Hallitusohjelma tuo kunnille uusia tehtäviä - Kuntaliitto laski alustavat hintalaput

Tuore hallitusohjelma toi sekä hyviä että huonoja uutisia kunnille. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että kuntien menot kasvavat pelkästään uusien hallitusohjelmakirjausten myötä noin 650-700 miljoonaa euroa. Kuntaliiton ensitietojen perusteella vajausta hallitusohjelmassa esitettyihin kustannusarvioihin on noin 250 miljoonaa euroa.

Kuntatalouden kannalta positiivista on pitäytyminen aiemmissa kehyslinjauksissa, jotka palauttavat kuntiin vajaat miljardi euroa. Valtionosuudet kasvavat muun muassa kilpailukykysopimukseen liittyvien vähennysten ja indeksitarkastusten päättymisen vuoksi. Kuntataloudessa on kuitenkin toinen miljardin euron tasapainottamisurakka, jolla vastataan ikäsidonnaisten menojen ja investointien kasvuun.

Lisätaakkaa valtiolle aiheuttaa uusien tehtävien tuomien kustannusten kompensointi. Valtio on luvannut kompensoida uudet tehtävät täysimääräisesti kuntien valtionosuuksia korottamalla tai poistamalla muita tehtäviä tai velvoitteita.

Uusien tehtävien kustannuksia ei kuitenkaan ole vielä selvitetty. Kuntaliiton alustavien laskelmien mukaan sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät uudet tehtävät, esimerkiksi vanhusten hoivan hoitajamitoitus, hoitotakuun kiristäminen ja tuhat uutta lääkäriä, maksaisivat kunnille noin 450 miljoonaa euroa. Tämä on noin 180 miljoonaa euroa enemmän kuin hallitusohjelmassa on arvioitu.

Osaamiseen ja sivistykseen liittyvät tehtävät, muun muassa oppivelvollisuusiän nostaminen, lukiokoulutuksen yksikköhinnan nostaminen ja subjektiivinen varhaiskasvatus, maksaisivat hallitusohjelman arvion mukaan noin 201,5 miljoonaa. Lopulliset kustannukset riippuvat toteutustavasta.

Työllisyyspalvelujen järjestäminen kunnille

Kuntien näkökulmasta positiivista kehitystä tapahtuu etenkin työllisyyspalveluissa ja liikenneinfrassa. Hallitusohjelma lupaa, että kunnat saavat vahvemman roolin työllisyyspalvelujen järjestämisessä. Kunnat voivat jatkossa järjestää ja toteuttaa työllisyyspalveluja itse tai yhteistyössä muiden kuntien kanssa.

Perusväylänpitoon on Kuntaliiton ja kuntien toiveiden mukaisesti tulossa vuosittainen 300 miljoonan euron tasokorotus. Myös Maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksia jatketaan, laajennetaan uusille seuduille ja niiden pitkäjänteisyyttä lisätään.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen on hallitusohjelmassa päätetty koota kuntaa suuremmille itsehallinnollisille alueille. Kuntaliitto toivoo, että kuntia kuullaan riittävästi muutoksen edetessä ja että sote-uudistukseen liittyvä rahoitusvalmistelu aloitetaan välittömästi.

Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, p. 050 380 5907
Kuntaliiton pääekonomisti Minna Punakallio, p. 040 751 5175

Kuntaliitto ja FCG kehittävät palveluitaan kuntien talouden hallintaan ja ennakointiin18.12.2019 09:12:41 EETTiedote

Kuntaliitto ja FCG käynnistävät vuoden 2020 alussa yhteishankkeen, jossa kehitetään yhdessä kuntien kanssa kuntatalouden hallintaan ja ennakointiin liittyviä palveluita. Kehittämistyön tavoitteena on tukea kuntia talouden kestävyyden prosessin eri vaiheissa sekä tarjota konkreettisia työkaluja talouden tasapainon ylläpitämiseen ja taloudellisen tehokkuuden parantamiseen.

Sätt stenfoten i skick! Social- och hälsotjänsterna på basnivå måste fungera17.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Kommunförbundet, Läkarförbundet, Tandläkarförbundet, Tehy, SuPer och Talentia ordnar 17.12.2019 det gemensamma seminariet Kivijalka kuntoon på Kommunernas hus i Helsingfors. Seminariet fokuserar på lösningar för krisen inom primärvården och kommunernas socialservice. Välfungerande service är till fördel för alla, konstaterar arrangörerna i ett gemensamt uttalande. ”Att rädda den offentliga primärvården borde betraktas som en gemensam hederssak. Jämlik och fungerande basservice utgör stenfoten för ett fungerande hälsovårdssystem. Det första steget är att tillgången till vård underlättas genom vårdgarantin”, säger Läkarförbundets ordförande Samuli Saarni. Basservicen behöver mer resurser. Ur klienternas och patienternas synvinkel är det viktigt att utveckla multiprofessionellt arbete och samarbete mellan olika aktörer. ”Statsandelarna för kommunal basservice har skurits ned under tidigare år och kommunernas ekonomi har stora svårigheter, vilket syns i social- och hälsovården. I stället f

Kivijalka kuntoon! Perustason sosiaali- ja terveyspalvelut saatava toimimaan17.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Kuntaliitto, Lääkäriliitto, Hammaslääkäriliitto, Tehy, SuPer, Jyty ja Talentia järjestävät 17.12.2019 yhteisen seminaarin Kivijalka kuntoon Kuntatalolla Helsingissä. Seminaarissa etsitään ratkaisuja perusterveydenhuollon sekä kuntien sosiaalipalvelujen kriisiin. Hyvin toimivat palvelut ovat kaikkien etu, järjestäjät toteavat yhteisessä julkilausumassaan. ”Julkisen perusterveydenhuollon pelastaminen tulisi nähdä yhteisenä kunnia-asiana. Yhdenvertaiset ja toimivat peruspalvelut ovat toimivan terveydenhuoltojärjestelmän kivijalka. Ensimmäinen askel on hoitoon pääsyn korjaaminen hoitotakuulla”, toteaa Lääkäriliiton puheenjohtaja Samuli Saarni. Peruspalveluihin tarvitaan lisää voimavaroja. Asiakkaiden ja potilaiden kannalta tärkeää on kehittää moniammatillista työskentelyä ja eri toimijoiden yhteistyötä. ”Kuntien peruspalvelujen valtionosuuksia on aiempina vuosina leikattu ja kuntatalous on suurissa vaikeuksissa, mikä näkyy sosiaali- ja terveydenhuollossa. Lyhytaikaisen hankerahan sijaan ku