EK: Budjettiriihestä ratkaisuja sähkölaskuun – investointiluvat saatava etenemään ennätystahtiin

Budjettiriihestä haetaan helpotusta Suomen energiakriisiin. Tehokkain ja kestävin ratkaisu olisi kiihdyttää kaikin keinoin puhtaan energian tuotantoa. Ei siis rikota energiamarkkinoiden toimintaa, vaan kasvatetaan energiantarjontaa. Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Kokosimme oheiseen taulukkoon EK:n arviot eri toimenpiteistä, joita energiakriisin ratkaisemiseksi on esitetty.

Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki tiivistää EK:n energiaterveiset budjettiriiheen:

”Budjettiriihessä olisi ensisijaisen tärkeää vauhdittaa energian säästöä ja energiatehokkuutta; tässä parhaat keinot ovat investointien energiatuki ja neuvonta. Samoin on perusteltua vähentää energiakustannuksia alentamalla sekä kuluttajien että palveluyritysten sähköveroa. Energiavaltaisen teollisuuden sähköistämistuelta tulisi poistaa vuosimaksukatto. Ansiotuloveron lasku olisi tehokas tapa auttaa kuluttajia ja lisätä ostovoimaa.”

Viranomaisluvitus saatava etenemään ennätystahtia

Nopeavaikutteisten toimien ohella Suomen on osattava katsoa akuutin kriisin yli ja raivattava tietä energiainvestointien isolle aallolle. Muussa tapauksessa Suomi uhkaa jäädä pysyvään energia-ahdinkoon, muistuttaa EK:n johtava asiantuntija Minna Ojanperä:

"Energiakriisin vaikutukset tulevat näkymään vielä pitkään. Siksi on tärkeää tukeutua keinoihin, jotka vauhdittavat energian tuotanto- ja säästöinvestointeja nopeasti mutta myös seuraavia vuosia silmällä pitäen.”

”Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Rakenteet on uudistettava tarttumalla EK:n esittämään investointiluvituksen reformiin”.

Julkisuudessa on esitetty monia toimenpiteitä, joita myös budjettiriihessä käsitellään energiakriisin ratkaisemiseksi. EK on analysoinut niiden plussia ja miinuksia oheisessa taulukossa.

Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki, puh. 040 767 5684
Johtava asiantuntija Minna Ojanperä, puh. 050 521 8152
etunimi.sukunimi@ek.fi
Kuvapankki: https://www.flickr.com/photos/elinkeinoelama/albums

EU, kauppapolitiikka, Venäjä, pakotteet

EMBARGO 30.11. KLO 17: Porvarihallitus nähdään parhaimpana hallituspohjana30.11.2022 17:00:00 EET | Tiedote

EK:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan seuraavaksi hallituspohjaksi suurimman kannatuksen kerää porvarihallitus. Kokoomuksen, perussuomalaisten ja keskustan johdolla koottava porvarihallitus saa mittauksessa 28 prosentin kannatuksen. Nykyinen punavihreä hallituspohja (21%) sekä kokoomuksen ja SDP:n johdolla koottava sinipunahallitus (20%) saavat keskenään lähes yhtä suuren kannatuksen.

Elinkeinoelämän luottamus laski marraskuussa28.11.2022 08:00:22 EET | Tiedote

”Yritysten luottamuksen luisuminen kielii talouden laaja-alaisesta hidastumisesta. Teollisuudessa tilauskannat putosivat jo nyt alle normaalina pidetyn tason ja rakentamisessa taiteillaan korkojen noustessa nopeasti. Palveluissa aktiviteettia on vielä riittänyt, vaikka luottamus tulikin alaspäin. Palveluilla on iso merkitys työllisyyden kannalta, mikä taas heijastuu vastaavasti suoraan vähittäiskauppaan, jossa luottamus nousi marraskuussa ainoana päätoimialoista”, sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.