EK: Budjettiriihestä ratkaisuja sähkölaskuun – investointiluvat saatava etenemään ennätystahtiin

Budjettiriihestä haetaan helpotusta Suomen energiakriisiin. Tehokkain ja kestävin ratkaisu olisi kiihdyttää kaikin keinoin puhtaan energian tuotantoa. Ei siis rikota energiamarkkinoiden toimintaa, vaan kasvatetaan energiantarjontaa. Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Kokosimme oheiseen taulukkoon EK:n arviot eri toimenpiteistä, joita energiakriisin ratkaisemiseksi on esitetty.

Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki tiivistää EK:n energiaterveiset budjettiriiheen:

”Budjettiriihessä olisi ensisijaisen tärkeää vauhdittaa energian säästöä ja energiatehokkuutta; tässä parhaat keinot ovat investointien energiatuki ja neuvonta. Samoin on perusteltua vähentää energiakustannuksia alentamalla sekä kuluttajien että palveluyritysten sähköveroa. Energiavaltaisen teollisuuden sähköistämistuelta tulisi poistaa vuosimaksukatto. Ansiotuloveron lasku olisi tehokas tapa auttaa kuluttajia ja lisätä ostovoimaa.”

Viranomaisluvitus saatava etenemään ennätystahtia

Nopeavaikutteisten toimien ohella Suomen on osattava katsoa akuutin kriisin yli ja raivattava tietä energiainvestointien isolle aallolle. Muussa tapauksessa Suomi uhkaa jäädä pysyvään energia-ahdinkoon, muistuttaa EK:n johtava asiantuntija Minna Ojanperä:

"Energiakriisin vaikutukset tulevat näkymään vielä pitkään. Siksi on tärkeää tukeutua keinoihin, jotka vauhdittavat energian tuotanto- ja säästöinvestointeja nopeasti mutta myös seuraavia vuosia silmällä pitäen.”

”Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Rakenteet on uudistettava tarttumalla EK:n esittämään investointiluvituksen reformiin”.

Julkisuudessa on esitetty monia toimenpiteitä, joita myös budjettiriihessä käsitellään energiakriisin ratkaisemiseksi. EK on analysoinut niiden plussia ja miinuksia oheisessa taulukossa.

Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki, puh. 040 767 5684
Johtava asiantuntija Minna Ojanperä, puh. 050 521 8152
etunimi.sukunimi@ek.fi
Kuvapankki: https://www.flickr.com/photos/elinkeinoelama/albums

EU, kauppapolitiikka, Venäjä, pakotteet

EK:n jäsenkysely: 3 kk:n sääntö vaikeuttaa Suomen houkuttelevuutta17.9.2024 08:17:40 EEST | Tiedote

Hallituksen esitys kolmen kuukauden määräajasta, jonka aikana maahanmuuttajan pitäisi työsuhteen päätyttyä löytää uusi työpaikka tai poistua maasta, saa EK:n yrityskyselyssä tuomion. 3 kuukauden säännöllä olisi 59 prosentin mielestä kielteinen vaikutus Suomen maineelle työperusteisen maahanmuuton kohteena. Vain 22 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, ettei muutoksella olisi vaikutusta Suomen maineelle kansainvälisten osaajien mielissä.

EK:n selvitys: Palkkojen paikallinen sopiminen etenee Ruotsia hitaammin erityisesti julkisella sektorilla11.9.2024 08:15:43 EEST | Tiedote

Suomessa yksityisellä sektorilla paikallisten palkkamallien osuus on noussut merkittävästi viime vuosien aikana. Vielä 2010-luvulla paikallisesti sovittavien palkkamallien osuus yksityisellä sektorilla oli noin 20 prosenttia, kun viime neuvottelukierroksen jälkeen vuosina 2023–2024 osuus oli noussut jo yli 40 prosenttiin. Pullonkaula löytyy erityisesti julkisen sektorin erittäin jäykästä mallista Ruotsiin verrattuna. Naapurimaassa palkoista sovitaan paikallisesti erityisesti julkisella sektorilla. Neuvottelujärjestelmien palkanmuodostuksen mallit vaihtelevat osin Pohjoismaissa, mutta yhteistä niille on vientivetoisen mallin käyttö, joka ottaa huomioon kansainvälisen kilpailukyvyn.

Ukraina-keräys alkaa: yritykset auttamaan Ukrainaa talven yli11.9.2024 00:00:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto EK Mediatiedote EMBARGO ke 11.9. klo 00 Ukrainalla on edessään kriittiset talvikuukaudet, jotka koettelevat myös kotirintamaa. EK käynnistää tänään sisäministeriön kumppanina energiatuotannon laitteiden ja kaluston lahjakeräyksen ”Autetaan Ukraina talven yli”. Mukaan kutsutaan kattavasti koko suomalaista yrityskenttää. 70 prosenttia Ukrainan sähkön- ja lämmöntuotannosta on tuhottu. Seuraukset tuntuvat koko yhteiskunnassa – niin taloudessa kuin ihmisten arjessa, muistuttaa EK:n johtaja Petri Vuorio: ”Siksi käynnistämme sisäministeriön kumppanina lahjoituskeräyksen, jolla vastaamme Ukrainan valtion hätähuutoon lämmityskauden lähestyessä. Tavoitteena on saada suomalainen yrityskenttä laajasti mukaan lahjoittamaan energiantuotantoon ja sähköverkkoihin liittyviä laitteita ja kalustoa, joilla ukrainalaisia autetaan selviämään tulevasta talvesta.” Sisäministeriö ohjeistaa yrityksiä lahjoitusten toimittamisesta ja organisoi niiden viennin Ukrainaan ennen talvea. Ed

Elinkeinoelämän vähähiilitiekartat – miten ne näkyvät yritysten arjessa?9.9.2024 13:51:48 EEST | Kutsu

Aika: keskiviikko 18.9. klo 14–16, kahvitarjoilu klo 13.30 alkaen Paikka: Eteläranta 10, Helsinki Tervetuloa kuulemaan yritysten kertomana suomalaisen elinkeinoelämän ilmastotyöstä ja keskustelemaan toimialojen välisen yhteistyön merkityksestä ilmastonmuutoksen torjunnassa! Elinkeinoelämä on viime kevään aikana päivittänyt vähähiilisyystiekarttoja, jotka viitoittavat tietä kohti eri toimialojen päästövähennyksiä. Tiekartat ovat keskeinen ilmastotoimien työkalu. Niiden laadinta tiiviissä yhteistyössä niin toimialojen kuin valtionhallinnon välillä kuvastavat Suomen elinkeinoelämän sitoutumista ilmastotyöhön. Toimialat laativat ensimmäiset vähähiilitiekartat jo vuonna 2022. Tiekartat ovat paitsi ohjanneet toimialojen omaa ilmastotyötä, myös herättäneet vahvaa kansainvälistä kiinnostusta. Monilla aloilla päästövähennyksiä on saavutettu ennakoitua nopeammin samalla kun toimintaympäristössä on tapahtunut mittavia muutoksia. Nyt päivitetyt tiekartat tarjoavat ajankohtaisen näkymän siihen, mit