Gaalahumua kotisohville – vuoden parhaat äänikirjat palkitseva Storytel Awards järjestetään virtuaalisena

Storytel palkitsee vuoden 2019 parhaat äänikirjat ja niiden lukijat Storytel Awards -gaalassa, joka järjestetään perjantaina 15. toukokuuta koronavirustilanteen takia virtuaalisena.

Maria Veitola toimii Storytel Awards -gaalan juontajana. Kuva: Katri Kapanen

Suomen ensimmäinen äänikirjoja palkitseva gaala piti järjestää alun perin Helsingissä maaliskuussa, mutta koronavirus muutti suunnitelmat. Gaalan perumisen sijaan Storytel päätti järjestää sen virtuaalisena, jotta kuka tahansa voi seurata tilaisuutta omalta kotisohvaltaan.

”Halusimme tuoda kotoilun keskelle iloa ja jotain erityistä virtuaaligaalan muodossa. Tunnelmaan päästäkseen lähetykseen kannattaa pukeutua juhlan mukaisesti ja varata vierelle vaikka lasillinen kuohuviiniä. Uskomme, että näinä aikoina tällaiselle uudenlaiselle virtuaalijuhlalle on erityinen tarve”, Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldén sanoo.

15. toukokuuta järjestettävän tunnin mittaisen tilaisuuden juontaa valovoimainen Maria Veitola. Lisäksi ONEVIOLIN eli viuluvirtuoosi Pekka Niemi ilahduttaa katsojia livemusiikillaan. Niemi on aiemmin osallistunut muun muassa Talent Suomi -kisaan.

Palkintoja jaetaan neljässä kategoriassa

Virtuaaligaalassa palkintoja jaetaan neljässä kategoriassa: kaunokirjallisuus, jännitys ja dekkarit, tietokirjallisuus ja elämäkerrat sekä lasten- ja nuortenkirjallisuus. Kussakin kategoriassa on viisi yleisöäänestyksen perusteella valittua ehdokasta, joiden joukosta raadit valitsevat voittajat. Kunkin raadin puheenjohtaja julkistaa tilaisuudessa kategorian voittajakirjan perusteluineen.

Kaunokirjallisuusraadin puheenjohtaja on Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja ja kirjallisuutta rakastava toimittaja Ronja Salmi. Jännityskirjallisuus ja dekkarit -raadin puheenjohtajana toimii juontaja, toimittaja ja radiopersoona Jone Nikula.

Tietokirjallisuus ja elämäkerrat -raadin puheenjohtaja on kustannusalan vaikuttaja ja kirja-alan asiantuntija Leena Majander-Reenpää. Lasten- ja nuortenkirjallisuus -raadin puheenjohtajana toimii Suomen menestynein tennistähti, kirjojen ystävä ja kahden lapsen isä Jarkko Nieminen.

Suuri äänikirjapalkinto jaetaan kunkin kategorian voittajateoksen kirjoittajalle sekä äänikirjan lukijalle. Palkinto koostuu 1 000 euron suuruisesta rahapalkinnosta, kunniakirjasta ja ruotsalaisen muotoilijan Ludvig Löfgrenin suunnittelemasta lasitaideteoksesta.

Storytel Awardsin ja Suuren äänikirjapalkinnon tavoitteena on edistää äänikirjamarkkinan kehitystä, jakaa kuuntelemisen iloa sekä tehdä tunnetuksi sitä, millainen merkitys ammattitaitoisilla lukijoilla on kuunteluelämyksen luomisessa.

Storytel Awards -gaala järjestetään 15. toukokuuta kello 18.00–19.00. Kutsuvieraiden lisäksi tilaisuus on avoin kaikille. Gaalaa voi seurata tämän linkin kautta.

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
hanna.wallden@storytel.com

Maria Veitola toimii Storytel Awards -gaalan juontajana. Kuva: Katri Kapanen

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Äänikirja voi helpottaa oloa ja lieventää yksinäisyyden tunteita myös koronakaranteenin keskellä – HelsinkiMissio jakaa Storytelin lahjoittamia äänikirjalahjakortteja23.4.2020 08:30:00 EESTTiedote

Sosiaalialan järjestö HelsinkiMissio tarjoaa yksinäisille senioreille ja muille avun tarpeessa oleville kirjakaveritoimintaa, jota äänikirjapalvelu Storytel tukee tuhannen äänikirjalahjakortin lahjoituksella. Äänikirjalahjakortteja jaetaan esimerkiksi yksinäisille senioreille, jotka voivat keskustella kuuntelemistaan teoksista vapaaehtoisen kirjakaverin kanssa. – Keskusteluyhteyttä yksinäisten senioreiden kanssa on tärkeää ylläpitää myös nyt, kun emme pääse käymään heidän luonaan. Lisäksi monet alkavat jo kärsiä heikentyneestä näöstä, joten kirjan lukeminen ei välttämättä ole helpoin vaihtoehto, siksi tarjoamme heille äänikirjoja, toteaa HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan päällikkö Hanna Kari. Lukemisen ja äänikirjojen kuuntelun hyödyistä on viime aikoina puhuttu paljon. Brittiläisen ajatushautomo Demosin pari vuotta sitten tekemän raportin mukaan kirjojen lukeminen tai kuunteleminen voivat merkittävästi vähentää yksinäisyyden ja eristäytyneisyyden tunnetta. Lisäksi lukukokemukset to

Television puolella yhteistyötä tehneeltä kirjoittajakaksikolta äänikirjauutuus – Fennia kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta15.4.2020 08:00:00 EESTTiedote

Äänikirjapalvelu Storytel julkaisi 11.3. kymmenosaisen äänikirjan Fennia, joka kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta. Suomen True Detectiveksi kutsutun trillerin ovat kirjoittaneet aiemmin television puolella yhteistyötä tehneet käsikirjoittajat Lassi Vierikko ja Petja Lähde, jotka kirjoittavat nyt ensimmäistä kertaa suoraan äänikirjaformaattiin.