GRK Infra Oyj

GRK pääsi finaaliin kansainvälisessä World Sustainability Awards -vastuullisuuskilpailussa

Rakennusalan konserni GRK on päässyt kansainvälisen World Sustainability Awards 2022 -vastuullisuuskilpailun finaalistien joukkoon.

World Sustainability Awards on vuosittain järjestettävä ja alallaan arvostettu kilpailu, jossa raati palkitsee organisaatioita maailmanlaajuisesti 11 eri kilpailukategoriassa.

Yhtiöitä palkitaan muun muassa päästövähennyksistä, kiertotaloudesta, hankintaketjujen vastuullisuudesta ja monimuotoisuudesta. Tänä vuonna kilpailussa on mukana monia tunnettuja yrityksiä, kuten Electrolux, Grunfos, Schneider Electric, Canon ja Colgate-Palmolive.

GRK:n strategiassa korostuu yritysvastuu: tavoitteena on olla kestävän infrarakentamisen edelläkävijä, jonka oma toiminta on hiilineutraalia vuoteen 2030 mennessä.
"Olemme tehneet monia tekoja tavoitteen saavuttamiseksi, joten olen todella iloinen siitä, että tähänastinen työmme on noteerattu”, GRK Infra Oyj:n liiketoiminnan kehitysjohtaja Riina Rantsi sanoo.

GRK haki mukaan päästövähennystä koskevaan kilpailusarjaan, jossa se valittiin finaaliin kuuden muun organisaation kanssa. Kategorian muut finalistit ovat kansainvälisiä ja suuria organisaatioita eri toimialoilta. Kilpailun tulokset julkaistaan lokakuussa 2022. Vuonna 2021 päästövähennystä koskevan sarjan voitti Posti Group.

GRK onnistui vähentämään oman toimintansa suoria päästöjä merkittävästi vuoden 2021 aikana. GRK:n Suomen yhtiöiden hiilijalanjälki pieneni jopa 13 prosenttia 14 812 CO2-ekvivalenttitonniin. Rakennusalalla oman toiminnan hiilijalanjäljen suuruuteen vaikuttavat ennen kaikkea työmaakaluston ja ajoneuvojen polttoainepäästöt. Tämän vuoksi GRK:n työmailla käytettiin vuonna 2021 lähes miljoona litraa uusiutuvia polttoaineita päästöjen vähentämiseksi.

”Olemme seuranneet ja vähentäneet päästöjämme. Seuraavaksi haluamme mitata uusiomateriaalin käytön ja kiertotalouden vaikutuksia. Esimerkiksi viime vuonna hyödynsimme maarakentamisessa uusiomateriaaleja yhteensä 439 000 tonnia, ja määrää on tarkoitus kasvattaa”, Rantsi kertoo yritysvastuun edistämisestä.

Kaikki kilpailun sarjat sekä finalistit löytyvät kilpailun verkkosivuilla osoitteessa https://worldsustainabilityleaders.com/events/awards/shortlist/

Kilpailun tuomariston jäsenet:

Kilpailun järjestää Sustainability Leaders -verkosto.

Riina Rantsi
Liiketoiminnan kehitysjohtaja
etunimi.sukunimi@grk.fi

Jaakonkatu 2

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 900 ammattilaista.

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.