“Erittäin huolestuttavaa” – Lehdistönvapaus vaarassa koko maailmassa: Korona kiihdyttää sananvapautta uhkaavia kriisejä, Suomikin uhattuna

Korona-kriisi on uhka myös lehdistönvapaudelle kautta maailman, alleviivaa uunituore kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön RSF:n (Reporters Sans Frontières) lehdistönvapausindeksi.

Lehdistötiedote, julkaisuvapaa 21.4. klo 07.00 Suomen aikaa

Korona-kriisi on uhka myös lehdistönvapaudelle kautta maailman, alleviivaa uunituore World Press Freedom Index. Kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) lehdistönvapausindeksi kertoo, että erityisesti indeksillä huonosti sijoittuvat autoritaariset maat kuten Kiina (177.), Iran (173.) ja Unkari (89.) ovat koronan kylkiäisenä heikentäneet lehdistön toimintavapautta.

RSF:n (Reporters Sans Frontières) pääsihteeri Christophe Deloire varoittaa, että alkamassa on ratkaiseva vuosikymmen journalismin tulevaisuudelle.

”Korona-pandemia nostaa esiin ne kielteiset tekijät, jotka uhkaavat oikeutta luotettavaan informaatioon, pandemian itsensä vielä pahentaessa tilannetta. Miltä näyttävät tiedon vapaus, moniarvoisuus ja luotettavuus vuonna 2030? Vastausta tähän kysymykseen määritetään tänään.”

Korona: Lehdistönvapautta uhkaavien kriisien katalysaattori

Maailmanlaajuinen terveyskriisi pahentaa muitakin globaaleja kriisejä, jotka vaikuttavat journalismin tulevaisuuteen. Korona korostaa geopoliittista kriisiä lisäämällä autoritaaristen vallanpitäjien aggressiivisuutta, teknologista kriisiä demokraattisten kontrollien puutteen vuoksi, demokraattista kriisiä lisääntyvän kahtiajaon ja sortotoimien kautta, luottamuskriisiä lisääntyvien epäluulojen ja mediavihan kautta, sekä lisäksi laatujournalismia uhkaavaa medioiden talouskriisiä.

Ulkopoliittisen instituutin (UPI) johtaja Mika Aaltola yhtyy arvioon kokonaisvaltaisesta kriisiajasta.

”Elämme kasvavan epävarmuuden ja epäluottamuksen aikaa. Yhteiskuntiin kohdistuu rajuja paineita. Vapaan media rooli on kallisarvoisempaa kuin koskaan, mutta samalla pureutuminen poliittisesti arkoihin aiheisiin aiheuttaa mediaan ja toimittajiin kohdistuvia vastareaktioita.”

Vaara vaanii poikkeustoimien jäämisestä pysyviksi, pelkää Aaltola.

”Pandemian seurauksena moni maa on eriasteisissa poikkeustiloissa. Median rooli vallan vahtikoirana on tärkeää, kun hallinnot toteuttavat kansalaisvapauksien rajoittamisia tavoilla, jotka saattavat jäädä elämään myös pandemiakriisin väistyttyä. Tämä on kaikkiaan erittäin huolestuttavaa.”

Eurooppa uhattuna – Suomikaan ei turvassa

Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Jarmo Mäkelä katsoo Euroopan kehitystä pitkän toimittaja- ja diplomaattiuran luomalla perspektiivillä.

”Eurooppa on ollut sananvapauden perinteinen tukija, ja on toki maanosien ykkönen nytkin. Kehitys on kuitenkin monin tavoin kielteistä. Unkari on EU:n suurin ongelma niin demokratian kuin sananvapaudenkin suhteen ja Puolan (62.) tilanne heikkenee myös. Äärioikeiston vihakampanjat toimittajia vastaan yleistyvät, esimerkiksi Espanjassa (29.), Italiassa (41.), Itävallassa (18.) ja Kreikassa (65.). EU ei voi laittaa päätä pensaaseen, eikä onneksi niin teekään.”

Pohjoismaat pitävät lehdistönvapausindeksin kärkipaikkoja koko maailmassa. Norja on ykkösenä, Suomi kakkosena, Tanska kolmantena ja Ruotsi neljäntenä. Toimittajien uhkailu ja häirintä riivaavat silti myös Pohjoismaita. UPI:n Aaltola herätteleekin myös suomalaisia pysymään valppaina ja kriittisinä, paineista huolimatta.

