Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2022: Alkon palvelu vastuullista ja asiakkaiden arvostamaa

Keskeiset tunnusluvut ja tapahtumat
- Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 187,3 (2021: 1 290,3) miljoonaa euroa.
- Liikevoitto oli 49,9 (67,6) miljoonaa euroa.
- Alkon litramyynti oli 80,3 (89,0) miljoonaa litraa, joka laski 9,9 prosenttia vuodesta 2021. Myyntivolyymi palautui koronaa edeltävän vuoden 2019 tasolle.
- Yhtiön hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan tilikaudelta 2022 valtiolle 40 (60) miljoonaa euroa.
- Alkon tuotteiden myyntihinnat nousivat vuoden aikana maltillisesti, koko valikoiman osalta keskimäärin 2,3 prosenttia.
- Asiakkaat arvostivat Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi neljännettätoista vuotta peräkkäin Kansallinen asiakaspalvelupalaute -tutkimuksessa.
- Osana Alko 90 -juhlavuotta toteutettiin perustehtävää tukeva Alkoholiton kioski -kiertue. HelsinkiMissio käynnisti yksinäisyyden vähentämiseksi Alkon tuella uuden Perjantaipuhelin-palvelun. Loppuvuoden Perjantaipuhelin-kampanja tavoitti noin 600 000 suomalaista.
- Myymälöiden ikärajavalvonnan onnistumista mittaavien mysteryshopping -käyntien onnistumisprosentti oli 97,3 (93,6) prosenttia.
- Vihreä valinta -merkityt tuotteet tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden vastuullisempiin valintoihin. Niiden myynti oli 52,3 (47,2) prosenttia myydyistä litroista.
Toimitusjohtaja Leena Laitinen:
Alko täytti viime vuonna 90 vuotta. Olemme uudistuneet ajassa yhdessä suomalaisten kanssa, mutta perustehtävämme – vastuullinen alkoholinmyynti – on pysynyt samana. Juhlavuonna panostimme tuttuun tapaan sujuvaan ja hyvään palveluun sekä jatkoimme toiminnan kehittämistä. Päivitimme strategian yhdessä henkilöstömme, asiakkaidemme ja muiden sidosryhmiemme kanssa. Strategian tavoitteet ovat pysyneet samoina: haluamme tarjota maailmanluokan palvelua ja olla vastuullisuuden edelläkävijä.
Asiakkaamme arvioivat Taloustutkimuksen asiakaspalvelumittauksessa palvelumme jo neljättätoista kertaa peräkkäin kaupan alan parhaaksi. Asiakkaat olivat tyytyväisiä verkkokauppaamme (NPS-suositteluindeksi* 80) ja asiakaspalvelukeskukseemme (NPS 83). Olemme jatkaneet palvelujen kehittämistä kohti kaikkikanavaisuutta.
Avasimme suunnitelmamme mukaisesti seitsemän myymälää eri puolille Suomea ja suljimme kaksi myymälää. Verkostomme on kattava Hangosta Nuorgamiin. Kolmella neljästä Alkon palvelut ovat neljän kilometrin sisällä. Verkkokauppamme tarjoaa asiakkaille koko Suomessa tasapuolisen mahdollisuuden tutustua ja tehdä ostoksia koko yli 11 000 tuotteen valikoimastamme.
Kehitimme henkilöstömme palvelu- ja tuoteosaamista digitaalisten valmennusten ja itseopiskelun lisäksi koronan tuoman tauon jälkeen myös lähikoulutuksina. Olemme panostaneet erityisryhmien työllistämiseen, ja pilotoimme palveluavustajia Turun ja Tampereen myymälöissä. On ensiarvoisen tärkeää, että koko henkilöstömme voi hyvin ja viihtyy työyhteisössämme.
