Asuntokauppa palautunut kasvulukuihin: Kiinteistömaailman heinäkuusta 1125 kaupan ennätyskuukausi

Kiinteistömaailman Pulssi 3.8.2020: Kiinteistömaailma teki heinäkuussa yhteensä 1125 asunto- ja kiinteistökauppaa. Määrä ylitti viime vuoden vastaavan ajankohdan, jolloin kauppoja tehtiin 1099 kappaletta. Vilkkaampaa heinäkuuta saa hakea liki kymmenen vuoden takaa. Kauppa oli vahvaa käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä, ja myös uudiskauppa osoitti selvää toipumista kevään poikkeusolojen jälkeen.

”Jo kesäkuussa ketjumme asunto- ja kiinteistökauppamäärät lähtivät jälleen kasvuun poikkeuksellisten huhti- ja toukokuun jälkeen, ja sama jatkui heinäkuussa. Erityisesti käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen osalta heinäkuuta voi kuvata suorastaan erinomaiseksi, selvän kasvun kuukaudeksi. Myös uudiskohteissa kauppavilkkaus näyttää selvää toipumista kevään poikkeusoloista”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

”Nämä luvut osoittavat, että ihmisillä on luottavainen vire ja katse kohti tulevaa, kun asumiseen liittyviä tarpeita ja toiveita toteutetaan. Nyt on äärimmäisen tärkeää, että työpaikoille saadaan täysi liike päälle ja ihmisille edelleen mahdollisuus toteuttaa asunnonvaihdon kaltaisia isompiakin muutoksia elämässään”, Kyhälä lisää.

Vapaa-ajanasuntokaupassa reilusti yli 50 prosentin kasvu vuoden toisella neljänneksellä

Kiinteistömaailma-ketjun tilastot kertovat, että vapaa-ajanasuntokaupassa nähtiin erittäin vahva loppukevät ja alkukesä: vuoden toisella neljänneksellä kauppamäärä kasvoi peräti 54 prosenttia vuodentakaisesta kvartaalista. Heinäkuun osalta tilastot kohdetyypeittäin eivät ole vielä valmistuneet, mutta viestit eniten vapaa-asuntokauppaa tekevistä asuntomyymälöistä kertovat vilkkaan mökkikesän jatkuneen myös heinäkuussa.

”Erityisesti pienimpien eli yhden huoneen kesämökkien kauppamäärät ovat kasvaneet selvästi. Moni pitempäänkin myynnissä ollut kesämökki on löytänyt nyt uudet omistajat. Tämä näkyy myyntiaikojen muutaman päivän kasvuna, mutta tässä tapauksessa se on vain myönteinen uutinen”, Kyhälä sanoo.

Vapaa-asuntojen keskineliöhinnat osuvat edelleen viiden vuoden keskineliöhintojen hintahaarukkaan.

”Nyt on myyty monenlaisia mökkejä: pieniä ja vaatimattomia sekä kaikilla mukavuuksilla varustettuja. Vapaa-ajanasunnoissa keskineliöhinta ei siten kerro paljoakaan – muuta kuin sen, että laukalle hinnat eivät ole tässä uudessa suosiossakaan lähteneet” Kyhälä pohtii.

Kiinteistömaailman kuvapankki: https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Vahva asunto- ja kiinteistökauppakesä jatkui elokuussa: Kiinteistömaailma teki 1158 kauppaa2.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.9.2020: Kiinteistömaailma teki elokuussa yhteensä 1158 asunto- ja kiinteistökauppaa. Kauppavilkkaus jatkui näin kesä- ja heinäkuun tavoin hyvänä, ja ketju ylsi hyvinkin tarkalleen viime vuoden elokuun kauppamääriin (08/2019: 1157 kauppaa). Erityisesti uudisasuntokauppa vilkastui merkittävästi ja nousi jopa hienoisesti yli korona-aikaa edeltävän alkuvuoden tason.

Mika Laurikainen nimitetty Kiinteistömaailma Oy:n liiketoimintajohtajaksi24.8.2020 10:30:00 EESTTiedote

Mika Laurikainen on nimitetty Kiinteistömaailma-ketjun liiketoimintajohtajaksi ja Kiinteistömaailma Oy:n johtoryhmän jäseneksi. Laurikainen on erittäin kokenut franchising-liiketoiminnan johdon ja kiinteistökehittämisen ammattilainen, joka viimeksi on työskennellyt Suomen suurimpiin rakennetun ympäristön suunnittelu- ja konsultointitoimistoihin lukeutuvan Sitowisen toimialajohtajana.

Kiinteistömaailman Pulssi 1.7.2020: Kiinteistömaailma teki kesäkuussa 1110 kauppaa – kasvua edellisvuoden kesäkuusta 5 prosenttia1.7.2020 11:20:00 EESTTiedote

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma alkaa julkaista kuukausittaiset kauppamääränsä aina kuun vaihduttua. ”Mielestäni keskustelu asuntokaupasta on lähtenyt viime kuukausina väärille urille, ja ilma on sakeana eri viestiä antavista markkina-arvioista. Mielipidekyselyiden perusteella annetut asuntokaupan arviot ovat olleet jopa keskenään ristiriidassa. Tärkeintä olisi pidättäytyä faktoissa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman Pulssi 2.6.2020: Käänne tapahtunut - kauppamäärät kasvoivat 19% huhtikuusta toukokuuhun2.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronakevään kolmas kuukausi eli toukokuu nosti maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman asunto- ja kiinteistökauppamäärän uudelleen selvään nousuun. Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät toukokuussa yhteensä 840 asunto- ja kiinteistökauppaa, kun vastaava luku huhtikuussa oli 705 kauppaa. Kasvuprosentiksi huhtikuusta toukokuuhun muodostui siten 19%.