Akava vahvistaa yrittäjien edunvalvontaa ja palveluja

Työelämän monimuotoistuessa Akava vahvistaa yrittäjien edunvalvontaa ja palveluja.

Yksi Suomen suurimmista yrittäjäjärjestöistä AKY - Akavalaiset yrittäjät ry aloitti tänään toimintansa, kun Akateemiset yrittäjät AKY ry ja Entre – Akavan yrittäjät ja itsensätyöllistäjät ry yhdistivät voimansa. AKY- Akavalaiset yrittäjät ry:hyn kuuluu yhteensä 21 järjestöä.

Yhdistyksen vuosikokous valitsi puheenjohtajaksi Timo Saranpään sekä varapuheenjohtajiksi Salla Luomanmäen ja Mika Uusi-Pietilän. Saranpää on yrittäjä ja Suomen Ekonomien puheenjohtaja, Luomanmäki Akavan Erityisalojen toiminnanjohtaja ja Uusi-Pietilä on yrittäjä sekä Suomen Yrittäjien hallituksen jäsen.

– Asiantuntija- ja tiimiyrittäjyys ovat selvästi nousevia trendejä työelämässä. Tällaiset yritykset odottavat erilaisia palveluita ja edunvalvonnallisia painotuksia kuin perinteiset yksinyrittäjät tai pk-yritykset. Yhdistämällä akavalaisen yrittäjäkentän voimat pystymme paremmin tarjoamaan uudenlaisia jäsenpalveluita, ennakkoluulotonta edunvalvontaa ja enemmän verkostoitumismahdollisuuksia eli kaikkea sitä, mitä jäsenet erityisesti toivovat, toteaa AKY - Akavalaiset yrittäjät ry:n puheenjohtaja Timo Saranpää.

– Pyrimme varmistamaan, että perinteisen akavalaisen yrittäjyyden rinnalla otetaan huomioon itsensätyöllistäjät. Kasvava sektori jatkossa on myös sote-yrittäjyys. Dialogin käyminen eri toimijoiden kanssa sekä työelämän muutoksiin reagoiminen on akavalaisille yrittäjille keskeistä, kertoo varapuheenjohtaja Salla Luomanmäki.

– Asiantuntijayrittäjyyden yksi kulmakivi on, että tarvitaan oman osaamisen lisäksi myös muuta ja muiden osaamista. Yrittäjyyden ohella tarvitaan muitakin ja joustavia malleja osaamisen hyödyntämiseen – puolin ja toisin. Työskentelemme uusien mallien luomiseksi ja tukemiseksi, sanoo varapuheenjohtaja Mika Uusi-Pietilä.

Edelläkävijä yrittäjien edunvalvonnassa
Akavan tavoitteena on työllisyyden ja työllistyvyyden lisääminen, osaamisen kehittäminen sekä toimeentulon ja turvan varmistaminen työn tekemisen muotoja katsomatta. Akava julkaisi vastikään monimuotoisen työn ohjelman.

– Yrittäjyyden ja itsensätyöllistäjien merkitys kasvaa nopeasti seuraavina vuosina. Akavan kenttä näyttää taas mallia siinä, miten se pystyy ketterästi muokkaamaan toimintatapojaan muuttuvan työelämän ja jäsenten muuttuvien tarpeiden mukana, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Lisätietoja:

AKY - Akavalaiset yrittäjät ry
- puheenjohtaja Timo Saranpää, puh. 050 5236 005
- varapuheenjohtaja Salla Luomanmäki, puh. 040 700 7800
- varapuheenjohtaja Mika Uusi-Pietilä, puh. 0400 505 386

Akava, puheenjohtaja Sture Fjäder, puh. 0400 609 717

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.