Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Danske Bank: Yksityissijoittajat ottivat marraskuun lopun markkinamyllerryksen rauhallisesti – Woltin ostaneen DoorDashin kilpailija Yhdysvaltojen ostetuimpia osakkeita

Yksityissijoittajat eivät säikähtäneet marraskuun lopun kurssilaskua, vaikka koronan uusi aalto sai pörssit laskuun ympäri maailmaa. Kansainvälisissä pörsseissä suomalaisia kiinnostivat sähköautot, koronarokotteet ja lähettipalvelut.

Osakekaupan aktiivisuus laski aavistuksen marraskuussa edelliseen kuukauteen verrattuna, kertoo Danske Bankin suomalaisasiakkaiden kaupoista tehty vertailtu. Marraskuun lopussa 25. päivä tapahtunut kurssilasku ei laukaissut suurta ryntäystä markkinoilta pois, sillä kuukauden osakekaupasta vain 22 prosenttia käytiin tuolla viikolla.

”Kurssilaskun laukaisi erityisesti uuteen korona-varianttiin liittynyt huoli, mutta taustalla oli myös muita tekijöitä, kuten inflaatio ja pelot nopeammasta rahapolitiikan kiristymisestä. Emme usko, että osakkeiden hinnat tulevat laskemaan merkittävästi, mutta heilunta lisääntyy”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Kaisa Kivipelto.

Suomen osuus osakekaupasta oli marraskuussa reilut 75 prosenttia. Vaihdetuimpien listaa hallitsevat tutut nimet.

”Kovasta listautumisvauhdista huolimatta 30. vaihdetuimman osakkeen joukkoon ei mahtunut tänä vuonna listautuneita yhtiötä. Osittain tätä selittää kaupan olevien osakkeiden määrä, mutta kuvaa myös kansanosakkeiden pysyvyyttä.”

Yhdysvalloissa Woltin kilpailijaa salkkuun

Yhdysvaltojen osuus kaupasta marraskuussa oli lähes 13 prosenttia. Eniten vaihtoa keräsi sähköautoyhtiö Tesla, joka oli myös toiseksi nettomyydyin osake. Sen sijaan sähköautoyhtiö Fisker nousi netto-ostetuimpien listalle.

Suomalaisnäkökulmasta kiinnostavaa on, että ruokalähettiyhtiö Woltin ostanut DoorDash nousi vaihdetuimpien listalla, mutta on vielä kaukana kärjestä. Sen sijaan netto-ostetuimpien kärjen tuntumaan nousi Waitr Holdings, joka on myös ruokalähettiosake. Waitr on perustettu jo vuonna 2008, eli huomattavasti ennen Woltia ja DoorDashia.

”Ruokalähettiyhtiöt ovat osittain hyötyneet koronasta, kun kotiinkuljetusten merkitys on kasvanut. Waitr ei kuitenkaan ole tästä trendistä hyötynyt ainakaan osakkeen osalta, sillä sen kurssi on ollut laskeva. Nyt yhtiö näyttää kuitenkin hyötyvän vuoden 2021 suuresta sijoitusilmiöstä, sillä kilpailijoihin nähden pientä yhtiötä on alettu nostaa Redditissä uutena meemiosakkeena.”

Yhdysvaltojen roolia osakemarkkinoissa kuvaa se, että kolmanneksi vaihdetuimman markkinan Saksan kärkiosakkeista suuri joukko on Saksaan rinnakkaislistattuja yhtiöitä.

Osakekauppa maittain marraskuussa

Saksa

Tesla Inc  (DE)

Tesla Inc  (DE)

SNOWFLAKE INC-CLASS A (DE)

Volkswagen AG (Pref)

Deutsche Telekom AG (Regd)

Volkswagen AG (Pref)

UNITY SOFTWARE INC

LUCID GROUP INC (US)

China HGS Real Estate Inc

RIVIAN AUTOMOTIVE INC A (US)

Nvidia Corp. (US)

Amazon.com

Allena Pharmaceuticals Inc

Tietoa vertailusta

• Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin marraskuussa 2021.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.

Senioristrategi Kaisa Kivipelto, 050 434 6230, kaisa.kivipelto@danskebank.fi

Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Televisiokatu 1
00075 DANSKE BANK

010 546 0000https://danskebank.fi

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Olemme yli 145 vuoden ajan auttaneet kotitalouksia ja yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Tarjoamme henkilö-, yritys- ja instituutioasiakkaille pankkipalveluiden lisäksi henki- ja eläkevakuutuksia, varainhoitoa, kiinteistönvälitys- ja leasing-palveluita.

Haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa kaikille sidosryhmillemme - asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme – ja tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, joka auttaa tekemään taloudellisista päätöksistä ja arjen pankkiasioinnista helppoa.

Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. www.danskebank.com

Lue lisää julkaisijalta Danske Bank A/S, Suomen sivuliike