Alko avaa ovensa 9.9. klo 9.09 − FASD-päivä muistuttaa alkoholin vaaroista raskauden aikana

Alko avaa myymälöidensä ovet kansainvälisenä FASD-päivänä 9.9. klo 9.09, yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin. Alkon lisäksi myös R-kioskit aloittavat alkoholinmyynnin samaan aikaan.

9.9. on valittu kansainväliseksi FASD-päiväksi muistuttamaan yhdeksän kuukauden täysraittiudesta raskauden aikana. Kirjainyhdistelmä FASD (fetal alcohol spectrum disorders) kuvaa alkoholin aiheuttamien sikiövaurioiden kirjoa.

Alko tekee yhteistyötä Kehitysvammaliiton kanssa FASD-tietoisuuden lisäämiseksi. Jo vuodesta 2015 lähtien Alko on nostanut teemaa ja tietoisuutta esiin FASD-päivänä 9.9. avaamalla myymälöidensä ovet kello 9.09. Tänä vuonna Alkojen lisäksi myös R-kioskit ympäri Suomen aloittavat alkoholijuomien myynnin yhdeksää minuuttia tavallista myöhemmin.

- FASD-päivä muistuttaa alkoholinkäytön riskistä raskauden sikiövaiheessa. Uskon, että tavoitamme tällä tärkeällä aiheella entistä laajemman joukon suomalaisia, kun myös R-kioskit lähtivät kampanjaamme mukaan, sanoo Alkon vastuullisuuspäällikkö Marja Aho.

- Olisi hienoa, että ensi vuonna FASD-päivän kampanjassa näkisimme vielä entistä enemmän päivittäistavaraketjuja mukana, jatkaa Aho.

Alkoholi on suurin yksittäinen kehityshäiriöitä aiheuttava tekijä länsimaissa

Pelkästään Suomessa syntyy vuosittain 600 - 3 000 lasta, joita alkoholialtistus on vaurioittanut.

- Kansainvälisten tutkimusten mukaan länsimaissa 1 - 5 prosentilla syntyneistä lapsista on jonkinasteinen alkoholialtistuksen aiheuttama kehityksellinen häiriö. Useimmilla vaikeudet ilmaantuvat vasta esikoulu- tai kouluikäisenä. Alkoholin aiheuttamat vauriot ovat pysyviä, mutta haittoja voidaan yksilöllisellä tuella vähentää, kertoo lastenneurologian erikoislääkäri ja dosentti Ilona Autti-Rämö.

FASD ei ole vain alkoholin riskikuluttajia koskettava ongelma. Jo pienikin määrä alkoholia saattaa aiheuttaa sikiövaurioita.

- Alkoholin aiheuttamiin sikiöhaittoihin on helpointa vaikuttaa omalla päätöksellä jättää alkoholi pois raskauden aikana. Alkoholinkäytölle ei raskauden aikana ole turvallista ajankohtaa tai annosrajaa, Autti-Rämö muistuttaa.

viestintäpäällikkö Varpu Göös, p. 050 341 3053
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, p. 040 544 3123

Alko mukana perherauhanturvajoukoissa. Lahjoittaa ruokakasseja Jokaiselle lapselle lounas -kampanjaan.24.4.2020 13:00:00 EESTTiedote

Koko kansaa herättävänä tekona A-klinikkasäätiön Lasinen Lapsuus ja Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmä julistivat Suomeen perherauhan huhtikuun alussa. Julistuksella herätetään kiinnittämään huomiota turvalliseen kodin arkeen ja muistutetaan, että apua on saatavilla, jos perherauha särkyy. Alko on mahdollistanut kampanjan toteutusta osana vastuullisuustyötään. Alko mukana perherauhanturvajoukoissa Koronatilanteessa erityisen haavoittuvassa asemassa ovat lapset, joiden vanhemmilla ei ole voimia kannatella arkea poikkeusoloissa. Säännöllisen aterian puuttuminen aiheuttaa erityisiä vaikeuksia perheissä, joissa arkea kuormittavat myös muut kuin koronaviruksen aiheuttamat poikkeustoimet, kuten arkielämän hallinta, taloudelliset haasteet, päihteiden käyttö tai terveysongelmat. Alko on mukana Perherauhan julistuksen perherauhanturvajoukoissa ja osana tätä työtä tukee Jokaiselle lapselle lounas -kampanjaa, joka auttaa vähävaraisia lapsiperheitä ruokakasseilla. Ruokakassit sisältävät