Älvsbytalo bygger 36 egnahemshus i centrum av Nokia

Meddelande 16.11.2020. Älvsbytalo sänker tröskeln för köp av egnahemshus genom att bygga ett helt egnahemshusområde intill Nokia centrum. Totalt 36 hus från Älvsbytalo byggs på egna tomter endast ett stenkast från Nokias järnvägsstation. De första husen färdigställs hösten 2021 och de helt inflyttningsklara husen kommer till försäljning via fastighetsförmedlingsbyrån Tampereen Arvohuoneistot Oy.
Det rymliga huset Lasse från Älvsbytalo passar utmärkt på en stadstomt.

Älvsbytalo har köpt området med den rivna mattfabriken som angränsar till Tanhuankatu och Nokitie i Nokia och som staden planlagt som egnahemsområde. Planeringen av området med avseende på husmodellerna och deras placering inleds i början av år 2021. Under vintern inleder även staden arbetet med infrastrukturen på området. Älvsbytalos populäraste husmodeller i 1- och 1,5-plan byggs kvartersvis på tomten från och med hösten 2021.

"Nokia är en stad med dragningskraft och dess befolkningsmängd ökar snabbt. Det nya bostadsområdet i närheten av Nokias järnvägsstation kompletterar efterfrågan på nya egnahemshus. Det har inte byggts något egnahemshusområde på flera år så här nära kärncentrum, så det finns garanterat efterfrågan", säger Nokias planläggningsarkitekt Johanna Fingerroos.

Lätt och åskådlig väg till ett nytt egnahemshus

Finländare drömmer om att bo i egnahemshus men många har inte tid, vilja eller mod att låta bygga ett hus. Det kan vara svårt att hitta en lämpligt tomt och man vill eliminera även små byggfördröjningar och -risker. Att köpa ett färdigbyggt egnahemshus är det enklaste, snabbaste och mest riskfria alternativet för kunden eftersom man kan bekanta sig genomgående med huset innan köpbeslutet.

Därför ändras anskaffningssättet av egnahemshus snabbt. Enligt Älvsbytalos verkställande direktör Jan-Erik Rusk kommer till och med hälften av de nya egnahemshusen att köpas helt färdigställda efter fem år.

"Vi erbjuder den här nya växande kundgruppen ett smart sätt att förverkliga sina drömmar om ett egnahemshus. Som ett solitt bolag har vi möjlighet att köpa bra stadstomter. På dessa bygger vi pris- och kvalitetsmässigt utomordentliga hus från Älvsbytalo och säljer fastigheterna som helt inflyttningsklara via en lokal fastighetsförmedling. Vid köp av ett hus av god kvalitet till ett förnuftigt pris får familjen dessutom pengar över till andra behov", säger Jan-Erik Rusk.

Attraktiva egnahemshus på bra plats

Älvsbytalo har de senaste åren köpt stadstomter i tillväxtcentrum. I Vasas grannkommun Korsholm och i Kangasala och Valkeakoski nära Tammerfors har hus från Älvsbytalo som är klara för försäljning byggts eller håller på och byggas. Antalet tomter som köpts och ska bebyggas i Nokia är väldigt stort då det är fråga om ett helt bostadsområde.

"Ett nytt hus från Älvsbytalo på egen tomt är ett åskådligt paket som är enkelt att köpa. Allt är klart, inklusive gård och fasadmålning. Husen som byggs i Nokia lämpar sig för familjer i alla livsskeden men jag tror att de främst intresserar barnfamiljer”, säger Älvsbytalos projektchef Tuomas Vahila.

De 36 husen som byggs i Nokia och övriga pågående projektbyggen innebär ökad försäljning och produktion för Älvsbytalo. Den nya kundgruppen betjänas alltid av lokala fastighetsförmedlare eftersom lokalkännedom är väldigt viktigt vid försäljning av ett färdigt hus.

Hus från Älvsbytalo kan köpas som färdig fastighet eller byggas som inflyttningsklart huspaket

Älvsbytalo-fastigheten som kan köpas helt färdigställd avviker klart från att bygga ett inflyttningsklart huspaket från Älvsbytalo. Därför är det alltid en lokal fastighetsförmedlingsbyrå som ansvarar för försäljningen av dessa. För försäljningen av husen från Älvsbytalo på det nya bostadsområdet i Nokia ansvarar Tampereen Arvohuoneistot Oy.

Det är också enkelt, snabbt och riskfritt att låta bygga ett inflyttningsklart hus från Älvsbytalo men anskaffning av tomt och anslutningar, grundarbetet på tomten och till exempel färdigställandet av gården ligger då på kundens ansvar. De inflyttningsklara huspaketen från Älvsbytalo säljs också i fortsättningen av Älvsbytaloförsäljare som har gedigen erfarenhet av att bygga hus.

Tilläggsuppgifter om Älvsbytalos projektbygge:

Jan-Erik Rusk, verkställande direktör, Älvsbytalo Oy
tel. 040 530 0886
jan-erik.rusk@alvsbytalo.fi

Tuomas Vahila, inköps- och projektansvarig, Älvsbytalo Oy
tel. 045 7874 4212
tuomas.vahila@alvsbytalo.fi

Tilläggsuppgifter om de försäljningsklara husen från Älvsbytalo i Nokia:

Toni Kaitasuo, AFM, AHM, EM, företagare, Tampereen Arvohuoneistot Oy
tel. 040 527 9104
toni.kaitasuo@arvohuoneistot.fi

Det rymliga huset Lasse från Älvsbytalo passar utmärkt på en stadstomt.
Ladda ned bild
Det nya bostadsområdet med 36 hus från Älvsbytalo är beläget i korsningen av Tanhuankatu och Nokitie i Nokia.
Ladda ned bild

020 7939 620https://www.alvsbytalo.fi

Älvsbytalo Oy ingår i Älvsbyhus-koncernen som är Nordens ledande tillverkare av inflyttningsklara hus. Koncernen är ett familjeföretag i tredje generationen. Våra produktionsanläggningar finns i Älvsby och Bjärnum i Sverige och i Kauhajoki i Finland. Våra Älvsbytaloförsäljare betjänar kunder runt om i Finland. Vi har redan designat, tillverkat och monterat över 43 000 hus till nöjda kunder i Norden.

Följ Älvsbytalo Oy

Senaste pressmeddelandena från Älvsbytalo Oy

Talopakettien markkinat käyvät kuumana – Älvsbytalo ei ole lähtenyt hinnankorotuksiin mukaan13.9.2021 14:06:05 EEST | Tiedote

Rakennustutkimus RTS Oy:n mukaan talopakettimarkkina on kuumentunut jo liikaa. Talojen kysyntä on koronan myötä kasvanut reippaasti, ja samaan aikaan rakennusmateriaalit ovat kallistuneet rajusti. Tämä on aiheuttanut merkittäviä korotuksia talopakettien hintoihin. Älvsbytalon toimintamalli on alalla poikkeuksellinen, eikä se ole lähtenyt mukaan hinnankorotuksiin.