Akavan Fjäder: Paikallista sopimista ei saa laajentaa ohi työehtosopimusten

Akava vaatii, että työaikalain uudistamisessa kunnioitetaan kilpailukykysopimuksen linjauksia paikallisesta sopimisesta.

– Pitää muistaa, että palkansaajat tekivät isoja myönnytyksiä kilpailukykysopimuksessa. Emme hyväksy, että uudessa työaikalaissa jostakin syystä ei kunnioitettaisi nykyisiä menettelytapoja ja määräyksiä. Jos ei kunnioiteta, emme aio jäädä hiljaa katsomaan tilannetta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Esitys uudeksi työaikalaiksi on valmistelussa ja sen odotetaan valmistuvan lähiaikoina. Lakiuudistuksen yhteydessä paikallisen sopimisen laajuus on noussut keskusteluun.

– Nykyisen neuvottelukierroksen aikana paikallista sopimista on edistetty kiky-sopimuksen mukaisesti. En näe mitään syytä, että tätä ei nyt arvostettaisi, toteaa Fjäder.

Akava edellyttää lisäksi, että työaikalain soveltamisalan tulee olla mahdollisimman laaja.

– Asiantuntijoiden ja keskijohdon tulee kuulua työaikalain soveltamisalan piiriin. Poikkeukset lain soveltamisalaan on määriteltävä selkeästi, jatkaa Fjäder.

Esitys uudeksi työaikalaiksi on valmisteilla ja sen on määrä tulla eduskunnan käsittelyyn kesäkuussa. Voimassa oleva työaikalaki on vuodelta 1996.

Akava Works teettää Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä selvityksen työsopimusten kilpailukielloista25.4.2018 13:33Tiedote

Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Akava teettää taloustieteellisen selvityksen työsopimusten kilpailukielloista Aalto-yliopiston taloustieteen työryhmällä. Selvitys kartoittaa, millaisia vaikutuksia kilpailukieltojen yleistymisellä on yrityksiin, työntekijöihin ja työmarkkinoihin sekä laajemmin yhteiskunnan hyvinvointiin.

Akava selvitti: Lähes 60 prosenttia 18–35 vuotiaista pitää tasa-arvon lisääntymistä tavoiteltavana kehityssuuntana16.4.2018 14:02Tiedote

Akavan selvitys kertoo, että suurin osa nuorista korkeakoulutetuista pitää eriarvoisuuden vähenemistä ja sukupuolten välisen tasa-arvon paranemista tavoiteltavina kehityssuuntina suomalaisessa yhteiskunnassa. Vain hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen ja ympäristön tilan paraneminen katsotaan tärkeämmiksi. Vähäisemmälle painoarvolle jäävät muun muassa elintason nousu ja vapaa-ajan lisääntyminen.

Akava: Hallitus panosti kehysriihessä oikeisiin asioihin, työllisyyteen ja osaamiseen11.4.2018 20:12Tiedote

Hallituksen kehysriihipäätökset ansaitsevat kiitosta, sillä ne tähtäävät työllisyysasteen parantamiseen ja osaamisen lisäämiseen. Akava pitää painopistettä oikeana, kun haetaan konkreettisia polkuja ihmisten saamiseksi työhön. Budjettiriiheen mennessä pitää kuitenkin valmistella lisää uusia toimenpiteitä, joilla parannetaan työn tekemisen edellytyksiä ja työllistävää kasvua.

Akava selvitti: Lähes puolet 18–35-vuotiaista pitää ulkomaille muuttoa todennäköisenä6.4.2018 12:35Tiedote

Suomalaiset nuoret aikuiset pitävät työelämän kansainvälistymistä myönteisenä asiana, kertoo Akavan tuore selvitys. Akavan Aula Researchilla teettämän kyselyn mukaan 18–35-vuotiaat ovat valmiita muuttamaan ulkomaille menestyäkseen paremmin työurallaan. Kyselyssä 44 prosenttia vastaajista pitää ulkomaille muuttoa itselleen todennäköisenä vaihtoehtona. Nämä vastaajat uskovat muuton parantavan heidän työmarkkina-arvoaan ja tuovan parempia urakehitysmahdollisuuksia. Sama määrä vastaajia pitää tärkeänä, että työympäristö on kansainvälinen.