Vastuullisuuden painopisteitämme olivat alkoholihaittojen vähentäminen, yksinäisyyden ennaltaehkäiseminen ja toimintamme ilmastovaikutusten pienentäminen. Osana Alko 90 -juhlavuotta toteutetulla Alkoholiton kioski -kiertueella toimme esiin yhtiömme tehtävää ja valikoimassamme olevia alkoholittomia vaihtoehtoja. Toteutimme vuoden aikana yksinäisyysteemaan liittyvän #perjantaipuhelu-kampanjan, jolla kannustamme suomalaisia kohtaamaan toisiaan. Vihreä valinta -merkityt tuotteet tarjoavat asiakkaillemme mahdollisuuden vastuullisempiin valintoihin. Niiden myynti oli 52 prosenttia myydyistä litroista.
Vuoden 2022 myynnissä näkyi koronarajoituksista luopuminen. Myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävän vuoden 2019 tasolle. Alkoholimyyntiä palautui ravintola-anniskeluun, ja alkoholin matkustajatuonti kääntyi jälleen nousuun. Myyntimme oli vuoden aikana 80,3 (89,0) miljoonaa litraa juomia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 1 187,3 (1 290,3) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 49,9 (67,6) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli parempi kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019, jolloin se oli 40,1 miljoonaa euroa. Kustannukset/liikevaihto-tunnusluku oli 25,7 (23,4) prosenttia. Henkilöstökustannuksissa oli pientä kasvua muun muassa palkkojen yleiskorotusten seurauksena. Kustannuksia nostivat myös liiketilojen vuokrien korotukset. Liiketoiminnan muut kulut olivat kustannuspaineista huolimatta viime vuoden tasolla.
Kautta historian Alkolle on ollut tärkeää uudistua ajassa ja aina asiakasta kuunnellen ja palvellen. Haluamme jatkossakin katsoa tulevaisuuteen ja uudistua asiakkaiden odotusten mukaisesti. Lämmin kiitos vuodesta 2022 henkilöstölle, asiakkaille, tavarantoimittajille ja muille sidosryhmille!
*NPS nettosuositteluindeksi, kuinka suuri osa asiakkaista on valmis suosittelemaan palvelua
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon huhtikuun myyntitiedote – litramyynti laski 8,7 prosenttia10.5.2023 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkon huhtikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 8,7 prosenttia. Valikoimassa näkyy jo kesä. Kausivalikoimaan viitisenkymmentä uutuustuotetta.
Alkon valikoiman Pernod Ricardin tuotteiden hintalappuihin lisätään toimittajatieto19.4.2023 18:00:00 EEST | Tiedote
Alkon kansainvälinen tavarantoimittaja Pernod Ricard on päättänyt aloittaa alkoholijuomien toimitukset uudelleen Venäjälle. Uutinen on aiheuttanut runsaasti keskustelua ja kritiikkiä. Reagoimme tilanteeseen lisäämällä valikoimassamme oleviin Pernod Ricardin tuotteiden hintalappuihin tiedon tuotteen toimittajasta.
Alko sulkee toukokuussa Helsingin Itiksen kauppakeskuksessa sijaitsevan myymälän12.4.2023 08:15:00 EEST | Tiedote
Helsingin kauppakeskus Itiksen Stockmann Herkun lopettaessa toimintansa myös samassa kerroksessa oleva Alkon myymälä suljetaan ja palvelut keskitetään kahteen muuhun Itäkeskuksen alueen myymälään. Alkon myymälä on avoinna 27. toukokuuta saakka.
Alkon maaliskuun myyntitiedote – litramyynti lähes viime vuoden tasoa12.4.2023 07:45:00 EEST | Tiedote
Alkon maaliskuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 1,1 prosenttia. Asiakkaiden tyytyväisyys Alkon valikoimaan on historiallisen korkealla tasolla.
Loimaan Alko saa uuden ilmeen huhtikuun remontissa29.3.2023 07:30:00 EEST | Tiedote
Loimaan Alko remontoidaan uuteen raikkaaseen ilmeeseen. Myymälä on avoinna ennen remonttia vielä 8. huhtikuuta ja se avataan uudessa asussaan 27. huhtikuuta. Pääsiäisen ruokapöydässä maistuu paitsi viini, myös olut ja alkoholittomat juomat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme