Akava: Yhdenvertaisuuslain osittaisuudistus aloitettava nopeasti

Akava vaatii, että hallitusohjelmaan kirjattu yhdenvertaisuuslain osittaisuudistuksen valmistelu aloitetaan viipymättä ja valmistelu tehdään kolmikantaisesti. Lakia on uudistettava, jotta työelämässä tapahtuva syrjintä saadaan poistettua. Akava nostaa esiin joukon ehdotuksia yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

– Syrjintä työelämässä on vakava ja valitettavan yleinen ilmiö. Sitä on monissa tapauksissa vaikea osoittaa ja selvittää. Prosessit ovat liian hitaita ja raskaita. Pelko leimautumisesta estää usein asian selvittämisen ja eteenpäin viemisen. Yksilön oikeussuojaa pitää parantaa yhdenvertaisuuslain osittaisuudistuksessa, sanoo Akavan työmarkkinajohtaja Katarina Murto.

Monilla vähemmistöihin kuuluvilla on vaikeuksia päästä työelämään, löytää osaamistaan vastaavaa työtä tai saada riittävää tukea työllistymiselleen.

– Työelämässä tarvitaan lisää tietoa lain velvoitteista, mutta myös voimakasta asennemuutosta syrjinnän kitkemiseksi. Syrjintää on erityisesti työnhaun yhteydessä, sanoo työmarkkinajohtaja Katarina Murto.

Akava katsoo, että yhdenvertaisuuslain arviointihankkeen tuottamat ehdotukset ovat hyvä pohja lain uudistamiselle.

– Yhdenvertaisuuslain arvioinnista ilmenee, että syrjintä jää osin jopa piiloon ja tunnistamatta. Valvontaviranomaisten resurssit ovat puutteelliset ja yhdenvertaisuusvaltuutetulla on liian rajoitettu toimivalta. Yhdenvertaisuussuunnitelman laatimisvelvoitteen rajaa tulee laskea nykyisestä 30:stä 20:een työntekijään, Murto toteaa.

– Yhdenvertaisuus on perusoikeus ja tärkeä arvo työelämässä, mutta myös laajemminkin yhteiskunnassa. Tietoja ja esimerkkejä moninaisuuden hyödyistä tarvitaan ennakkoluulojen vähentämiseksi koko yhteiskunnassa, Murto sanoo.

Työmarkkinajohtaja Katarina Murto, puh. 050 568 9188, Twitter: @KatarinaMurto

Akavan ehdotukset yhdenvertaisuuslain osittaisuudistukseen

1. Yhdenvertaisuussuunnitelman laatimisvelvoitetta laajennetaan. Velvoite säädetään nykyisestä vähintään 30:stä henkilöstä vähintään 20 henkilöä työllistäviin yksityisiin ja julkisiin organisaatioihin.

2. Yhdenvertaisuussuunnitelma päivitetään säännöllisesti yhdessä henkilöstön edustajien tai henkilöstön kanssa.

3. Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimivaltaa lisätään antamalla valtuutetulle oikeus arvioida työelämässä tapahtuvaa syrjintää yhdessä työsuojeluviranomaisten kanssa myös yksittäistapauksissa.

4. Yhdenvertaisuusvaltuutetulla on oikeus saattaa syrjintää koskeva asia nimettömänä yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan käsiteltäväksi.

5. Työsuojeluviranomaisten resursseja valvonnan tehostamiseksi lisätään.

6. Yhdenvertaisuuslain ja tasa-arvolain velvoitteita yhdenmukaistetaan selkeyden ja oikeussuojan parantamiseksi.

7. Osittaisuudistuksen valmistelussa selvitetään yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan mahdollisuutta määrätä hyvitystä syrjitylle.

8. Anonyymiä rekrytointia edistetään.

9. Edistetään ammattiliittojen järjestökanneoikeutta erityisesti syrjintään liittyvissä kysymyksissä.

10. Vaikutetaan työelämän asenteisiin viestinnällä yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

Akava: Koronarokotukset ja palvelujen avaaminen keskeisiä työllisyydelle4.2.2021 07:00:12 EETTiedote

Tuore Akava Works -työttömyys- ja lomautuskatsaus osoittaa, että työttömyyden vähentyminen on hidastunut ja uhkaa pysähtyä kokonaan. Joulukuun 2020 lopussa oli työ- ja elinkeinoministeriön tilastojen mukaan yhteensä noin 270 000 työtöntä työnhakijaa, joista 43 800 korkeakoulutettua (kausipuhdistetut luvut ilman lomautettuja). Yli kolmen kuukauden työttömyysjaksot vähenevät vain vähän ja korkeakoulutetuilla ne ovat nousussa. Akava korostaa, että rokottaminen koronaa vastaan ja palvelujen avaaminen ovat tärkeitä keinoja työllisyyden nostamiseksi sekä tekee ehdotuksia lomautettujen ja työttömien palvelujen kehittämiseksi.

Akava: Korkeakoulutetut arvostavat kuntien koulutuspalveluita ja kaipaavat isompia kuntia21.1.2021 12:33:44 EETTiedote

Koulutus nousi kärkisijalle tulevaisuuden kunnan kuntapalvelujen joukossa, kertoo Akavan teettämä kysely. Neuvolapalvelut ja infrastruktuuri ovat myös tärkeimpiä palveluja kyselyyn vastanneiden mielestä. Muiden kuin korkeakoulutettujen vastauksissa korostuivat lisäksi perheiden tukipalvelut ja työllisyyspalvelut. Noin kolmannes korkeakoulutetuista vastaajista katsoi, että sopiva kuntakoko olisi vähintään 20 000 asukasta.