Akuutti koronavaara korventaa sote-henkilöstöä – JHL vaatii: Työnantajien korjattava työturvallisuuden puutteet välittömästi lain nimessä

Jos työnantajat eivät ryhdy suojaamaan henkilöstöään koronavirukselta, JHL ryhtyy toimenpiteisiin työnantajien saattamiseksi rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vetoaa sote-alan työnantajiin avoimella kirjeellä: työntekijöiden turvallisuus on saatava kuntoon ja heti.

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset pelkäävät nyt oman ja läheistensä hengen edestä. Koronaepidemia on vienyt sote-alan paniikkitilaan. Henkilöstö ja samalla heidän läheisensä altistuvat covid-19-pandemialle päivittäin.

Näin ei saisi olla. Vaikka osa työnantajista ottaa koronakriisin vakavasti, moni laiminlyö työturvallisuuden pahasti.

JHL on saanut huolestuneilta työntekijöiltä lukuisia yhteydenottoja.

”Työntekijöiltä tulleissa runsaslukuisissa avunpyynnöissä kiteytyy huoli työpaikkojen työturvallisuuden laiminlyönneistä, joiden seurauksena työntekijät ovat jatkuvassa vaarassa sairastua koronavirukseen ja levittää virusta eteenpäin”, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kirjoittaa liiton sote-työnantajille osoitetussa avoimessa kirjeessä.

Niemi-Laine huomauttaa kirjeessä, että työturvallisuuden laiminlyöminen on rikos. Työnantaja on lain mukaan vastuussa jokaisen työntekijänsä turvallisuudesta.

Laki vaatii suojautumista

JHL:n jäseniltään saamista viesteistä käy ilmi, että työturvallisuuslain edellyttämä suojautuminen on työpaikoilla pahasti puutteellista.

Suojaimia ei ole tai ne ovat huonolaatuisia. Kasvomaskeja ei puhdisteta asianmukaisesti. Työntekijöitä siirretään yksiköstä toiseen ilman, että suojautumisesta ja perehdytyksestä on huolehdittu. Lista jatkuu.

JHL kertoi keskiviikkona 22. huhtikuuta suurkyselystä, joka paljasti varhaiskasvatuksessa tikittävän koronapommin. Työturvallisuuden puutteet eivät kuitenkaan rajoitu varhaiskasvatukseen, vaan koskevat kaikkia sosiaali- ja terveysalan ammattiryhmiä: hoito-, hoiva- ja henkilökohtaista apua sekä tukihenkilöstöä kuten puhtauspalvelun henkilöstöä.

Ongelmia ilmenee sekä yksityisellä sektorilla että kunnissa ja valtion työpaikoilla, niin suurissa kuin pienissä organisaatioissa.

Mikäli työnantaja ei viipymättä huolehdi koronavirukselta suojautumista kuntoon työpaikalla, JHL tulee ryhtymään toimenpiteisiin työnantajan saattamiseksi rikosoikeudelliseen vastuuseen. Työturvallisuusvastuun laiminlyönnistä voidaan rikoslain mukaisesti tuomita sakkoa tai vankeutta.

”JHL vaatii, että työntekijöiden turvallisuus tulee saattaa työturvallisuusmääräysten edellyttämälle tasolle työpaikoilla välittömästi”, Päivi Niemi-Laine kirjoittaa.

Lue JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laineen kirje sote-työnantajille kokonaisuudessaan:

Päivi Niemi-Laineen kirje sote-työnantajille (pdf) (pdf, 67 KB)

Päivi Niemi-Laineen kirje sote-työnantajille (docx, 21 KB)

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.