Båtexpo 9–12.11 – gratis båtmässa i Åbo

Båtexpo ger återigen möjlighet till båtaffärer inför nästa sommar i Åbo den 9–12 november. Utställningen på Åbo Mässcentrum inkluderar förutom nya båtar även högklassiga begagnade båtar och ett antal intressanta båtklassiker.

För att fira Finland 100 år är årets Båtexpo gratis för besökarna. I stället hoppas Åbo Mässcentrum att besökarna skänker de sparade biljettpengarna till exempelvis Håll Skärgården Ren rf.

Barn och unga får prova på segling

I mässans mångsidiga program ingår bland annat en introduktion till baltiska gästhamnar. Besökarna får även tips om hur man kan förändra utseendet på sin båt med tejp.

Programmet inkluderar även möjlighet för barn och unga att prova på segling och lördagen är dessutom en familjedag på mässan.

På mässan presenteras även Skipperi – ett ”AirBnb” för båtar. På programscenen presenteras sjöscouternas verksamhet, foiling samt segling i Europa ensam eller på tu man hand.

Nyheter och gamla klassiker

En båt som gör premiär inför en större publik på mässan är segelbåten Niklot Daycruiser. Det är en rolig och trygg segelbåt designad för finska förhållanden som börjar serietillverkas 2018.

I utställningen ingår även ett antal intressanta och sällsynta båtklassiker, bland annat motorbåten Ann Mari som byggdes på Åbo Båtvarf 1946. Den restaurerade båten hade legat bortglömd i en lada i tjugo år.

Klassikerutställningen inkluderar också en liten racerbåt i glasfiber, Tornado, som gjordes på Åbo Båtvarf på beställning av uppfinnaren Keijo Parkkunen, en god vän till Spede Pasanen. Båtarna användes både för tävlingar och nöjesåkning. Båtmodellen medverkar bland annat i Spede Pasanens Pähkähullu Suomi.

Information:
Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Varsinais-Suomi tavoittelee työntekijöitä RekryExpo-tapahtumassa − tarjolla on tuhansia työtehtäviä16.11.2017 12:08Tiedote

Yli 3000 avointa työpaikkaa odottaa Turun Messukeskuksessa 22.11. järjestettävillä RekryExpo-messuilla. Noin 60 yritystä hakee osaavaa henkilökuntaa tapahtuman ja työpaikkailmoittelun yhteisvoimalla. Messuilla on myös muita puheenvuoroja, kuten mm. käytännön neuvoja työnhakuun. Rekryexpo sijoittuu messukeskuksen aula- ja auditoriotiloihin ja sisäänpääsy on maksuton.