Akavan verolinjaukset saavat tukea OECD:n raportin suosituksista

Tänään julkaistussa Suomea koskevassa OECD:n raportissa työllisyys on annettujen suositusten painopisteenä. OECD jakaa täysin kotimaista keskusteluakin hallitsevan näkemyksen, että hyvinvointivaltion tulevaisuus on kiinni korkeasta työllisyydestä ja tuottavuudesta. Akava korostaa linjauksissaan samoja teemoja ja vaatii verotuksen keventämistä.

OECD katsoo, että työllisyysasteen nosto edellyttää vero- ja sosiaaliturvareformin.

OECD pitää suurena ongelmana Suomen kireää palkkaverotusta. Ongelma koskee kaikkia palkkatasoa. Raportissa todetaan, että lisätuloihin kohdistuva ns. rajaveroaste, liki 60 %, on hyvin korkea ja sitä sovelletaan jo 6800 euron kuukausipalkan palkkatasosta lähtien. Kansainvälisesti katsoen on harvinaista sekä se, että rajaveroaste nousee niin korkeaksi että se, että sitä aletaan soveltaa palkkoihin, jotka eivät ole edes kaksi kertaa kansallista keskipalkkaa korkeampia. Juuri tähän Akava kiinnittää jatkuvasti huomiota.

OECD:n ehdottomat lääkkeetkin ovat pääosin samoja, joita Akava on esittänyt. Työn verotusta on kevennettävä kautta linjan ja vastapainoksi pitää kiristää muuta verotusta, pääosin haitta- ympäristö- ja kulutusveroja.

OECD suosittelee alennetuista arvonlisäverokannoista luopumista. Järjestö suosittelee myös kiinteistöveron kiristämistä myöntäen kuitenkin, että kiinteistövero on kansalaisten keskuudessa hyvin epäsuosittu.

Sosiaaliturvan puolella järjestö näkee ongelmana, että on lukuisia etuuksia, joka vähenevät työtulojen kasvaessa eri tavoin, mikä aiheuttaa kannustinloukkuja. Siksi OECD esittää, että useita sosiaaliturvaetuuksia yhdistettäisiin yhdeksi etuudeksi, jonka määrä laskisi asteittain työtulojen kasvaessa. Akava on aloittanut valmistelutyön sosiaaliturvan kokonaisuudistuksesta.

Tutustu raporttiin: OECD:n Suomen talouskatsaus 2018