Akava: Turvaa ja tasapainoa työelämään

Akavan tuoreessa työelämäohjelmassa painotetaan uuden ja monimuotoisen työn haasteiden parempaa huomioon ottamista, työllisyyden ja työllistyvyyden edellytysten parantamista sekä turvan, kannustavuuden ja tasapainon merkitystä muutosten keskellä.

Akavalle on tärkeää, että työelämän lainsäädäntöä uudistetaan vastaamaan muuttuvan työelämän tarpeita ja haasteita.

— Nykyaikaisen ay-liikkeen pitää suunnata katseensa tulevaisuuteen ja luoda edellytyksiä työn muutoksille. Tehtävämme on rakentaa muutoksessa hyvä ja kannustava työelämä kaikille. Yksi tärkeä muutosvoima on digitalisaatio, joka vaikuttaa kaikilla aloilla, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Kolmikantajärjestelmä ja paikallinen sopiminen tukemaan muutosta

Akavan tavoitteena on, että kolmikantajärjestelmää kehitetään jatkossakin. Paremmalla työelämän lainsäädännöllä voidaan vaikuttaa myös työntekijän työhyvinvointiin ja terveyteen. Ne puolestaan parantavat työn tuottavuutta.

– Työelämä ja työmarkkinat muuttuvat koko ajan ja eri tahtiin. Ensimmäinen askel paikallisen sopimisen kehittämisessä on, ettei romuteta kaikkea nykyistä, vaan kehitetään paikallista sopimista virka- ja työehtosopimusten puitteissa. Nyt tarvitaan ennen kaikkea luottamusta ja rauhaa paikallisen sopimisen kehittämiseen, Fjäder sanoo.

Perhevapaajärjestelmä tulee uudistaa

Akava vaatii perhevapaauudistuksen käynnistämistä seuraavalla hallituskaudella. Perhevapaajärjestelmän uudistamisessa on huolehdittava riittävästä aikataulusta ja järjestelmän rahoituksesta. Akava esittää yhtenä vaihtoehtona osapuolille, että perhevapaauudistaminen rahoitettaisiin valtionosuutta kasvattamalla ja maltillisesti työtulovakuutusta korottamalla.

— Tarvitsemme tasa-arvoisemman perhevapaajärjestelmän, joka kannustaa perheen perustamiseen ja työelämään palaamiseen. Perhevapaauudistuksella vaikutettaisiin myös isoon akavalaiseen ongelmaan eli nuorten naisten pätkätöiden jatkuvaan kasvuun, Akavan työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko kertoo.

Savingon mukaan perhevapaauudistuksen lisäksi tarvitaan muitakin rohkeita uudistuksia.

— Suomi ei ole edistynyt samapalkkaisuudessa ja selittämättömät palkkaerot työpaikoilla ovat kasvaneet. Islannissa säädettiin vuonna 2018 laki, jonka mukaan yritysten on maksettava samasta työstä saman verran palkkaa naisille ja miehille. Pystyisimmekö tekemään Suomessa jotain yhtä rohkeaa?, Savinko pohtii.

Akavan työelämätavoitteet ovat käytettävissä osoitteessa www.akava.fi/tyoelamatavoitteet ja liitetiedostona.

SAK, Akava ja STTK: Työuralla tapahtuva opiskelu vaatii tukea4.3.2024 10:03:07 EET | Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK esittävät, että aikuiskoulutustuen pohjalle luodaan uusi tukimalli, joka turvaisi osaavan työvoiman saatavuutta eri aloilla työelämän osaamistarpeiden muuttuessa. Tukimalli rahoitettaisiin työnantajilta ja työntekijöiltä kerättävillä työttömyysvakuutusmaksuilla. Tuen hallinnointi ja myöntäminen on järkevintä toteuttaa Työllisyysrahaston kautta. Malli turvaisi toimeentuloa opintojen aikana silloin, kun opiskelusta aiheutuu ansiotulojen menetyksiä.