Akava: TKI-panostuksia pitää lisätä kestävän kasvun saavuttamiseksi

Akava esittää tuoreessa kasvuohjelmassaan toimia kestävän kasvun edistämiseksi ja kilpailukyvyn lisäämiseksi. Akava korostaa, että kestävä kasvu syntyy korkeasta osaamisesta ja suotuisista toimintaedellytyksistä yrityksille. Osaamisen, tieteen ja teknologian avulla voimme ratkaista maailman suuria ongelmia, kuten ilmastonmuutos ja luontokato.

– Korkeatasoinen tutkimus on menestyksekkään TKI-toiminnan perusedellytys. Hallitus on sitoutunut nostamaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) rahoitusta neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä. Jotta tavoitteeseen päästään, syksyn budjettiriihessä pitää päättää julkisen TKI-rahoituksen kasvattamisesta vuodelle 2022. Korotustarve on noin 200 miljoonaa euroa, toteaa Akavan pääekonomisti Pasi Sorjonen.

– On laskettu, että TKI-investointien kasvattaminen 4 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä vaatii joka vuosi noin 600 miljoonan euron lisäystä näihin panostuksiin. Julkisen sektorin osuus olisi 200 miljoonaa euroa, mikä voitaisiin rahoittaa jo melko pienellä vuotuisella työllisyysasteen nostolla, Sorjonen jatkaa.

Akava korostaa kasvuohjelmassaan, että Suomesta pitää tehdä houkutteleva toimintaympäristö maailman parhaille kasvuyrityksille, sijoittajille ja osaajille. Yritysten toimintaympäristön ja sen sääntelyn pitää vauhdittaa yritysten uudistumista, investointeja ja innovaatioiden syntymistä.

Uuden luominen edellyttää yhä tiiviimpää yhteistyötä korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten välillä sekä innovaatiokokeiluja mahdollistavien alustojen kehittämistä.

– TKI-työtä vahvistamalla tuemme vihreää siirtymää, mikä tarjoaa myös uusia liiketoiminta- ja vientimahdollisuuksia. Erityisesti hiilineutraalin kiertotalousyhteiskunnan luomiseen ja uusiutuvien luonnonvarojen kestävään hyödyntämiseen liittyvää tutkimusta pitää vahvistaa. Suomessa on vihreiden innovaatioiden vientipotentiaalia, joka tulisi hyödyntää paremmin, toteaa Akavan yhteiskunta-asioiden päällikkö Piia Rekilä.

– Tutkimus- ja innovaatiorahoitusta korkeakouluille, tutkimuslaitoksille ja yrityksille on lisättävä. Tarvitaan ennakoitavaa ja pitkäjänteistä rahoitusta, jotta saamme osaamispääomamme hyödynnettyä tehokkaasti. Lisäksi koulutus- ja työperäistä maahanmuuttoa on lisättävä, jotta hyvinvointiyhteiskunnan palvelujen työvoimatarve ja rahoitus voidaan kattaa, Rekilä korostaa.

Akavan kasvuohjelma on osoitteessa www.akava.fi/kasvuohjelma

Akava: Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistyön keskeytyminen valitettavaa17.9.2021 15:27:14 EEST | Tiedote

Kunnallisen ja yksityisen eläkejärjestelmän yhdistämistä selvittäneen kolmikantaisen työryhmän työssä ei ole löydetty yhteistä näkemystä siitä, miten eläkejärjestelmien yhdistäminen voisi tapahtua kustannusneutraalisti. Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut asiasta tiedotteen tänään. Akava on pettynyt siihen, että työryhmässä ei löydetty yksimielisyyttä.

Akava: Kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä ei tuottanut yllätyksiä17.9.2021 09:11:38 EEST | Tiedote

Tuore kansainvälinen arvio Suomen työeläkejärjestelmästä vastasi Akavan mielestä odotuksia. Suomen työeläkejärjestelmä on osoittautunut toimivaksi eikä siinä ole kiireellisiä uudistuksia vaativia ongelmia. Työeläkejärjestelmän rahoituksen kestävyyden parantamiseksi selvitetään parhaillaan keinoja. Raportti nostaa esiin huolenaiheena Suomen julkisen talouden melko suuren kestävyysongelman.

Akava kannattaa jatkovalmistelua työehtosopimusten rajariita -kysymyksessä16.9.2021 10:25:18 EEST | Tiedote

Työministeri Tuula Haatainen asetti helmikuussa Minna Etu-Seppälän ja Simo Zittingin selvityshenkilöiksi työehtosopimuksiin liittyvistä rajariitojen ratkaisumekanismeista ja sovittelujärjestelmän toimivuudesta. Selvitys julkaistiin tänään. Akava kiittää selvityshenkilöitä työstä ja kannattaa kolmikantaisen valmistelun aloittamista. Samassa yhteydessä tulisi aloittaa laajempi sovittelujärjestelmän ja työriitalain uudistaminen, Akava huomauttaa.

Akava esittää etätyötä koskevia muutoksia lainsäädäntöön: työntekijälle oikeus osittaiseen etätyöhön2.9.2021 09:00:03 EEST | Tiedote

Etätyön yleistyminen korona-aikana on muuttanut työn tekemisen tapoja nopeasti ja etätyö on jatkossakin tärkeää työelämässämme, samoin sen yhdistäminen lähityöhön. Akava tekee ehdotuksia etätyötä koskevan lainsäädännön muutoksiksi ja painottaa niissä yhdessä sopimista, selkeitä toimintaohjeita, työergonomiaa ja työturvallisuutta sekä vakuutusten tärkeyttä.