Fjäder Akavan liittokokouksessa: Suomi suunnannäyttäjäksi palkkatasa-arvossa

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder ehdotti liittokokouksessa lainsäädännön muuttamista, jotta palkkatasa-arvo toteutuu. Tilastokeskuksen mukaan naisten keskiansiot ovat keskimäärin 83,4 prosenttia miesten keskiansioista. Ero on kaventunut 10 vuoden aikana alle 3 prosenttia.

– Naisten ja miesten palkkaeroista on puhuttu vuosia. Tilanne muuttuu aivan liian hitaasti. Suomessa samoista työtehtävistä pitää maksaa samansuuruista palkkaa sukupuoleen katsomatta. Näyttää siltä, että emme saavuta palkkatasa-arvon tavoitetta, ellei lainsäädäntöä muuteta, totesi Fjäder.

Osa palkkaeroista on selitettävissä. Taustalla on muun muassa, että naiset ja miehet hakeutuvat eri aloille, naiset tekevät enemmän osa-aikatyötä ja miehet puolestaan enemmän ylitöitä. Naiset käyttävät suurimman osan perhevapaista. Osa palkkaeroista on kuitenkin niin sanottuja selittämättömiä palkkaeroja. Tällä käsitteellä viitataan palkkojen eroihin verrattaessa samanlaisissa tehtävissä työskenteleviä naisten ja miesten palkkoja.

– Suomi on aikaisemminkin tehnyt merkittäviä päätöksiä tasa-arvon toteuttamiseksi. Hyvä tavoite on mielestäni, että viiden vuoden kuluessa saavutamme kärkisijan kansainvälisessä palkkatasa-arvovertailussa, jatkaa Fjäder.

Esimerkiksi Islanti on säätänyt palkkatasa-arvon edistämiseksi lain, joka astuu voimaan vuoden 2018 alussa. Laki velvoittaa sekä yksityisen että julkisen sektorin työnantajat selvittämään, maksetaanko naisille ja miehille samasta työstä samaa palkkaa ja korjaamaan mahdolliset erot.

Fjäder otti liittokokouspuheessaan esille lisäksi Suomen seuraavan EU-puheenjohtajuuskauden teemoituksen. Puheenjohtajakausi alkaa kesällä 2019 heti eduskuntavaalien jälkeen. Puheenjohtajuuskautemme aikana komissio valmistelee uutta ohjelmaansa.

– Esitän, että Suomi nostaa osaamisen – laajasti ymmärrettynä –  puheenjohtajuuskauden pääteemaksi. Tähän sisältyvät osaaminen, oppiminen ja tutkimus. Puheenjohtajuus on Suomelle ainutlaatuinen mahdollisuus ja se tulee hyödyntää, totesi Fjäder.

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.