Taloudellinen tiedotustoimisto TAT

Erkki Liikanen puhuu rahasta amiksille

Taloudellinen tiedotustoimisto TATin Mun elämä, mun rahat -kiertue laajenee yläkouluista ammatillisiin oppilaitoksiin. Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen saapuu puhujaksi ammatillisten oppilaitosten kiertueen pilottioppitunnille.

Mun elämä, mun rahat -kiertue vie henkilökohtaisen taloudenhallinnan oppeja nuorille ympäri Suomea. Kiertue on kevään aikana kiertänyt yli 60 koululla ja tavoittanut reilut 7 000 kahdeksasluokkalaista. Nyt arkitalouden oppeja viedään myös ammatillisiin oppilaitoksiin: Ensimmäinen pilottioppitunti järjestetään ke 23.5. klo 13–14 Suomen liikemiesten kauppaopistolla Helsingissä. Oppitunnille tulee puhujaksi TATin asiantuntijoiden lisäksi Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen.

Talousosaamista ammatillisen puolen opiskelijoille

Juuri julkaistun Kun koulu loppuu – Nuorten tulevaisuusraportti 2018 -tutkimuksen tuloksista käy ilmi mm. ammatillisten opiskelijoiden toiveet talousopetuksen lisäämiseksi. Ammatillista tutkintoa suorittavat arvostavat koulutusta ja ovat opinnoissaan kunnianhimoisia: suuri osa haluaa valmistumisensa jälkeen lähteä opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Nämä nuoret toivovat erityisesti lisää taloustaitoja kehittäviä opintoja, sillä yrittäjyys kiinnostaa kovasti ja ylipäätään kaivataan lisää ymmärrystä yhteiskunnan toimivuudesta.

”Taloustaidot ovat tänä päivänä osa hyvää elämää. On harhaluulo, että nuoria ei kiinnosta talousasiat. Sekä tutkimuksessamme että kiertueellamme on noussut vahvasti esille nuorten oma toive oppia lisää rahasta ja taloudesta”, kommentoi TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen.

TAT järjestää Mun elämä, mun rahat -kiertueen ammatillisiin oppilaitoksiin yhteistyössä Mun talous -verkoston, Takuusäätiön, Pörssisäätiön ja Nordean kanssa. Varsinainen kiertue käynnistyy syyskuussa 2018.

Kutsu medialle: Tervetuloa pilottioppitunnille ke 23.5. klo 13–14 Suomen liikemiesten kauppaopistoon (Rautatieläisenkatu 5, Helsinki).

Lisätietoja:

Riikka Lehtinen
Asiantuntija, talous- ja työelämätaidot
riikka.lehtinen(a)tat.fi

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT on silta tulevaisuuden tekijöiden ja yritysten välillä. Toimintamme ytimessä ovat nuorten talous- ja työelämätaidot.

Lue lisää julkaisijalta Taloudellinen tiedotustoimisto TAT