Akavan Fjäder: Paikallista sopimista ei saa laajentaa ohi työehtosopimusten

Akava vaatii, että työaikalain uudistamisessa kunnioitetaan kilpailukykysopimuksen linjauksia paikallisesta sopimisesta.

– Pitää muistaa, että palkansaajat tekivät isoja myönnytyksiä kilpailukykysopimuksessa. Emme hyväksy, että uudessa työaikalaissa jostakin syystä ei kunnioitettaisi nykyisiä menettelytapoja ja määräyksiä. Jos ei kunnioiteta, emme aio jäädä hiljaa katsomaan tilannetta, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Esitys uudeksi työaikalaiksi on valmistelussa ja sen odotetaan valmistuvan lähiaikoina. Lakiuudistuksen yhteydessä paikallisen sopimisen laajuus on noussut keskusteluun.

– Nykyisen neuvottelukierroksen aikana paikallista sopimista on edistetty kiky-sopimuksen mukaisesti. En näe mitään syytä, että tätä ei nyt arvostettaisi, toteaa Fjäder.

Akava edellyttää lisäksi, että työaikalain soveltamisalan tulee olla mahdollisimman laaja.

– Asiantuntijoiden ja keskijohdon tulee kuulua työaikalain soveltamisalan piiriin. Poikkeukset lain soveltamisalaan on määriteltävä selkeästi, jatkaa Fjäder.

Esitys uudeksi työaikalaiksi on valmisteilla ja sen on määrä tulla eduskunnan käsittelyyn kesäkuussa. Voimassa oleva työaikalaki on vuodelta 1996.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.