Båtexpo 9–12.11 – gratis båtmässa i Åbo

Båtexpo ger återigen möjlighet till båtaffärer inför nästa sommar i Åbo den 9–12 november. Utställningen på Åbo Mässcentrum inkluderar förutom nya båtar även högklassiga begagnade båtar och ett antal intressanta båtklassiker.

För att fira Finland 100 år är årets Båtexpo gratis för besökarna. I stället hoppas Åbo Mässcentrum att besökarna skänker de sparade biljettpengarna till exempelvis Håll Skärgården Ren rf.

Barn och unga får prova på segling

I mässans mångsidiga program ingår bland annat en introduktion till baltiska gästhamnar. Besökarna får även tips om hur man kan förändra utseendet på sin båt med tejp.

Programmet inkluderar även möjlighet för barn och unga att prova på segling och lördagen är dessutom en familjedag på mässan.

På mässan presenteras även Skipperi – ett ”AirBnb” för båtar. På programscenen presenteras sjöscouternas verksamhet, foiling samt segling i Europa ensam eller på tu man hand.

Nyheter och gamla klassiker

En båt som gör premiär inför en större publik på mässan är segelbåten Niklot Daycruiser. Det är en rolig och trygg segelbåt designad för finska förhållanden som börjar serietillverkas 2018.

I utställningen ingår även ett antal intressanta och sällsynta båtklassiker, bland annat motorbåten Ann Mari som byggdes på Åbo Båtvarf 1946. Den restaurerade båten hade legat bortglömd i en lada i tjugo år.

Klassikerutställningen inkluderar också en liten racerbåt i glasfiber, Tornado, som gjordes på Åbo Båtvarf på beställning av uppfinnaren Keijo Parkkunen, en god vän till Spede Pasanen. Båtarna användes både för tävlingar och nöjesåkning. Båtmodellen medverkar bland annat i Spede Pasanens Pähkähullu Suomi.

Information:
Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin5.4.2018 14:22Tiedote

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.

Messukävijät tähyävät urbaaniin puumajaan29.3.2018 09:54Tiedote

Piha & Puutarha -messuilla Turun Messukeskuksessa kurkistetaan kevääseen ja tulevaan kesään 6.-8.4. Messuilla on esillä mm. pioneja, joista kuullaan mm. Luonnonvarakeskuksen esityksiä. Pionien Koti myy messuilla mm. harvinaisempia pionilajikkeita. Messuilla tutustutaan ensimmäistä kertaa myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Mielenkiintoista kuultavaa on luvassa herbalisti Henriette Kressiltä. Hänen aiheenaan on puutarhakasvien käyttö rohtona ja villivihanneksena.

Kutsu toimituksille Piha & Puutarha -messujen ja Mökki & Meri -messujen infoon 5.4.28.3.2018 13:08Kutsu

Kevät! Turun Messukeskus virittäytyy jo kevääseen ja kesään. Suosittu Piha & Puutarha -messut yhdessä Mökki & Meri -messujen kanssa avautuu 6.-8.4. Tällä kertaa yleisö yllätetään mm. urbaanilla puumajalla, vihreällä puutarhalla ja variksenpelättimillä. Messujen tähtinä ovat mm. pionit. Mökki & Meri -kokonaisuudessa teemana on kalastus, ja luvassa on mm. ajankohtainen kuhaseminaari. Tervetuloa mediainfoon, joka on viimeisenä rakennuspäivänä torstaina 5.4. kello 11 – n. 12.15 kokoustilassa 4 (Turun Messukeskus 2. krs).