Hallituksen päätökset 7.10.: Talouden sopeuttaminen on syksyn tärkein asia

HUS-kuntayhtymän hallitus käsitteli kokouksessaan lisäksi strategian valmistelutilannetta.

Talouskehitystä seurataan tarkasti koko loppuvuosi

HUSin hallitus sai kokouksessa päivitettyä tietoa kuntayhtymän toiminnan ja talouden tilanteesta. Sitovien nettokulujen budjettiylitys oli elokuussa 4,9 %. Verrattuna tammi-heinäkuun budjettiylitykseen, joka oli 5,8 %, oli muutos oikean suuntainen, vaikkakaan ei vielä kovin merkittävä. Suunniteltua suurempi palvelutuotannon kysyntä selittää osittain sitovien nettokulujen budjettiylitystä. Talouden tehostamis- ja sopeuttamistoimien vaikutuksista raportoidaan hallitukselle seuraavan kerran marraskuussa.

Asiaa käsitelty hallituksessa edellisen kerran 16.9.2019

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Juha Tuominen, juha.a.tuominen(at)hus.fi, talousjohtaja Mari Frostell. mari.frostell(at)hus.fi, 0400 748 767

Sidosryhmäkysely HUSin strategiasta

Hallitus käynnisti HUSin strategian päivitysprosessin maaliskuussa ja sen jälkeen sitä on valmisteltu laajasti. Kesän aikana on toteutettu muun muassa henkilöstökysely ja asiaan on käsitelty myös HUSin jäsenkuntien edustajien kanssa. Loka-marraskuun aikana omistajakunnilta ja muilta sidosryhmiltä pyydetään uutta lausuntoa strategialuonnoksesta.

Asiaa käsitelty hallituksessa edellisen kerran päätösasiana 26.8.2019

Lisätietoja: Hallintojohtaja Lauri Tanner, lauri.tanner(at)hus.fi, 050 438 3602

Pöytäkirja ja kaikki päätökset

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

Styrelsens beslut 4.11: Det slutliga budgetförslaget till fullmäktige behandlas 25.11.20194.11.2019 17:36:47 EETTiedote

Flera stora projekt och betydande överföringar av verksamhet år 2020 Styrelsen behandlade budgeten för 2020 på sitt möte. År 2020 genomförs ett omfattande ibruktagande av Apotti och systemet för verksamhetsstyrning Harppi, som används för administration av upphandlings-, logistik-, ekonomi- och personalprocesser blir molnbaserat. Därutöver utökas verksamheten med nya funktioner som överförs till HUS: laboratorie- och bilddiagnostikfunktionerna vid Södra Karelens sjukvårdsdistrikt (Eksote), logistik- och upphandlingsfunktionerna vid Samkommunen för sjukvårds- och socialtjänster i Kymmenedalen (Kymsote) samt Borgå och Lovisa hemsjukvård. Dessa funktioner ökar HUS verksamhetsintäkter nästa år med 32 miljoner. Apotti är det största enskilda förändrings- och utvecklingsprojektet i HUS historia, och med det eftersträvas betydande operativa och kvalitativa fördelar. I och med ibruktagandet av Apotti uppgår kostnaderna för patientdatasystem nästa år inklusive kostnader av engångskaraktär till

Hallituksen päätökset 4.11.: Lopullinen talousarvioesitys valtuustolle käsitellään 25.11.20194.11.2019 17:36:29 EETTiedote

Vuonna 2020 suuria hankkeita ja merkittäviä toiminnansiirtoja Hallitus käsitteli kokouksessaan vuoden 2020 talousarviota. Vuonna 2020 toteutetaan laajamittainen Apotin käyttöönotto sekä hankinta-, logistiikka-, talous- ja henkilöstöprosessien ohjaukseen käytettävän Harppi-toiminnanohjausjärjestelmän pilvipalveluun siirtäminen. Lisäksi HUSin toiminta laajenee uusilla siirtyvillä toiminnoilla: Eksoten kuvantamis- ja laboratoriotoiminnot, Kymsoten logistiikka ja hankinta sekä Porvoon ja Loviisan kotisairaanhoito. Nämä toiminnot kasvattavat HUSin toimintatuottoja ensi vuonna noin 32 miljoonaa euroa. Apotti on HUSin historian suurin yksittäinen toiminnan muutos- ja kehittämishanke, jolla tavoitellaan merkittäviä toiminnallisia ja laadullisia hyötyjä. Apotin käyttöönoton myötä potilastietojärjestelmäkulut ovat ensi vuonna kertaluontoisine käyttöönottokuluineen noin 81 miljoonaa euroa, jonka vuoksi vuoden 2020 talousarvioesitys on poikkeuksellisesti 40 miljoonaa euroa alijäämäinen. Hallitus o