Asenne ratkaisee! Mun elämä, mun työ -kiertue valmentaa työelämävalmiuksia 18 000 ammattiin opiskelevalle nuorelle

Suomen suurin työelämäkiertue Mun elämä, mun työ tuo ammattiin opiskeleville toisen asteen opiskelijoille näkökulmia työelämästä, herättelyä asenteesta ja kannustusta motivaatioon. Kiertue haastaa nuoret myös pohtimaan omaa taloudenhallintaansa. Kiertue tavoittaa noin 18 000 nuorta vuoden 2019 aikana eri puolilla Suomea ja sen järjestää Talous ja nuoret TAT yhteistyössä OP:n ja Suomalaisen Työn Liiton kanssa.

Työelämä on suuressa murroksessa, ammatillisen koulutuksen reformi on aiheuttanut paljon epävarmuutta, harjoittelupaikkoja tarjoavat yritykset kyselevät nuorten puutteellisten työelämätaitojen perään ja nuoret painiskelevat opiskelun rinnalla henkilökohtaisen talouden ongelmien kanssa. Ammatilliset opiskelijat tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan.

”Työelämätaidot ovat merkittävässä roolissa siinä, miten nuoret pärjäävät työelämässä. Me haluamme antaa nuorille mahdollisuuden oivaltaa, millaisista taidoista heille olisi hyötyä ja miten omien työelämävalmiuksien parantaminen vaikuttaa myös motivaatioon opiskella, valmistua ja lähteä omalle työpolulle”, TATin työelämälähettiläs Edla Inkilä kommentoi.

Ammatillisen koulutuksen reformin myötä opiskelijat opiskelevat entistä enemmän työpaikoilla, jolloin työelämätaitojen merkitys korostuu jo opiskeluvaiheessa. Yrityksille reformi tarjoaa luontevan väylän työntekijöiden löytämiseen.

”Monille suomalaisyrityksille on arvovalinta toimia ja työllistää Suomessa. Ammatillisista oppilaitoksista valmistuu nuoria, joilla on toisaalta tuoretta osaamista, mutta myös tarve kehittää osaamistaan edelleen käytännössä, työn tekemisen kautta - ja näiden kahden on tärkeää kohdata”, Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta kertoo. ”Kiertueen kautta haluamme olla mukana rakentamassa positiivista mielikuvaa suomalaisesta työstä. Suurimmalle osalle meistä työpaikka on muutakin kuin keino ansaita elanto, se tuo myös sisältöä elämään ja luo hyvinvointia monella tapaa.”

Talousosaaminen auttaa nuorta pärjäämään

Heikko taloustilanne stressaa nuoria ja vie helposti huomion pois opiskeluista. Talousosaaminen on osa hyvää elämää ja mahdollistaa nuorelle hyvän henkilökohtaisen taloudenhallinnan lisäksi paremman ymmärryksen yhteiskunnasta, yrityksistä ja liiketoiminnasta.

”Oman talouden hallinta on keskeistä taloudellisen tasa-arvon toteutumisessa, ja hyvät taloustaidot auttavat nuoria pärjäämään myös työelämässä. Kiertue tavoittaa laajan joukon ammattikouluopiskelijoita ympäri Suomen ja haluamme olla mukana tukemassa näiden nuorten tulevaisuuden rakentamista”, kertoo OP Ryhmän viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuuli Kousa.

Mun elämä, mun työ -kiertue käsittelee työelämää ja työelämätaitoja sekä oman talouden hallintaa ja se on suunnattu 15–25-vuotiaille ammatillisessa oppilaitoksessa opiskeleville nuorille. Talous ja nuoret TATin kiertueen pääyhteistyökumppaneina ovat OP ja Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu. Kiertue kiertää vuonna 2019 eri puolilla Suomea ammatillisissa koulutuskeskuksissa ja järjestää niissä yhteensä 120 tilaisuutta.

TAT kiertää myös lukioissa Mun elämä, mun tulevaisuus -kiertueen kanssa. Työelämätaidot, omien vahvuuksien tunnistaminen ja oman polun löytäminen ovat lukiokiertueen teemoja. Pääyhteistyökumppaneina ovat OP ja Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu. Mun elämä, mun tulevaisuus -esityksiä järjestetään vuoden aikana noin 40 ja niissä kohdataan 5 000 lukiolaista.

Kutsu medialle:

Mun elämä, mun työ -kiertuetta pääsee seuraamaan paikan päälle Helsingissä ti 26.2. klo 10 Stadin ammattiopiston Pikkuauditorioon, Prinsessantie 2.

Kiertue pysähtyy seuraavaksi Keravalla ke 27.2. klo 13 Keuda-talolla, Keskikatu 3.

Kiertue-esitys kestää molemmissa tilaisuuksissa 45 min. Tervetuloa!

Tero Lausala
Suomalaisen Työn Liitto
050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Reetta Mentu
markkinointipäällikkö
Suomalaisen Työn Liitto
050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi

OP:n viestintä
050 523 9904, viestinta@op.fi

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Nuorten talousosaamista pitää kehittää yhteistyössä eri tahojen kanssa15.7.2019 18:53:44 EESTTiedote

SuomiAreenassa allekirjoitettiin tänään julkilausuma nuorten talousosaamisen kehittämisestä. Julkilausumassa vaaditaan muun muassa lisää puhetta rahasta. Allekirjoittajina olivat Nyt tehdään nuorten talousosaamissopimus! -keskustelun osallistujat Opetushallituksen opetusneuvos Kristina Kaihari, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n PK-johtaja Jouni Hakala, Opettajankoulutusfoorumin varapuheenjohtaja Seija Mahlamäki-Kultanen sekä Stadin ammatti- ja aikuisopistossa opiskeleva oppisopimusharjoittelija Miia Sailama.

Tutkimus: Yli puolet suomalaisista pitää nuorten talousosaamisen tasoa huonona15.7.2019 08:45:00 EESTTiedote

Yli puolet suomalaisista ajattelee, että nuorten talousosaaminen on huonolla tasolla. Nuorten talousosaamisen parantamisessa tulisi panostaa aihealueissa erityisesti oman talouden hallintaan sekä lainoihin ja velkoihin. Suomalaisten, varsinkin naisten, mielestä vastuu nuorten talousosaamisen parantamisessa on ensisijaisesti kodilla. Miehet näkevät, että koululla on yhtä suuri vastuu talouden opettamisessa. Tiedot ilmenevät tuoreesta kyselytutkimuksesta koskien suomalaisten mielipiteitä nuorten talousosaamisesta.

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!15.5.2019 07:39:28 EESTTiedote

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin. Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle. Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus o