Backaksen kartanoalueen kehitystyö jatkuu – ”Nollapäästöinen Alepa avataan kesällä 2022”

HOK-Elanto jatkaa Backaksen kartanoalueen kehittämistä uuden puurakenteisen Alepan rakennustöillä. Kartanoalueen kehitys tuo alueen asukkaiden odottamia lähipalveluja Backaksen alueelle.

Nollapäästöinen Alepa Backas avataan kesällä 2022.

Uuden nollapäästöisen Alepa Backaksen rakennustyöt on aloitettu 25.8., ja myymälä avataan kesällä 2022. Kyseessä on tiettävästi Suomen ensimmäinen täysin päästötön myymälärakennus, jonka lämmityksessä käytetään maalämpöakkuihin varastoitavaa myymälän tuottamaa lauhdelämpöä.

- Kesäaikaan tuotettua myymälän lauhdelämpöä ei ole aiemmin voitu varastoida vastaavalla tavalla. Alepa Backaksen tapauksessa kylmälaitteiden tuottama lauhdelämpö varastoidaan maalämpöakkuihin, ja tätä energiaa hyödynnetään talvella kiinteistön lämmityksessä. Myymälää ei liitetä kaukolämpöverkostoon, vaan lämmitykseen käytetään ainoastaan myymälän tuottamaa lauhdelämpöä, HOK-Elannon kiinteistöjohtaja Jyrki Karjalainen kertoo.

Hyödynnettävän lauhdelämmön lisäksi nollapäästöisen myymälän mahdollistavat uusiutuvan sähkön käyttö, ja hiilidioksidia kylmäaineenaan käyttävät kylmälaitteet ja kylmälaitos. Päästöttömällä sähköllä on merkittävä rooli S-ryhmän ilmastotyössä, ja HOK-Elannon käyttämästä sähköstä 100 prosenttia on uusiutuvilla energialähteillä tuotettua (vuonna 2020 tuulivoiman osuus oli 84,9 prosenttia, loput vesi- ja biovoimaa). Lähitulevaisuudessa tuulivoiman osuus tulee kasvamaan lähelle 100 prosenttia.

Elävöityvän kartanomiljöön palvelutarjonta paranee

Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja Tarja Laineen mukaan Pakkalan alueen lähipalveluverkoston kehittyminen on tervetullutta.

- Laajentuva palveluverkosto tukee alueen kehitystä, ja palveluiden tarjoaminen myös elävöittää Backaksen aluetta. Jumbon laajan palveluverkoston lisäksi alueella on kysyntää myös lähipalveluille, Laine toteaa.

Alepan rakentamisen yhteydessä alueelle tulee myös lisää pysäköintitilaa ja ABC-ketjun latauspisteverkoston piste. HOK-Elannon tavoitteena on elävöittää Backaksen kartanomiljöötä, ja kehittää aluetta tarjoamalla uusia palveluita lähialueen asukkaille. Alueen asuinrakentamisen käynnistyessä kysyntä palveluille tulee kasvamaan.

Nollapäästöiset Alepat vauhdittamassa kunnianhimoisia ilmastotavoitteita

Alepa Backaksen lisäksi HOK-Elannon Alepa-ketjussa nollapäästöisiksi luokiteltavia myymälöitä on tällä hetkellä Viherlaaksossa, Lintuvaarassa, Jollaksessa ja Päiväkummussa. Päästöttömät myymälät hyödyntävät lauhdelämpöä myymälän lämmityksessä, kylmälaitokset käyttävät kylmäaineena luonnollista hiilidioksidia ja myymälät käyttävät päästötöntä sähköä.

HOK-Elannon tekemät kylmälaitosuudistukset ja energiatehokkaat toimenpiteet tukevat S-ryhmän asettamia kunnianhimoisia ilmastotavoitteita, kaupparyhmän tavoitteena on olla vuonna 2025 hiilinegatiivinen.

Jyrki KarjalainenkiinteistöjohtajaHOK-Elanto

Nollapäästöinen Alepa Backas avataan kesällä 2022.

Pidä huolta -kampanja haastaa pitämään huolta nuoresta mielestä – HOK-Elannolta 100 000 euroa nuorten mielenterveystyöhön21.9.2021 09:05:00 EEST | Tiedote

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Pääkaupunkiseudulla avun saanti on ruuhkautunut jo ennestään kuormittuneissa nuorten mielenterveyspalveluissa. HOK-Elanto liittyy 100 000 euron lahjoituksella Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteiseen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteeseen, jonka avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin.

Maailman suurin etäTET marraskuussa - HOK-Elanto vahvasti esillä kaupan alan päivässä15.9.2021 11:03:12 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon. Mukana ovat Finanssiala, Kemianteollisuus, Teknologiateollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Hävikki-battle on ruoanlaiton luovuusharjoitus koululaisille -   HOK-Elanto mukana tukemassa ruokakasvatusta 13.9.2021 13:21:48 EEST | Tiedote

Hävikki-battlessa koulujen kotitalousryhmien oppilaat valmistavat muun muassa kauppojen hävikistä kahden ruokalajin aterioita ja osallistuvat halutessaan Instagram-kuvakisaan. Oppilaat perehtyvät samalla ruokahävikkitietouteen ja keskustelevat siitä, miten hävikkiä voi vähentää kotona. Haaste oettaa hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja ottamaan vapauksia reseptiikasta.