Ehdokkaat vuoden 2020 parhaiksi äänikirjoiksi julki – äänestä omia suosikkejasi

Vuonna 2020 kuunneltiin äänikirjoja enemmän kuin koskaan. Nyt Storytel Awards palkitsee ennätysvuoden parhaita äänikirjoja ja niiden lukijoita. Yleisöllä on mahdollisuus äänestää lempikirjojaan 17. tammikuuta saakka.

Viime vuoden tapaan Storytel Awards -gaalan juontaa Maria Veitola. Kuva: Meeri Koutaniemi

Vuoden parhaiden äänikirjojen valinnassa kuuntelijoiden äänillä on merkittävä rooli. Palkintoja jaetaan neljässä kategoriassa: kaunokirjat, jännitys ja dekkarit, tietokirjallisuus ja elämäkerrat sekä lasten -ja nuortenkirjallisuus. Kuhunkin kategoriaan on esivalittu noin 50 Storytelin kuunnelluinta ja parhaiten arvioitua äänikirjaa, joista yleisö saa äänestää suosikkejaan. Tutustu ehdokkaisiin ja äänestä täällä.

Äänestyksen jälkeen kolmihenkiset raadit arvioivat oman kategoriansa viisi eniten ääniä saanutta äänikirjaa ja valitsevat niiden joukosta voittajan. Kullakin kirjallisuuskategorialla on oma arvovaltainen raatinsa. Raatien puheenjohtajat ja niiden jäsenet julkaistaan myöhemmin.

Suuri äänikirjapalkinto jaetaan kunkin kategorian voittajateoksen kirjoittajalle sekä äänikirjan lukijalle. Palkinnon arvo on 1 000 euroa. Jos palkittava kirja on ulkomainen käännösteos, luovutetaan palkinto kirjailijan sijaan kääntäjälle.

Storytel Awardsin ja Suuren äänikirjapalkinnon tavoitteena on edistää äänikirjamarkkinan kehitystä, jakaa kuuntelemisen iloa sekä tehdä tunnetuksi ammattitaitoisten tekijöiden merkitystä kuunteluelämyksen luomisessa.

Kirjallisuus helpottaa yksinäisyyden tunnetta

Äänikirjoja on kuunneltu vuonna 2020 enemmän kuin koskaan. Poikkeusvuosi näkyy erityisesti lasten- ja feel good -kirjallisuuden kasvuna, sillä vaikealle maailmantilanteelle haettiin vastapainoa kevyemmästä kirjallisuudesta. Samalla saatavilla olevien suomenkielisten äänikirjojen valikoima kasvoi räjähdysmäisesti.

Äänikirjat ovat tulleet viimeistään tänä vuonna osaksi monen suomalaisen arkirutiineja, muuttaneet käyttäytymistämme ja tuoneet kirjallisuuden monen sellaisen korville, joka ei perinteisesti tartu kirjaan.

”Äänikirjoista etsitään viihdettä, iloa ja lohtua poikkeuksellisen tilanteen keskelle. Kirjallisuus voi tutkitusti auttaa helpottamaan myös yksinäisyyden tunnetta, mikä tekee siitä erityisen tärkeää juuri nyt”, Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldén sanoo.

Vuoden parhaiden äänikirjojen yleisöäänestys jatkuu 17. tammikuuta saakka. Palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Storytel Awards -gaalassa 25. maaliskuuta 2021. Gaalan juontaa viime vuoden tapaan Maria Veitola.

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
hanna.wallden@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjoja, äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Storytel nimitti Aleksi Pöyryn ja Tuuva Harjanteen kustantamisen ja markkinoinnin avainrooleihin Suomeen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Aleksi Pöyry aloittaa Suomen Storytelin kustannuspäällikkönä 25. tammikuuta. Pöyry on työskennellyt kustannusalalla vuodesta 2008 alkaen ja tehnyt yhteistyötä useiden merkittävien kotimaisten kirjailijoiden kanssa. Pöyry siirtyy Storytelille Kustannusosakeyhtiö Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikön tehtävästä. – Intohimoinen tavoitteeni on aina ollut, että mahdollisimman monet pääsevät nauttimaan hyvistä tarinoista. Siksi uusi tehtäväni sekä kansainväliseen Storytel-perheeseen liittyminen ovat minulle unelmien täyttymys. Lähden suurella innolla työskentelemään sen eteen, että kuuntelijat ja lukijat löytävät jatkossa entistäkin enemmän ja entistäkin helpommin mukaansatempaavia tarinoita, jotka koskettavat sydänjuuria myöten, saavat nauramaan vedet silmissä ja pitämään penkistä kiinni jännityksestä – elämyksiä, jotka avartavat maailmaa ja rikastuttavat elämää, Aleksi Pöyry sanoo. Storytelin markkinointitiimin johdossa Commercial Managerin roolissa aloittaa 15. helmikuuta Tuuva Ha

Mari Wärristä Storytelin Pohjoismaiden sisältöstrategiajohtaja20.10.2020 10:10:00 EESTTiedote

Storytel on nimittänyt Mari Wärrin uuteen pohjoismaiseen sisältöstrategiajohtajan rooliin 9. marraskuuta 2020 alkaen. Täysin uudessa Head of Nordic Content Strategy -roolissa Wärri keskittyy Storytelin pohjoismaisen sisältöstrategian kehittämiseen, pohjoismaisten kustantajien kanssa tehtävän yhteistyön syventämiseen sekä Storytelin oman kustantamisen, tuotannon ja sisällönhankinnan yhteistoiminnan tiivistämiseen. Wärrin esimiehenä toimii Storytelin Chief Content Strategy Officer Helena Gustafsson. Storytelin Suomen maajohtajana jatkaa Claus Wamsler-Nielsen.