Finmaltin peruskivi muurattu Lahdessa – uuden mallastamon rakennustyö etenee suunnitellusti

Kuvassa rakennustyöstä vastaavan Afryn ja Viking Maltin edustajia sekä Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen peruskiveen muurattavan aikakapselin kanssa.

Yhtiö on toiminut jo yli 130 vuotta elintarviketeollisuuden raaka-ainetoimittajana ja sen menestyksen kulmakiviä ovat aina olleet keskittyminen korkeaan laatuun sekä myönteinen asenne innovaatioihin ja uutteen teknologiaan. Uusi tehdas tulee olemaan jatkumo tälle perinteelle. Uuden tehtaan valmistuminen tarjoaa Viking Maltille ainutlaatuisen mahdollisuuden hyödyntää uusinta teknologiaa sekä tuotantotehokkuuden että ympäristöystävällisyyden lisäämiseen. Se mahdollistaa myös yhtiön tuotevalikoiman laajentamisen nykyisestä.

“Maailma ympärillämme muuttuu, teknologia kehittyy ja kestävällä kehityksellä on entistä suurempi merkitys kaikelle mitä teemme. Me teemme oman osuutemme tässä muutoksessa ja tämän myötä koko yhtiömme käy läpi uudistumisen. Vahva yrityskulttuurimme ja perusarvomme luovat pohjan tälle muutokselle” toteaa Pär-Gustaf Relander, Viking Maltin omistaja.

Tärkeä osa peruskiven muurausseremoniassa on aikakapselilla, joka muurataan perustuksiin. Aikakapselin sisään laitettiin mm. laskutikku, ohraa, kauraa, ruista ja papuja sekä kasvomaski. Nämä edustavat sekä yhtiön juuria että tulevaisuutta. Ne muistuttavat myös erikoisesta, Covid19 -pandemian, varjostamasta ajastamme projektin alkaessa. Tästä syystä myös tilaisuuteen kutsuttuja vieraita oli paikalla vain rajoitettu määrä.

Lisätiedot:

Pär-Gustaf Relander, Hallituksen puheenjohtaja, +358 50 552 3955

Kasper Madsen, CEO Viking Malt Group, +45 22 14 20 10

Pia Valve, VP HR and Communications Viking Malt Group +358 40 7700090

Viking Malt myy tuotteitaan maailmanlaajuisesti elintarviketeollisuudelle sekä panimo- ja virvoitusjuomateollisuudelle. Yhtiöllä on pitkä historia ja sen johdossa on tällä hetkellä perheyrityksen viidennen sukupolven edustaja.

Viking Malt -konsernilla on tuotantoa viidessä maassa: Suomen lisäksi mallastamot sijaitsevat Ruotsissa, Tanskassa, Liettuassa sekä kaksi tuotantolaitosta Puolassa. Tuotantokapasiteetti on 600 000 t/a ja liikevaihto noin 250 m eur. Yhtiön palveluksessa on 260 henkilöä.  Viking Malt on Skandinavian suurin mallastamo, viidenneksi suurin Euroopassa ja 9. maailmassa. Yhtiö on mailman johtava erikoismaltaiden tuottaja. Viking Malt -konsernin omistavat Polttimo (62,5 %) ja ruotsalainen Svenska Lantmännen (37,5 %).

Viking Maltille myönnetty Platinum Medal tunnustuksena kestävyyskehitystöstä ja -toimenpiteistä17.3.2021 10:56:33 EET | Tiedote

Viking Malt rakentaa uuden mallastamon Lahteen18.11.2020 11:00:44 EET | Tiedote

Viking Malt has decided to invest in a new production plant in Lahti18.11.2020 11:00:44 EET | Press release

Viking Malt purchases Danish Malting Group from Carlsberg5.1.2016 12:00:00 EET | Press release

Viking Malt ostaa Danish Malting Groupin Carlsbergilta5.1.2016 12:00:00 EET | Tiedote

Lehdistötiedote 5.1.2016, julkaisuvapaa klo 12.00. Viking Malt Oy ja Carlsberg Group ovat solmineet sopimuksen 4.1.2016, jolla Carlsberg myy tytäryhtiönsä Danish Malting Group A/S:n (DMG) Viking Maltille. Osapuolet ovat sopineet samalla pitkäaikaista raaka-aineiden toimitussopimuksesta Carlsbergin panimoille. Toteutuakseen yrityskauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää, johon kulunee muutamia kuukausia.