Alkon trendiraportti 2020: määrän sijaan laatua. Ilmastokriisi heijastuu myös juomavalintoihin.
Alkon trendiraportti 2020 listaa viisi asiakkaiden valintoihin vaikuttavaa trendiä ja ilmiötä, jotka ovat nousseet alalla puheenaiheiksi ja osin myös ostopäätöksiin vaikuttaviksi tekijöiksi.
- Tiedostava alkoholinkäyttö
- Ilmastokriisin heijastuminen myös juomavalintoihin
- Craft: aitouden ja tarinoiden korostuminen
- Sosiaalinen fiilistely
- Elämyksellisyys juoman ja ruoan yhdistämisessä
Kuluttajat haluavat vaalia omaa terveyttään ja hyvinvointiaan yhä kokonaisvaltaisemmin. Alkoholinkäytön kohtuullisuus ja alkoholin vaikutukset pohdituttavat, kun tietoisuus alkoholinkäytön haitallisista terveysvaikutuksista kasvaa. Yhä useampi hakee muutoksia juomatapoihinsa ja alkoholinkäyttö on tiedostavampaa.
Määrän sijaan panostetaan yhä enemmän laatuun ja haetaan elämyksiä, kokemuksia ja näyttävyyttä, joita jakaa myös sosiaalisessa mediassa. Kansainvälisesti on vahvistumassa trendi, jossa haetaan nautintoa ja sosiaalista fiilistelyä visuaalisesti näyttävien juomien avulla.
Kiinnostus miedompia juomia kohtaan on kasvanut. Tilanteet ja tavat kuluttaa juomia ovat monipuolistuneet ja arkipäiväistyneet. Arkena juominen on yleisesti ottaen viime vuosikymmeninä vähentynyt, kun taas kotona juominen on lisääntynyt.
Kuluttaja janoaa yhä enemmän tietoa
Ruokavalintojen merkityksestä ympäristöön on keskusteltu paljon, mutta vastuullisuus on yhä merkittävämpi ostokriteeri myös Alkon asiakkaille.
”Huoli maapallon tilasta on herättänyt monet meistä miettimään, kuinka omissa kulutusvalinnoissaan voi ottaa ympäristöasiat huomioon. Asiakas on yhä tiedostavampi ja vaatii myös tekoja. Myös kuluttajan tiedonjano kasvaa. Tuotteista halutaan tietää lisäaineet, energiasisällöt, hiilijalanjälki tai tuotteen jäljitettävyystiedot pellosta pulloon”, toteaa Alkon vastuullispäällikkö Marja Aho.
Pinnan alla kuplii
Alko ennustaa kysynnän nousua uusvanhoille viinimaille kuten Kreikalle, Slovenialle, Kroatialle ja Georgialle.
”Tulemme näkemään kysynnän kasvua vähemmän tunnetuille rypälelajikkeille kuten Assyrtiko, Rkatsiteli ja Alvarinho. Kotimaiset oluet ovat jo nyt in - samaa povaamme siidereille ja marjaviineille. Tisleet, viinit ja panimotuotteet Aasiasta tulevat nekin innostamaan kuluttajia. Osasyynä tähän on myös elämyksellisyyden trendi”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna.
Elämyksellisyys on vahvemmin osa ruokailua, jossa ruoan alkuperä ja isoäidinaikaiset reseptit päivittyvät nykyaikaan. Raaka-aineiden hankinta on osa elämyksellisyyttä ja vaivalla hankituille laadukkaille raaka-aineille halutaan laatua lasiin. Ruokapöydän tarjoiluille valitaan rohkeammin ja kokeilevammin eri tyylisiä juomia, ei automaattisesti joko puna- tai valkoviiniä.
**
Alkon Trendiraportti 2020
Alko on täynnä juoma- ja ruokakulttuurista innostuneita asiantuntijoita, jotka haluavat jakaa tätä intohimoaan myös muille. Tämä trendiraportti on siitä yksi esimerkki. Asiantuntijamme ovat koonneet yksiin kansiin juoma-alan trendejä ja ilmiöitä, joista nyt puhutaan. Vierailevina asiantuntijoina mukana Jussi Tolva, Soda Clubin perustajajäsen sekä Maria Markus, olutsommelier.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8-17), viestinta@alko.fi
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon maaliskuun myyntitiedote – myynti nousi neljä prosenttia10.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Alkon maaliskuun litramyynti nousi edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna neljä prosenttia. Argentiinalaiset viinit nousussa. Asiakkaat ovat tyytyväisiä Alkon valikoimaan ja palvelun osalta arvosanat ovat erinomaiset.
Alkon tilinpäätös tammi-joulukuu 2023: Vakaa tulos. Kaupan alan parasta palvelua.10.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkon liikevaihto laski noin kaksi prosenttia ja myyntivolyymi neljä prosenttia. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle edellisen vuoden 2022 tapaan 40 miljoonaa euroa. Henkilöstön palvelu- ja tuoteosaamista vahvistettiin entisestään. Asiakkaat arvostivatkin Alkon palvelun kaupan alan parhaaksi. Ikärajavalvonnan onnistuminen oli kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.
Oulun Haukiputaan Alko muuttaa samassa kiinteistössä21.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Haukiputaan Alko muuttaa huhtikuun alussa toiseen liiketilaan samassa kiinteistössä. Nykyinen myymälä on auki 6. huhtikuuta saakka ja uusi myymälä avataan 9. huhtikuuta.
Pääsiäispöydässä roseet haastavat punaviiniklassikoita – Alkossa yksi vuoden vilkkain sesonki20.3.2024 07:03:00 EET | Tiedote
Kiirastorstaina asiakasmäärät kolminkertaistuvat ja litramyynti kasvaa erityisesti punaviineissä, kuohuviineissä ja roseeviineissä. Punaviini on lampaan klassinen kumppani, mutta myös roseet niin kuplilla kuin ilman trendaavat.
Alkon helmikuun myyntitiedote – litramyynti laski kaksi prosenttia13.3.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna pari prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme