Elokuun loppuun mennessä 155 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta – Alle 25-vuotiaiden onnettomuuksia ennätyksellisen vähän

Alle 25-vuotiaat kuljettajat aiheuttivat tammi–elokuussa 20 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta. Määrä on pienin liikenneonnettomuuksien tutkintahistorian aikana, tarkasteltaessa tammi–elokuun onnettomuuksia vuosittain.
”Nuorten kuljettajien osalta liikenneturvallisuuden kehitys näyttää tänä vuonna myönteiseltä, kun tarkastellaan kaikkein vakavimpien, kuolemaan johtaneiden, liikenneonnettomuuksien määrää. Tämän vuoden myönteisestä kehityksestä huolimatta nuorten onnettomuusriski on kuitenkin yhä muita ikäryhmiä suurempi”, liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius toteaa.
Erityisesti kaksipyöräisillä ajettuja onnettomuuksia tapahtui nuorille kuljettajille edellisvuotta vähemmän. Elokuun loppuun mennessä ei tapahtunut yhtäkään kuolemaan johtanutta mopokolaria ja nuorten kuljettajien moottoripyöräonnettomuuksia tapahtui viisi edellisvuotta vähemmän.
”Kesä on mopoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden kannalta ratkaisevaa aikaa, tänä vuonna mentiin myönteiseen suuntaan ja onnettomuuksia tapahtui viime vuotta vähemmän”, Salenius kommentoi.
Kuluneen vuoden yleisin onnettomuustyyppi moottoriliikenteessä on ollut tieltä suistuminen. Suistumisonnettomuuksia tapahtui elokuun loppuun mennessä kaikkiaan 54. Kohtaamisonnettomuudet eli nokkakolarit vähenivät edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Nokkakolareita tapahtui elokuun loppuun mennessä 34.
”Liikennejärjestelmän suunnittelussa tulisi huomioida, että tienkäyttäjät tekevät virheitä. Järjestelmän tulisi huolehtia, etteivät nämä virheet johda kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen”, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari huomauttaa.
Tammi–elokuussa liikenneonnettomuuksissa menehtyi 18 polkupyöräilijää ja 15 jalankulkijaa, mikä on kaksi enemmän kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla.
Koronaan liittyvät poikkeusolot eivät näy onnettomuuksien lukumäärässä
Tutkijalautakuntien tammi–elokuussa tutkimien kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kokonaismäärä ei, satunnaisvaihtelu huomioiden, poikkea merkittävästi edellisten vuosien määristä.
Onnettomuuksien taustalla vaikuttaneet riskitekijät eivät ole vielä tiedossa. Näin ollen ei vielä voida arvioida, missä määrin koronavirukseen liittyvät poikkeusolot mahdollisesti vaikuttivat tapahtuneiden onnettomuuksien syntyyn.
Tammi–elokuun ennakkoluvut ovat tilastollisesti pieniä ja satunnaisvaihtelulla on suuri osuus. Ennakkoluvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tietoihin perustuvan OTI-ennakkoraportin on tuottanut Onnettomuustietoinstituutti.
Lisätietoja:
Liitteet: OTI-ennakkoraportti 2/2020 (pdf): tammi–elokuun onnettomuudet sekä liite alueellisista luvuista (pdf).
- Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
- Liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius, p. 040 922 0804
etunimi.sukunimi@oti.fi - Viestintä, p. 040 450 4700
Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa:
- OTIn tilastoissa sairauskohtaukseen kuolleet sisältyvät lukuihin, mutta Tilastokeskuksella eivät.
- OTIn tilastoissa näkyvät pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa kuolema tapahtuu kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tilastokeskuksen tilastoissa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta.
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
OnnettomuustietoinstituuttiItämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Liikennevahinkojen määrä laski yhä, korvausmenot 430 miljoonaa euroa16.12.2025 07:44:00 EET | Tiedote
Vuonna 2024 tapahtui yhteensä 88 831 liikennevakuutuskorvauksiin johtanutta vahinkoa. Vahinkomäärä laski prosentilla edellisvuoteen verrattuna ja oli kuusi prosenttia pienempi kuin vuosien 2015–2023 keskiarvo. Korvauksia viime vuonna tapahtuneista liikennevahingoista maksetaan arviolta 430 miljoonaa euroa eli keskimäärin 4 500 euroa vahinkoa kohden.
Mediakutsu: Mitä lasten ja vanhusten onnettomuudet opettavat heikoimmassa asemassa olevista liikenteessä? – tilaisuus Turussa 28.11.13.11.2025 07:47:00 EET | Kutsu
Lasten ja iäkkäiden henkilöiden liikenneonnettomuudet paljastavat, missä järjestelmä pettää ja mitä siitä voidaan oppia. Miten voimme suojella kaikkein haavoittuvimpia tienkäyttäjiä?
Laaja raportti paljastaa: Joka toinen kuolonkolari ajetaan ilman ylinopeutta – nopeus yhä kohtalokas tekijä11.11.2025 07:44:00 EET | Tiedote
Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa nopeus on kohtalokas tekijä. Joka toisessa tapauksessa onnettomuuden aiheuttanut kuljettaja ei kuitenkaan aja ylinopeutta, mutta usein vauhti on tilanteeseen nähden liian kova.
Ajoterveyden arviointi vaatii muutosta – puolet riskikuljettajista jää piiloon31.10.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Moni ajoterveysriski jää tunnistamatta ennen vakavaa onnettomuutta. Onnettomuustietoinstituutin mukaan vastuu ajokyvyn arvioinnista kuuluu terveydenhuollon ohella myös poliisille ja jokaiselle kuljettajalle itselleen.
Päihteet pois liikenteestä, nuorten ajokulttuuri ja mikroliikkuminen vaativat muutosta20.10.2025 07:40:00 EEST | Tiedote
Yli 300 kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden tutkinnassa mukana ollut Uudenmaan tutkijalautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Heikki Haapakallio nostaa esiin kolme vakavaa liikenneturvallisuuden haastetta: päihteet, nuorten ajokulttuurin ja mikroliikkumisen vastuuttoman käytön.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme