Akava: Turvaa ja tasapainoa työelämään

Akavan tuoreessa työelämäohjelmassa painotetaan uuden ja monimuotoisen työn haasteiden parempaa huomioon ottamista, työllisyyden ja työllistyvyyden edellytysten parantamista sekä turvan, kannustavuuden ja tasapainon merkitystä muutosten keskellä.

Akavalle on tärkeää, että työelämän lainsäädäntöä uudistetaan vastaamaan muuttuvan työelämän tarpeita ja haasteita.

— Nykyaikaisen ay-liikkeen pitää suunnata katseensa tulevaisuuteen ja luoda edellytyksiä työn muutoksille. Tehtävämme on rakentaa muutoksessa hyvä ja kannustava työelämä kaikille. Yksi tärkeä muutosvoima on digitalisaatio, joka vaikuttaa kaikilla aloilla, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Kolmikantajärjestelmä ja paikallinen sopiminen tukemaan muutosta

Akavan tavoitteena on, että kolmikantajärjestelmää kehitetään jatkossakin. Paremmalla työelämän lainsäädännöllä voidaan vaikuttaa myös työntekijän työhyvinvointiin ja terveyteen. Ne puolestaan parantavat työn tuottavuutta.

– Työelämä ja työmarkkinat muuttuvat koko ajan ja eri tahtiin. Ensimmäinen askel paikallisen sopimisen kehittämisessä on, ettei romuteta kaikkea nykyistä, vaan kehitetään paikallista sopimista virka- ja työehtosopimusten puitteissa. Nyt tarvitaan ennen kaikkea luottamusta ja rauhaa paikallisen sopimisen kehittämiseen, Fjäder sanoo.

Perhevapaajärjestelmä tulee uudistaa

Akava vaatii perhevapaauudistuksen käynnistämistä seuraavalla hallituskaudella. Perhevapaajärjestelmän uudistamisessa on huolehdittava riittävästä aikataulusta ja järjestelmän rahoituksesta. Akava esittää yhtenä vaihtoehtona osapuolille, että perhevapaauudistaminen rahoitettaisiin valtionosuutta kasvattamalla ja maltillisesti työtulovakuutusta korottamalla.

— Tarvitsemme tasa-arvoisemman perhevapaajärjestelmän, joka kannustaa perheen perustamiseen ja työelämään palaamiseen. Perhevapaauudistuksella vaikutettaisiin myös isoon akavalaiseen ongelmaan eli nuorten naisten pätkätöiden jatkuvaan kasvuun, Akavan työelämäasioiden päällikkö Lotta Savinko kertoo.

Savingon mukaan perhevapaauudistuksen lisäksi tarvitaan muitakin rohkeita uudistuksia.

— Suomi ei ole edistynyt samapalkkaisuudessa ja selittämättömät palkkaerot työpaikoilla ovat kasvaneet. Islannissa säädettiin vuonna 2018 laki, jonka mukaan yritysten on maksettava samasta työstä saman verran palkkaa naisille ja miehille. Pystyisimmekö tekemään Suomessa jotain yhtä rohkeaa?, Savinko pohtii.

Akavan työelämätavoitteet ovat käytettävissä osoitteessa www.akava.fi/tyoelamatavoitteet ja liitetiedostona.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.