”Jopa Suomen kaltaisessa mallimaassa esiintyy valtiollisia ja yhteiskunnallisia paineita eräänlaiseen kuuliaisuuteen koronakriisin yhteydessä. Tutkivaa ja kriittistä journalismia saatetaan pitää yhteiskunnallisesti ongelmallisena tai epätoivottuna. Median rooli on kuitenkin myös osoittaa epäkohtia myös silloin, kun se on kiusallista, sekä tuoda esiin vallan vääristymiä kansalaisten ja viranomaisten tilannekuvan parantamiseksi.”

Kokonaiskuva hälyttävä – toimia tarvitaan

Jos tilanne ei Euroopassakaan ole hyvä, on se muualla maailmassa vielä paljon vakavampi. Valtiojohtoiset trolliarmeijat Venäjällä (149.), Intiassa (142.), Filippiineillä (136.) ja Vietnamissa (175.) ovat pelottava esimerkki disinformaation käytöstä sosiaalisessa mediassa. Länsimaissa erityisen huolestuttavaa on mediavihamielisyyden lisääntyminen Yhdysvalloissa, korostaa Jarmo Mäkelä.

”Fake news on kaikkien jo tuntema heitto, jolla presidentti Trump nurinkurisesti halventaa juuri sitä amerikkalaista laatumediaa, joka Yhdysvalloissa luotettavinta tietoa tarjoaa. Yhdysvaltain on palautettava asemansa lehdistönvapauden puolustajana niin kotimaassa kuin maailmallakin. Siinä on yksi tämän lehdistönvapausindeksin keskeinen toive.”

Pääsihteeri Deloire vetoaa demokratian ja sananvapauden ystäviin kaikkialla maailmassa.

”Jotta tästä ratkaisevasta vuosikymmenestä ei tulisi tuhoisaa, hyväntahtoisten ihmisten, keitä he sitten ovatkaan, tulee kampanjoida toimittajien puolesta, jotta toimittajilla on edellytykset täyttää roolinsa yhteiskunnan luotettuna osapuolena.”

UPI:n Aaltola puolestaan korostaa median roolia myös koronaan liittyvien väärinkäytösten vahtikoirana.

”Vapaata länsimaista mediaa tarvitaan enemmän kuin koskaan. Erilaiset median vapautta supistavat toimet kaventavat yhteiskunnallista tilannekuvaa juuri silloin kuin sitä eniten tarvitaan. Koronan vanavedessä tehdään myös politiikkaa ja jaetaan huomattavia taloudellisia resursseja. Väärinkäytöksien mahdollisuudet ovat laajoja. Ilman kriittistä mediaa kansalaisten kyky ymmärtää kokonaisuutta on hyvin rajallinen.”

RSF:n vuodesta 2002 julkaisema World Press Freedom Index mittaa lehdistönvapautta 180 eri maassa ja alueella. Indeksi mittaa moniarvoisuutta, median itsenäisyyttä, mediaympäristöä ja itsesensuuria, laillisia puitteita, läpinäkyvyyttä, sekä uutisia ja informaatiota tuottavan infrastruktuurin laatua. Indeksi ei arvioi hallitusten politiikkaa.

Jarmo Mäkelä, puheenjohtaja, Toimittajat ilman rajoja Suomi ry, 040 844 2609

Mika Aaltola, johtaja, Ulkopoliittinen instituutti, 09 432 7701

info@rsf.fi

040 556 1269http://www.rsf.fi/

Toimittajat ilman rajoja – Suomen osasto on suomalainen kansalaisjärjestö, joka ottaa kantaa Suomen ja lähimaiden mediakentän rikkomuksiin, välittää kotimaassa tietoa kansainvälisistä sanan- ja lehdistönvapauskysymyksistä, vaikuttaa sananvapauden edistämiseksi Suomessa ja järjestää tilaisuuksia aiheeseen liittyen. Järjestö on perustettu vuonna 2013. Järjestön jäseniksi ovat tervetulleita kaikki sananvapautta kannattavat kansalaiset.

