Energiajuomia jatkossa vain yli 15-vuotiaille

Osuuskauppa PeeÄssä ottaa omissa toimipaikoissaan käyttöön energiajuomien myyntiä koskevan suositusikärajan.

Energiajuomia myydään 1.11.2020 alkaen vain yli 15-vuotiaille. Rajoitus koskee kaikkia Osuus-kauppa PeeÄssän toimipaikkoja. Vaikka laki ei rajoita energiajuomien myyntiä tai käyttöä, Tervey-den ja hyvinvoinnin laitos suosittaa, että vähittäiskauppiaat rajoittaisivat energiajuomien myynnin yli 15-vuotiaille.

- Olemme saaneet asiaan liittyen palautetta sekä vanhemmilta, kouluilta että vanhempain yhdistyksiltä. Olemme jo aiemmin kokeilleet myynnin rajoittamista muutamilla paikkakunnilla yhdessä kaikkien muiden energiajuomia myyvien tahojen kanssa ja saaneet siitä hyvää palautetta, sanoo vähittäiskaupan toimialajohtaja Jouni Ruotsalainen.

PeeÄssä haluaa olla mukana vaikuttamassa lasten ja nuorten terveystottumuksiin ja muistuttaa, että huoltajien lisäksi kaikilla lasten ja nuorten terveystottumuksiin vaikuttavilla tahoilla, kuten kouluilla, harrastusten ohjaajilla ja nuorisotoimella on mahdollisuus ohjata lasten osto- ja kulutustottumuksia sekä opettaa heille pakkausmerkintöjen lukutaitoa. Huolestuttavaa on, että osa nuorista ja lapsista käyttää juomia isoja määriä tai jopa päivittäin.

- Elintarvikelainsäädännössä ei ole energiajuomien myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä. Sen sijaan kauppa voi asettaa haluamiaan rajoituksia energiajuomien myynnille elinkeinovapauden perusteella. Energiajuomien myyntiä rajoittamalla haluamme olla mukana tuottamassa tietoa rajoituksien vaikuttavuuteen liittyen, kertoo Ruotsalainen.

Asiakasomistajille hyötyä yli 90 miljoonaa euroa5.2.2021 14:00:00 EETUutinen

Erikoinen vuosi käsitteli toimialoja hyvin eri tavalla ja se näkyi liikevaihdossamme. Se toi runsasta kasvua marketkauppaan ja Kodin Terraan, mutta samalla kuritti majoitus- ja ravitsemiskauppaa. Liikevaihtomme oli 597,7 miljoonaa euroa ja pysyi viime vuoden tasolla. Päivittäistavarakaupassa kauppa kävi hyvin ja liikevaihtomme oli 409,7 miljoonaa euroa, jossa kas-vua oli 7,6 prosenttia. Myös käyttötavarakauppamme ylsi 2,6 prosentin kasvuun. Liikevaihto kasvoi erityisesti S-market-ketjussa, jossa kasvu oli kymmenen prosenttia sekä Kodin Terrassa, jossa kasvua oli 27 prosenttia. Majoituskaupan liikevaihto jäi 4,2 miljoonaa euroa viime vuodesta ja oli 7,6 miljoonaa euroa. Ravin-tolakaupan liikevaihto oli 25,9 miljoonaa euroa ja jäi edellisestä vuodesta 11,8 miljoonaa euroa. Polttoainelitrojen myynti jäi edellisestä vuodesta viisi prosenttia ja liikevaihtoa kertyi 107,1 miljoonaa euroa. - Koronan takia ihmiset viettivät enemmän aikaa kotona. Tämä toi meillä kasvua market-kauppaan ja Kodin

Mittava uudistus Sokoksen Ravintolamaailmaan29.12.2020 09:16:43 EETUutinen

Kuopion Sokoksen Ravintolamaailma uudistetaan talven aikana. Asiakkaille saadaan elämyksellisemmät tilat, uusia kokemuksellisia ravintoloita sekä henkilökunnalle toimivat tarjoilu-, logistiikka- ja tuotantotilat. Ravintolamaailmaan saadaan 124 uutta asiakaspaikkaa. Investoinnin arvo on 1,3 miljoonaa euroa. Ravintoloiden uudistustöiden yhteydessä Sokos kiinteistössä uudistetaan myös lvis-tekniikkaa, joten kokonaisinvestointi Sokos kiinteistössä nousee yhteenlaskettuna 3,1 miljoonaan euroon. - Ravintolainvestointiin käytetty summa on poikkeuksellisen suuri näin haastavana aikana, mutta varaudumme tulevaisuuteen ja luotan ravintolakysynnän palautumiseen normaalille tasolle Kuopion keskustassa koronan jälkeen. Otamme osaksi Ravintolamaailmaa myös Nina & Henrin vapautuneet liiketilat. Ravintolamaailma tulee uudistuksen myötä saamaan myös uuden nimen. Uudistusten myötä pystymme myös työllistämään lisää henkilökuntaa, kertoo toimialajohtaja Ville Puustinen. Ravintolamaailman kokonaisuus työll