Akavan verolinjaukset saavat tukea OECD:n raportin suosituksista

Tänään julkaistussa Suomea koskevassa OECD:n raportissa työllisyys on annettujen suositusten painopisteenä. OECD jakaa täysin kotimaista keskusteluakin hallitsevan näkemyksen, että hyvinvointivaltion tulevaisuus on kiinni korkeasta työllisyydestä ja tuottavuudesta. Akava korostaa linjauksissaan samoja teemoja ja vaatii verotuksen keventämistä.

OECD katsoo, että työllisyysasteen nosto edellyttää vero- ja sosiaaliturvareformin.

OECD pitää suurena ongelmana Suomen kireää palkkaverotusta. Ongelma koskee kaikkia palkkatasoa. Raportissa todetaan, että lisätuloihin kohdistuva ns. rajaveroaste, liki 60 %, on hyvin korkea ja sitä sovelletaan jo 6800 euron kuukausipalkan palkkatasosta lähtien. Kansainvälisesti katsoen on harvinaista sekä se, että rajaveroaste nousee niin korkeaksi että se, että sitä aletaan soveltaa palkkoihin, jotka eivät ole edes kaksi kertaa kansallista keskipalkkaa korkeampia. Juuri tähän Akava kiinnittää jatkuvasti huomiota.

OECD:n ehdottomat lääkkeetkin ovat pääosin samoja, joita Akava on esittänyt. Työn verotusta on kevennettävä kautta linjan ja vastapainoksi pitää kiristää muuta verotusta, pääosin haitta- ympäristö- ja kulutusveroja.

OECD suosittelee alennetuista arvonlisäverokannoista luopumista. Järjestö suosittelee myös kiinteistöveron kiristämistä myöntäen kuitenkin, että kiinteistövero on kansalaisten keskuudessa hyvin epäsuosittu.

Sosiaaliturvan puolella järjestö näkee ongelmana, että on lukuisia etuuksia, joka vähenevät työtulojen kasvaessa eri tavoin, mikä aiheuttaa kannustinloukkuja. Siksi OECD esittää, että useita sosiaaliturvaetuuksia yhdistettäisiin yhdeksi etuudeksi, jonka määrä laskisi asteittain työtulojen kasvaessa. Akava on aloittanut valmistelutyön sosiaaliturvan kokonaisuudistuksesta.

Tutustu raporttiin: OECD:n Suomen talouskatsaus 2018

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.