Erkki Liikanen puhuu rahasta amiksille

Taloudellinen tiedotustoimisto TATin Mun elämä, mun rahat -kiertue laajenee yläkouluista ammatillisiin oppilaitoksiin. Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen saapuu puhujaksi ammatillisten oppilaitosten kiertueen pilottioppitunnille.

Mun elämä, mun rahat -kiertue vie henkilökohtaisen taloudenhallinnan oppeja nuorille ympäri Suomea. Kiertue on kevään aikana kiertänyt yli 60 koululla ja tavoittanut reilut 7 000 kahdeksasluokkalaista. Nyt arkitalouden oppeja viedään myös ammatillisiin oppilaitoksiin: Ensimmäinen pilottioppitunti järjestetään ke 23.5. klo 13–14 Suomen liikemiesten kauppaopistolla Helsingissä. Oppitunnille tulee puhujaksi TATin asiantuntijoiden lisäksi Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen.

Talousosaamista ammatillisen puolen opiskelijoille

Juuri julkaistun Kun koulu loppuu – Nuorten tulevaisuusraportti 2018 -tutkimuksen tuloksista käy ilmi mm. ammatillisten opiskelijoiden toiveet talousopetuksen lisäämiseksi. Ammatillista tutkintoa suorittavat arvostavat koulutusta ja ovat opinnoissaan kunnianhimoisia: suuri osa haluaa valmistumisensa jälkeen lähteä opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Nämä nuoret toivovat erityisesti lisää taloustaitoja kehittäviä opintoja, sillä yrittäjyys kiinnostaa kovasti ja ylipäätään kaivataan lisää ymmärrystä yhteiskunnan toimivuudesta.

”Taloustaidot ovat tänä päivänä osa hyvää elämää. On harhaluulo, että nuoria ei kiinnosta talousasiat. Sekä tutkimuksessamme että kiertueellamme on noussut vahvasti esille nuorten oma toive oppia lisää rahasta ja taloudesta”, kommentoi TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen.

TAT järjestää Mun elämä, mun rahat -kiertueen ammatillisiin oppilaitoksiin yhteistyössä Mun talous -verkoston, Takuusäätiön, Pörssisäätiön ja Nordean kanssa. Varsinainen kiertue käynnistyy syyskuussa 2018.

Kutsu medialle: Tervetuloa pilottioppitunnille ke 23.5. klo 13–14 Suomen liikemiesten kauppaopistoon (Rautatieläisenkatu 5, Helsinki).

Lisätietoja:

Riikka Lehtinen
Asiantuntija, talous- ja työelämätaidot
riikka.lehtinen(a)tat.fi

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT on silta tulevaisuuden tekijöiden ja yritysten välillä. Toimintamme ytimessä ovat nuorten talous- ja työelämätaidot.

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!15.5.2019 07:39:28 EESTTiedote

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin. Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle. Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus o

Asenne ratkaisee! Mun elämä, mun työ -kiertue valmentaa työelämävalmiuksia 18 000 ammattiin opiskelevalle nuorelle25.2.2019 12:05:41 EETTiedote

Suomen suurin työelämäkiertue Mun elämä, mun työ tuo ammattiin opiskeleville toisen asteen opiskelijoille näkökulmia työelämästä, herättelyä asenteesta ja kannustusta motivaatioon. Kiertue haastaa nuoret myös pohtimaan omaa taloudenhallintaansa. Kiertue tavoittaa noin 18 000 nuorta vuoden 2019 aikana eri puolilla Suomea ja sen järjestää Talous ja nuoret TAT yhteistyössä OP:n ja Suomalaisen Työn Liiton kanssa.