Akavalta EU-vaaliohjelma: Vahva EU merkitsee vahvaa Suomea

Akava on julkaissut tänään ohjelmansa ensi vuoden Euroopan parlamentin ja komission vaihtumista varten – tiettävästi ensimmäisenä suomalaisjärjestönä. Akavan EU-vaaliohjelman kantava teema on ”Vahva EU merkitsee vahvaa Suomea”.

– Suomi on sekä taloudellisesti että poliittisesti suuresti riippuvainen Euroopan unionin menestyksestä ja tärkeä vaikutuskanavamme maailmantason asioihin kulkee EU:n kautta. Toimiva, tehokas ja kansalaisille lisäarvoa luova EU on kaikkien suomalaisten etu. Suomen ei tule jättäytyä unionin reunavaltioksi, toteaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akavan EU-vaaliohjelmassa on sekä tavoitteita että toimenpidesuosituksia, mutta myös analyysiä unionin kehityksestä ja tulevista näkymistä. ”Osaavampi unioni, globaalisti vastuullinen ja kilpailukykyinen unioni sekä sosiaalisesti vahva ja reilu unioni” ovat sen käytännön toimenpidesuositusten pääotsikot.

– Akava ehdottaa muun muassa EU:n koulutus- ja tutkimusvarojen kaksinkertaistamista, unionin aktiivisen työelämätoiminnan jatkamista seuraavalla parlamentti- ja komissiokaudella, suuria panostuksia tekoälyn ja kiertotalouden kaltaisiin uusiin talouden muotoihin, lisää kauppasopimuksia sekä sisämarkkinoiden vahvistamista. Talous- ja rahaliittoa on uudistettava ja oikeusvaltioperiaatteen mureneminen on pysäytettävä, sanoo Akavan kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Penttinen.

Akavan EU-vaaliohjelma on ohessa liitetiedostona ja se on luettavissa osoitteessa www.akava.fi/eu-vaaliohjelma

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.

Työmarkkinakeskusjärjestöt Jyväskylässä: Osaaminen takaa Suomen menestyksen24.1.2019 17:00:00Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä seuraavan hallituksen on nostettava osaaminen ja koulutus kärkiteemoiksi. Osaava työvoima on Suomen menestyksen paras takuu. Aihetta käsitellään Jyväskylässä järjestettävässä Ääni työlle -kiertueen tilaisuudessa, jossa aiheena on osaava työvoima ja koulutus. Kiertue vierailee alkuvuoden aikana yhdellätoista paikkakunnalla.