Alko avaa ovensa 9.9. klo 9.09 − FASD-päivä muistuttaa alkoholin vaaroista raskauden aikana

Alko avaa myymälöidensä ovet kansainvälisenä FASD-päivänä 9.9. klo 9.09, yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin. Alkon lisäksi myös R-kioskit aloittavat alkoholinmyynnin samaan aikaan.

9.9. on valittu kansainväliseksi FASD-päiväksi muistuttamaan yhdeksän kuukauden täysraittiudesta raskauden aikana. Kirjainyhdistelmä FASD (fetal alcohol spectrum disorders) kuvaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden kirjoa.

Alko tekee yhteistyötä Kehitysvammaliiton kanssa FASD-tietoisuuden lisäämiseksi. Jo vuodesta 2015 lähtien Alko on nostanut teemaa ja tietoisuutta esiin FASD-päivänä 9.9. avaamalla myymälöidensä ovet kello 9.09. Tänä vuonna Alkojen lisäksi myös R-kioskit ympäri Suomen aloittavat alkoholijuomien myynnin yhdeksää minuuttia tavallista myöhemmin.

- FASD-päivä muistuttaa alkoholinkäytön riskistä raskauden sikiövaiheessa. Uskon, että tavoitamme tällä tärkeällä aiheella entistä laajemman joukon suomalaisia, kun myös R-kioskit lähtivät kampanjaamme mukaan, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

- Olisi hienoa, että ensi vuonna FASD-päivän kampanjassa näkisimme vielä entistä enemmän päivittäistavaraketjuja mukana, jatkaa Aho.

Alkoholi on suurin yksittäinen kehityshäiriöitä aiheuttava tekijä länsimaissa

Pelkästään Suomessa syntyy vuosittain 600 - 3 000 lasta, joita alkoholialtistus on vaurioittanut.

- Kansainvälisten tutkimusten mukaan länsimaissa 1 - 5 prosentilla syntyneistä lapsista on jonkinasteinen alkoholialtistuksen aiheuttama kehityksellinen häiriö. Useimmilla vaikeudet ilmaantuvat vasta esikoulu- tai kouluikäisenä. Alkoholin aiheuttamat vauriot ovat pysyviä, mutta haittoja voidaan yksilöllisellä tuella vähentää, kertoo lastenneurologian erikoislääkäri ja dosentti Ilona Autti-Rämö.

FASD ei ole vain alkoholin riskikuluttajia koskettava ongelma. Jo pienikin määrä alkoholia saattaa aiheuttaa sikiövaurioita.

- Alkoholin aiheuttamiin sikiöhaittoihin on helpointa vaikuttaa omalla päätöksellä jättää alkoholi pois raskauden aikana. Alkoholinkäytölle ei raskauden aikana ole turvallista ajankohtaa tai annosrajaa, Autti-Rämö muistuttaa.

viestintäpäällikkö Varpu Göös, p. 050 341 3053
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, p. 040 544 3123

Heli Hassinen-Biberger Alkon uudeksi henkilöstöjohtajaksi1.8.2019 09:00:00 EESTTiedote

Filosofian maisteri, MBA Heli Hassinen-Biberger on nimitetty Alkon uudeksi henkilöstöjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässään loppuvuoden 2019 aikana. Heli Hassinen-Bibergerillä on laaja-alainen kokemus henkilöstöjohtamisen ja liiketoiminnan tehtävistä eri palvelualan yrityksissä. Hän työskentelee tällä hetkellä Realia Group -konsernin henkilöstöjohtajana. Aiemmin hän on toiminut johtotehtävissä muun muassa ISS Palveluissa ja Nissanilla. Hassinen-Bibergerillä on vahvaa kokemusta ja näyttöä strategiaa tukevista henkilöstön sekä organisaation kehittämishankkeista. Hän on kehittänyt HR-toimintamalleja painopistealueina esimerkiksi johtaminen, esimiestyö ja osaamisen kehittäminen niin kotimaisissa kuin kansainvälisissäkin organisaatioissa. ”Toivotan Heli Hassinen-Bibergerin lämpimästi tervetulleeksi Alkoon. Hänellä on monipuolinen kokemus palveluyritysten henkilöstön johtamisen ja kehittämisen osa-alueilta”, toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo. ”Olen saanut Alkon my