Camilla Läckberg ja Alexander Karim kirjoittavat suuren rakkaustarinan yksinoikeudella Storytelille

Menestyskirjailija Camilla Läckberg ja näyttelijä Alexander Karim kirjoittavat yhdessä äänikirjaa, jonka Storytel julkaisee yksinoikeudella. Eeppinen rakkaustarina seuraa kahta toisilleen tuntematonta henkilöä, jotka elävät tiukassa eristyksessä omissa hotellihuoneissaan samaan aikaan kun tappava virus uhkaa tuhota ihmiskunnan. Kun eristystä erehdyksessä rikotaan, huumaava ja hengenvaarallinen rakkaus yhdistää. Ruotsinkielisellä alkuperäisnimellä Glaciär (suom. jäätikkö) kulkeva Storytel Original -äänikirja julkaistaan kansainvälisesti 15. kesäkuuta alkaen.

Camilla Läckberg ja Alexander Karim. Kuvat: Camilla Läckberg © Magnus Ragnvid, Alexander Karim © Marica Rosengård

Mitä ihmiselle tapahtuu eristyksessä? Minkä arvoista elämä on ilman yhteyttä toisiin ihmisiin? Onko mahdollista rakastua, vaikka rakkaus uhkaisi henkeä?

Muun muassa nämä kysymykset ovat inspiroineet menestyskirjailija Camilla Läckbergin ja näyttelijä Alexander Karimin uutta äänikirjaprojektia.

Glaciär (suom. jäätikkö) julkaistaan yksinoikeudella Storytelissä 14 eri kielellä. Äänikirja julkaistaan 15. kesäkuuta Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa, Islannissa, Bulgariassa ja Puolassa. Myöhemmin tänä vuonna teos julkaistaan myös Saksassa, Hollannissa, Belgiassa, Brasiliassa, Kolumbiassa, Meksikossa, Espanjassa, Italiassa, Venäjällä ja Turkissa. Jokainen markkina valitsee äänikirjalle paikalliset lukijat. Ruotsinkielisen äänikirjan lukevat Alexander Karim ja Bergman-elokuvista tuttu palkittu näyttelijä Lena Endre. Endre ja Karim näyttelevät myös pääosia Baker Karimin ohjaamassa ja tuottamassa samannimisessä elokuvassa, joka saa ensi-iltansa tänä keväänä.

– Tarinan työstäminen erilaisiin formaatteihin sopivaksi antaa sille fantastisia mahdollisuuksia. Äänikirjassa kuuntelijat pääsevät tutustumaan henkilöhahmoihin syvemmällä tasolla ja näkevät heistä erilaisia puolia; juonta voidaan kehittää ja tarina voi kulkea vaihtoehtoisia reittejä – ja lopputulos voi näin olla jotain aivan erilaista. Glaciär on tarina joka rikkoo rajoja ja johon suhtaudumme Alexanderin kanssa suurella intohimolla. Emme malta odottaa, että tarina pääsee tavoittamaan yleisönsä eri kanavissa, Camilla Läckberg sanoo.

Glaciärin tarina on lähellä meidän kummankin sydäntä ja se ammentaa polttoaineensa aidosta intohimosta. Juoni on luonnollisesti saanut inspiraatiota viimeisen vuoden aikana kohtaamistamme todellisista tapahtumista. Vuosi on ollut intensiivinen ja uskomaton ja olen innoissani siitä, että pääsemme pian jakamaan projektin lopputuloksen kuuntelijoille, Alexander Karim sanoo.

Glaciär sijoittuu luksushotelliin, jossa naislääkäri ja miespastori ovat sulkeutuneina omiin huoneisiinsa eivätkä tiedä toistensa olemassaolosta. Pandemia raivoaa ulkopuolella, ja karanteeni samanaikaisesti sekä luo turvaa että aiheuttaa tuhoa. Tiukan eristyksen tarkoitus on suojella päähenkilöiden henkeä, mutta samalla he ovat molemmat monin tavoin jo pitkään eristäneet sisimpänsä muista. Kohtalokas virhe johtaa kiellettyyn tapaamiseen – ja samalla suurenmoiseen, pakahduttavaan rakkauteen. Rakkauteen, jonka vuoksi on valmis kuolemaan.

