ELY-keskukset

Haasteista huolimatta talvikauden tienhoidon palautteet valtakunnan kärkitasoa (Keski-Suomi, Itä-Suomi)

Jaa

Väyläviraston vuosittain teettämässä talven tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksessa mitataan yksityishenkilöiden sekä raskaan liikenteen tyytyväisyyttä mm. liukkauden torjuntaan, lumen auraukseen sekä tienpinnan tasaisuuteen. Tutkimus antaa erittäin tärkeää palautetta asiakkailta ja tuloksia hyödynnetään talvihoidon kehittämisessä. Talven 2021–2022 tienkäyttäjätutkimus paljastaa, että tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon on hiukan laskenut edellisestä talvikaudesta, mutta on silti keskimäärin valtakunnan kärkitasoa Keski- ja Itä-Suomessa.

Maanteiden hoito keskitettiin vuoden 2016 alusta valtakunnallisesti neljälle hankinta-alueelle. Itäinen hankinta-alue kattaa Keski-Suomen ELY-keskuksen sekä Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueen alueet (Pohjois-Savo, Etelä-Savo ja Pohjois-Karjala). Hankinta-alue on jaettu 21 hoitourakkaan, joissa kussakin hoidettavaa maantiestöä on keskimäärin noin 1 000 kilometriä. Maanteiden hoidosta Itäisellä hankinta-alueella vastaa Keski-Suomen ELY-keskus.

Yksityishenkilöiden ja raskaan liikenteen vastauksissa eroja

Tienkäyttäjien tyytyväisyyttä maanteiden talvihoitoon tutkittiin valtakunnallisesti yhdeksän ELY-keskuksen alueella, ja hienoista laskua todettiin kaikilla alueilla.

Yksityishenkilöiden kokonaistyytyväisyys talvihoitoon laski hiukan Keski-Suomen ELY-keskuksen alueella edellisestä vuodesta, mutta se oli silti valtakunnallisesti parhaalla tasolla. Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueen alueella yksityishenkilöiden kokonaistyytyväisyys talvihoitoon laski myös hieman, mutta oli valtakunnallisesti kolmannella sijalla.

Raskaan liikenteen tyytyväisyys laski molempien ELY-keskusten alueilla jonkin verran enemmän. Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueen alue oli valtakunnallisesti parhaalla tasolla. Keski-Suomen ELY-keskuksen osalta raskaan liikenteen tyytyväisyys sijoittui ELY-keskusten alueista keskimääräisesti.

Tyytyväisyys sekä pää- että muiden teiden talvihoitoon laski verrattuna edelliseen vuoteen. Tutkimus osoittaa, että molempien ELY-keskusten aluilla pääteiden talvihoitoon ollaan edelleen tyytyväisempiä kuin muiden teiden hoitoon. Raskaan liikenteen edustajat ovat tyytymättömämpiä verrattuna yksityishenkilöihin.

Tyytyväisyysjalankulun- ja pyöräteiden talvihoitoon laski myös verrattuna viime vuoteen, mutta se on kuitenkin hyvällä tasolla molempien ELY-keskusten alueilla.

Valtakunnallisesti palkittuja hoitourakoita

Väylävirasto selvitti palautetutkimuksen perusteella asiakaspalvelussa parhaiten onnistuneet ja asiakastyytyväisyydessä eniten parantaneet hoitourakat talven 2021–2022 aikana.

– Keski-Suomesta Jyväskylän maanteiden hoitourakka (YIT Suomi Oy) palkittiin viime talven osalta valtakunnallisesti tunnustusta saaneiden joukossa parhaan asiakastyytyväisyyden saavuttamisesta vaativissa urakoissa, iloitsee Keski-Suomen ELY-keskuksen ylijohtaja Jukka Lehtinen.

– Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueella Nurmeksen maanteiden hoitourakka (Destia Oy) palkittiin perusurakoista kolmanneksi parhaana tienkäyttäjätyytyväisyyden parantamisessa, kertoo puolestaan Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueen johtaja Tommi Huttunen.

Hoitourakoiden laatuvaatimukset ovat yhteiset, olosuhteissa ja vaativuudessa on eroja

Väylävirasto määrittelee maanteille talvihoidon tavoitetason ja hoidon laatuvaatimukset. Teiden talvihoidon tasoa mitataan mm. lumen poiston, liukkauden torjunnan ja polanteiden tasaisuuden osalta.

Itäinen hankinta-alue on maantieteellisesti laaja ja sen vuoksi hoitourakat poikkeavat toisistaan jo sääolosuhteisen osalta. Myös liikennesuoritteiden sekä tieverkon laajuuden osalta urakoissa on suuria eroja. Urakat on jaettu erittäin vaativiin, vaativiin ja perusurakoihin. Hankinta-alueella vaativia urakoita on 6 kpl ja loput ovat perusurakoita. Erittäin vaativia urakoita ei alueella sijaitse.

– Urakoitsijoiden henkilöstö- ja kalustovalinnoilla, hoitoreittien mitoituksella, sääolosuhteiden ennakoinnilla sekä toimenpiteiden ajoituksella on kuitenkin suuri mahdollisuus vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen, vaikka talvihoitoluokkakohtaiset vaatimukset ovat koko maassa samat, toteaa Keski-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen.

Tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksessa tutkitaan vuosittain urakkakohtaista onnistumista. Tuloksia hyödynnetään myös urakoiden kannustimissa sekä toiminnan kehittämisessä. Tutkimuksen koko raportti julkaistaan myöhemmin Väyläviraston verkkosivuilla.

Väyläviraston tiedote 25.5.2022: Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden talvihoitoon laski

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kunnossapitoyksikön päällikkö
Vesa Partanen
p. 0295 026 750
Keski-Suomen ELY-keskus

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Kommun- och Organisation -Helmi specialunderstöd kan ansökas i september-oktober29.6.2022 11:35:25 EEST | Tiedote

Specialunderstödet för konkreta restaurerings-, iståndsättnings- och vårdåtgärder, som för-bättrar Helmi-livsmiljöers tillstånd, är avsett för kommuner och organisationer. Ansökningsti-den pågår under perioden 15.9-31.10.2022. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (NTM-centralen) beviljar det riksomfattande understödet. Enligt miljöministeriets omdöme kommer nya ansökningstillfällen att ordnas ända fram till år 2030.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme