Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometri: harjoitteluiden kokonaisarvosanaksi kahdeksan

Akavan opiskelijoiden tuore harjoittelubarometri kertoo, että korkeakouluopiskelijat ovat pääosin tyytyväisiä harjoittelukokemukseensa ja kokevat sen vastanneen hyvin heidän odotuksiaan ja ennakkokäsityksiään. Opiskelijat antavat harjoittelukokemukselleen kokonaisarvosanaksi kahdeksan ja odotusten täyttymisestä 7,5.

–  Harjoittelu tasoittaa opiskelijoiden tietä työelämään ja tuottaa ammatti-identiteetin ja oman osaamisen kannalta merkityksellisen kokemuksen. Tulokset kertovat myös sen, että monelle harjoittelu on ensimmäinen kosketus omaa opintotaustaa vastaaviin töihin, toteaa Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Henna Pursiainen.

Tärkeintä oman alan työkokemus ja kiinnostava harjoittelupaikka

Tärkeintä harjoittelussa opiskelijoille on oman alan työkokemuksen kartuttaminen sekä kiinnostavan harjoittelupaikan löytäminen. Muita keskeisiä tekijöitä olivat osaamista ja opintotaustaa vastaavat työtehtävät ja työllistymismahdollisuudet harjoittelupaikkaan.

– Opiskelijoiden toiveet kertovat korkeasta motivaatiosta suoriutua harjoittelusta hyvin. Moni opiskelija ilmoitti työllistyneensä harjoittelupaikkaansa joko koko- tai osa-aikaiseksi työntekijäksi tai saaneensa harjoittelusta suosittelijoita ja/tai uusia verkostoja, korostaa Pursiainen.

Kehitettävää ohjauksen laadussa ja yhteydenpidossa harjoittelupaikkoihin

Harjoitteluiden kehityskohteiksi mainittiin ohjauksen laatu, korkeakoulujen ja harjoittelupaikkojen välinen yhteydenpito sekä harjoittelukäytäntöjen yhtenäistäminen.

– Harjoittelujen laadukas ohjaus on suoraan yhteydessä onnistuneen harjoittelun kokemukseen. On huolestuttavaa, että reilu kolmannes opiskelijoista suorittaa harjoittelun siten, ettei harjoittelulle nimetty ohjaaja ole läsnä koko harjoittelun ajan tai ohjaajaa ei ole nimetty lainkaan, kertoo Pursiainen.

Korkeakoulujen henkilöstö tunnistaa huolen siitä, ettei heillä ole käytössä riittävästi aika- ja henkilöstöresursseja opiskelijoiden ohjaukseen. Ammattikorkeakouluissa henkilöstö luotti korkeakoulujensa harjoittelukäytäntöjen toimivuuteen enemmän kuin yliopistoissa työskentelevät vastaajat.

– On kaikkien etu, että opiskelijoiden, korkeakoulujen ja harjoittelupaikkojen yhteistyö on jatkossa tiiviimpää. Tiivis vuorovaikutus helpottaa harjoitteluiden kehittämistä, kiteyttää Pursiainen.

Erityisesti ammattikorkeakouluissa palkattomat harjoittelut ovat tavallisia, joten toimeentulo harjoittelun aikana asettaa opiskelijat epätasa-arvoiseen asemaan. Akavan opiskelijat korostaa, että harjoittelun on oltava lähtökohtaisesti palkallista.

Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometri 2017 pähkinänkuoressa

• Akavan opiskelijoiden harjoittelubarometri 2017 toteutettiin yhteistyössä Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen kanssa.
  • Harjoittelubarometrilla kartoitettiin suomalaisten korkeakoulujen harjoittelukäytänteitä ja -olosuhteita.
  • Vastaukset kerättiin opiskelijoilta toukokuussa ja korkeakoulujen henkilöstöltä elo−syyskuussa sähköpostitse lähetetyllä kyselylinkillä.
  • Kyselyyn vastasi 823 korkeakouluopiskelijaa. Lisäksi kyselyyn vastasi yli sata korkeakoulujen henkilöstön edustajaa. He olivat lähinnä ura- ja rekrytointipalveluiden työntekijöitä sekä harjoitteluvastaavia.
  • Barometri tehtiin kolmatta kertaa. Tuoreet tulokset vastaavat pitkälti vuoden 2012 tutkimuksen tuloksia.
  • Harjoittelubarometrin yhteenveto on luettavissa osoitteessa www.akava.fi/harjoittelubarometri

Rautatieläisenkatu 6

Akava on Suomen johtava opiskelijoiden työmarkkinajärjestö. Akavan opiskelijat on 113 000 korkeakouluopiskelijan yhteisö, joka edistää korkeakouluopiskelijoiden etuja toimimalla aktiivisena ja aloitteellisena yhteiskunnallisena keskustelijana.

akava.fi/opiskelijat

Toinen aktiivimalli ei ole tarpeen, omaehtoinen työnhaku liitettävä nykyiseen malliin12.1.2018 10:13Tiedote

Akava esittää, että työttömyysturvaan suunniteltua toista aktiivimallia ei toteuteta, vaan sen olennaisin osa eli omaehtoinen työnhaku sisällytetään nykyiseen aktiivimalliin. Lakia aktiivimallista tulee muuttaa niin, että omaehtoisella työnhaulla voi välttyä työttömyysturvan alenemiselta. Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee lakiesitystä omatoimisesta työnhaun mallista, ns. toista aktiivimallia.

Selvitystyö kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytöstä alkaa16.11.2017 11:27Tiedote

Akava pitää hyvänä työministeri Jari Lindströmin päätöstä asettaa selvityshenkilö Jukka Ahtela selvittämään työntekijöiden kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytäntöjä. Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Salassapitosopimusten ongelmana on erityisesti olematon lainsäädännöllinen perusta. Sopimuksia käytetään myös hyvin yleisesti rinnakkain.