkinakeskusjärjestöt Jyväskylässä: Osaaminen takaa Suomen menestyksen24.1.2019 17:00:00Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä seuraavan hallituksen on nostettava osaaminen ja koulutus kärkiteemoiksi. Osaava työvoima on Suomen menestyksen paras takuu. Aihetta käsitellään Jyväskylässä järjestettävässä Ääni työlle -kiertueen tilaisuudessa, jossa aiheena on osaava työvoima ja koulutus. Kiertue vierailee alkuvuoden aikana yhdellätoista paikkakunnalla.