Akavan Fjäder: Paikallista sopimista ei saa laajentaa ohi työehtosopimusten

Akava vaatii, että työaikalain uudistamisessa kunnioitetaan kilpailukykysopimuksen linjauksia paikallisesta sopimisesta.

– Pitää muistaa, että palkansaajat tekivät isoja myönnytyksiä kilpailukykysopimuksessa. Emme hyväksy, että uudessa työaikalaissa jostakin syystä ei kunnioitettaisi nykyisiä menettelytapoja ja määräyksiä. Jos ei kunnioiteta, emme aio jäädä hiljaa katsomaan tilannetta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Esitys uudeksi työaikalaiksi on valmistelussa ja sen odotetaan valmistuvan lähiaikoina. Lakiuudistuksen yhteydessä paikallisen sopimisen laajuus on noussut keskusteluun.

– Nykyisen neuvottelukierroksen aikana paikallista sopimista on edistetty kiky-sopimuksen mukaisesti. En näe mitään syytä, että tätä ei nyt arvostettaisi, toteaa Fjäder.

Akava edellyttää lisäksi, että työaikalain soveltamisalan tulee olla mahdollisimman laaja.

– Asiantuntijoiden ja keskijohdon tulee kuulua työaikalain soveltamisalan piiriin. Poikkeukset lain soveltamisalaan on määriteltävä selkeästi, jatkaa Fjäder.

Esitys uudeksi työaikalaiksi on valmisteilla ja sen on määrä tulla eduskunnan käsittelyyn kesäkuussa. Voimassa oleva työaikalaki on vuodelta 1996.

Akava: Aika ryhtyä toimenpiteisiin kilpailukielto- ja salassapitosopimusten ongelmien korjaamiseksi12.6.2018 12:41Tiedote

Akava pitää kilpailukieltosopimusten käytön kieltämistä tai niiden käytön selvää rajoittamista tärkeänä. Lisäksi on välttämätöntä laatia säännökset salassapitosopimusten käytölle. Akava katsoo, että liikesalaisuuksien suojaaminen on tärkeää. Tätä suojaa ei heikennä, että luovuttaisiin tarpeettomista kilpailukielloista ja salassapitosopimusten kanssa päällekkäisistä kilpailukielloista.