”Lehdistön asemaa kyseenalaistetaan – lehdistönvapaustyötä tarvitaan kasvavassa määrin”: Kaius Niemi Toimittajat ilman rajoja ry:n johtoon22.2.2024 18:22:34 EET | Tiedote

Toimittajat ilman rajoja Suomi ry:n (TIR) puheenjohtajaksi on valittu Helsingin Sanomien entinen päätoimittaja Kaius Niemi. ”Jotta Suomi pysyisi jatkossakin lehdistönvapauden mallimaana, tarvitaan aktiivista järjestökenttää lehdistönvapautta tukemaan. Lopulta kysymys on avoimen yhteiskunnan ja demokratian toteutumisesta”, hahmottaa Niemi TIR:in tavoitteen. Väistyvä puheenjohtaja on erittäin tyytyväinen. ”Saimme koko Suomelle tärkeään tehtävään kaikkien tunteman, arvostetun vaikuttajan”, kiittää Yrsa Grüne-Luoma.

Gazan sodassa kuollut jo ainakin 17 toimittajaa – ”Ilman Gazan hirveää sotaa toimittajia olisi menehtynyt tänä vuonna poikkeuksellisen vähän”14.12.2023 07:00:00 EET | Tiedote

Toimittajia on saanut tänä vuonna surmansa vähemmän kuin 20 vuoteen, kertoo Toimittajat ilman rajoja -järjestön vuosiraportti. ”Toimittajat ja mediat ovat opetelleet operoimaan entistä turvallisemmin vaarallisissa oloissa. Gaza tekee lukuihin karmean piikin, mutta Gazan lisäksi maailman sota-alueilla menehtyi töissään vain 6 toimittajaa”, kertoo järjestön Suomen osaston puheenjohtaja Yrsa Grüne-Luoma. Kaikkiaan maailmalla on saanut vuonna 2023 surmansa 45 toimittajaa, 521 on pidettyinä, 54 panttivankeina ja 84 kateissa.

Suomi enää 23. turvallisin maa toimittajille – ”Valeuutistehtaat tuhoavat lehdistönvapautta maailmalla, Suomi sahaa omaa oksaansa ihan itse”3.5.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomen tilanne on heikentynyt, vaikka viides tila säilyikin kansainvälisen Toimittajat ilman rajoja -järjestön lehdistönvapausindeksissä. World Press Freedom Index kertoo suuresta ailahtelusta lehdistönvapaudessa ympäri maailmaa, koskien myös Suomea. ”Suomen putoaminen toimittajien turvallisuutta koskevassa mittarissa kymmenenneltä sijalta 13 pykälää alaspäin on hälyttävää. Tämä on seurausta oikeusjutusta Helsingin Sanomien toimittajia vastaan”, kertoo Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Yrsa Grüne-Luoma.

Venäjän hyökkäys pahentanut tilannetta: ”Journalismi maailmalla on pahasti uhattuna” – Ennätysmäärä pidätettyjä, naiset yhä ahtaammalla14.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Ennätykselliset 533 toimittajaa on pidätettyinä ympäri maailman, kertoo Toimittajat ilman rajoja -järjestön vuosiraportti. ”Missä sananvapautta on vähiten, siellä tapetaan ja vangitaan eniten”, tiivistää järjestön Suomen osaston puheenjohtaja Yrsa Grüne-Luoma. Naistoimittajien tilanne on myös pahempi kuin koskaan ennen – naisten osuus pidätetyistä on jo yli kaksinkertaistunut viidessä vuodessa. Surmansa on saanut maailmalla lähes 60 toimittajaa. Tilannetta on merkittävästi pahentanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan.

”Kuolemanvaara demokratioille” – Toimittajat ilman rajoja: Lehdistö polarisoituu uhkaavasti, Suomi putosi viidenneksi lehdistönvapaudessa3.5.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen Toimittajat ilman rajoja -järjestö varoittaa lehdistön polarisoitumisen aiheuttamista uhista demokratioille. Uunituore World Press Freedom Index nostaa esiin sekä jyrkkiä mielipiteitä korostavan ”Fox News -mallin” vaarat demokratioiden sisällä että polarisaation maiden välillä. ”Globaali tilanne on huolestuttava ja vaikka Suomi pärjää vertailussa hyvin, emme mekään voi paukutella henkseleitä”, arvioi Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Yrsa Grüne-Luoma. Suomi putosi indeksin kakkossijalta viidenneksi.