Glaciär on periksiantamaton rakkaustarina ajassa, jossa me kaikki olemme kokeneet tavalla tai toisella, mitä eristyneisyys voi ihmismielelle tehdä. Se on Shakespeare-henkinen tarina, jossa rakkaus on arvokkaampaa kuin elämä itsessään. Olemme erittäin ylpeitä mahdollisuudesta olla mukana rakentamassa tätä tarinaa sekä Glaciär-projektin parissa työskennelleestä tiimistämme. Uskomme, että tämä audiodraama todella lävistää kuuntelijoiden sydämet, Storytelin Glaciär-projektin vastaava tuottaja Anna Öqvist Ragnar sanoo.

– Tämä on yksi kaikkien aikojen suurimmista äänikirjaprojekteistamme yhtäaikaisesti julkaistavien käännösten ja tuotantojen määrässä mitattuna. Tarina on erittäin ajankohtainen ja on hienoa saada se kuunneltavaksi näin useaan maahan. Storytel Original on nyt jännittävä sekoitus paikallista, räätälöityä ja globaalia, Storytelin kansainvälisistä julkaisuista vastaava kustannusjohtaja Rickard Henley sanoo.

Camilla Läckberg

Ruotsalainen Camilla Läckberg on yksi maailman tunnetuimmista ja menestyneimmistä kirjailijoista. Hänen läpimurtonsa, 10-osainen Erica Falckia ja poliisi Patrick Hedströmiä seuraava Fjällbacka-dekkarisarja on myyty yli 60 maahan ja siitä on tehty sekä TV-sarjoja että elokuvasovituksia. Läckberg on kirjoittanut lisäksi suosittuja Super-Charlie-lastenkirjoja. Hänen viimeisimmät julkaistut romaaninsa Kultahäkki (2019) ja Hopeasiivet (2020) ovat osa Fayesta kertovaa jännityssarjaa.

Alexander Karim

Alexander Karim on elokuva- ja TV-rooleistaan tunnettu ruotsalainen näyttelijä. Karim on julkaissut vuonna 2019 myös esikoisromaaninsa Den extraordinära berättelsen om Jonas Paulssons plötsliga död. Vuonna 2019 hän julkaisi myös yhdessä vaimonsa Malin Karimin kanssa lastenkirjan Modigast i världen.

Lisätietoa:

Dan Panas
Head of Communications
dan.panas@storytel.com

Rickard Henley
Head of global direct publishing
rickard.henley@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjoja, äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Storytel nimitti Aleksi Pöyryn ja Tuuva Harjanteen kustantamisen ja markkinoinnin avainrooleihin Suomeen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Aleksi Pöyry aloittaa Suomen Storytelin kustannuspäällikkönä 25. tammikuuta. Pöyry on työskennellyt kustannusalalla vuodesta 2008 alkaen ja tehnyt yhteistyötä useiden merkittävien kotimaisten kirjailijoiden kanssa. Pöyry siirtyy Storytelille Kustannusosakeyhtiö Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikön tehtävästä. – Intohimoinen tavoitteeni on aina ollut, että mahdollisimman monet pääsevät nauttimaan hyvistä tarinoista. Siksi uusi tehtäväni sekä kansainväliseen Storytel-perheeseen liittyminen ovat minulle unelmien täyttymys. Lähden suurella innolla työskentelemään sen eteen, että kuuntelijat ja lukijat löytävät jatkossa entistäkin enemmän ja entistäkin helpommin mukaansatempaavia tarinoita, jotka koskettavat sydänjuuria myöten, saavat nauramaan vedet silmissä ja pitämään penkistä kiinni jännityksestä – elämyksiä, jotka avartavat maailmaa ja rikastuttavat elämää, Aleksi Pöyry sanoo. Storytelin markkinointitiimin johdossa Commercial Managerin roolissa aloittaa 15. helmikuuta Tuuva Ha