Antalet kunder ökade med 15 % trots hård konkurrens

Den torra sommaren i Norden, bränsleprisets utveckling och en rejäl höjning av priset på utsläppsrätter resulterade i en snabb ökning av elmarknadspriset under andra hälften av år 2018. Vasa Elektriska lyckades med en kraftig ökning av antalet kunder, vilket också syns i en större omsättning. Rörelsevinsten belastades av en energianskaffningsutgift av engångsnatur på omkring 5 miljoner euro till följd av Seinäjoki kraftverks ägararrangemang.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Elhandel

År 2018 utgjorde elanskaffningen 1 911 gigawattimmar (GWh), vilket är 12 procent mer än året innan. Andelen utsläppsfri produktion i elanskaffningen låg på närmare 70 procent. Vindelens andel uppgick till 11 procent, två procentenheter mer än året innan.

EPV Vindkraft Ab:s vindturbiner i Kristinestad och Övermark togs i kommersiellt bruk i början av räkenskapsåret, vilket också ökade på andelen vindkraft i Vasa Elektriskas produktionsportfölj. När vindkraftsparken i Ömossa med sina 34 turbiner färdigställdes var den den största i Finland.

Medelpriset på el i elbörsen inom Finlands prisområde steg med 41 procent från år 2017 och kom upp till samma nivå som för fem år sedan. Också Vasa Elektriska höjde sitt pris på elenergi. Tack vare kraftiga marknadsföringsinsatser och ett konkurrenskraftigt pris ökade antalet kunder trots prishöjningen. Vid årets slut såldes el till nästan 105 000 kunder.

Fjärrvärme

Den totala fjärrvärmeförsäljningen uppgick till 679 GWh, vilket är en knapp procent mindre än året innan. Produktionen bestod till 99 % av samproducerad el och värme. Andelen koldioxidneutral produktion uppgick till 81 procent. Stenkolet stod för 9 procent av använda bränslen i fjärrvärmeproduktionen. Även om procenttalet inte är högt, så överskrider det motsvarande tal från rekordåret 2017, då andelen stenkol stannade på 5 procent.

Anskaffningens högsta timmedeleffekt uppnåddes på förmiddagen 28.2. Den totala effekten som matades in i fjärrvärmenätet var då 250 megawatt. Vid mättillfället var temperaturen –23 grader.

Vasa Elnät Ab

Sammanlagt överfördes 1 012 GWh el, vilket är ungefär lika mycket som året innan. År 2018 genomfördes ett flertal stora jordkabelprojekt runtom distributionsområdet, bl.a. i Vasa centrum, Lillkyro, Korsholm och Malax. Under årets lopp togs en ny 110 kilovolts kraftlinje ibruk mellan Höysälä och elstationen i Laihela. Sammanlagt uppgick investeringarnas värde till 14,6 miljoner euro.

Efter flera toppår återgick leveranssäkerheten till en god normal nivå. Den energivägda genomsnittliga avbrottstiden för kunderna uppgick till 129 minuter. I slutet av året var den för leveranssäkerheten viktiga kablingsgraden 37 procent i mellanspänningsnätet och 69 procent i lågspänningsnätet.

Oy RAVERA Ab

Entreprenadaffärsverksamhetens situation kunde under året stabiliseras enligt planerna. Resultatet var positivt och bättre än budgeterat.

- År 2018 präglades av en uppåtgående trend för marknadspriset på el och lagförslaget om förbud mot stenkol. Eltrafikens starka frammarsch kommer att påverka branschen mer och mer de kommande åren, kommenterar verkställande direktör Stefan Damlin.

- Omvälvningen i branschen innebär att kunderna blir en allt viktigare del av energisystemet, det är något vi också vill ta fasta på i utvecklingen av vår verksamhet.

Koncernen Vasa Elektriskas nyckeltal år 2018

omsättning M€ 142,9    (129,6)
rörelsevinst M€     16,1 (25,9)
bruttoinvesteringar M€ 15,9 (17,1)
soliditet % 53,1 (53,7)
personal 31.12 143 (146)

Dividend

Den 9 april beslöt bolagsstämman att som dividend utdelas 6 260 625,00 euro.

Läs mer i koncernens  årsberättelse 2018.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 140 personer och omsättningen år 2018 utgjorde ca 143 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00:00 EETTiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19:47 EETTiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59:55 EETTiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.